Miksi Volvo lopetti C30:n valmistuksen?

Volvo halusi keskittyä muihin malleihin, joten se lopetti C30:n valmistuksen. Vuonna 2013 Volvo ilmoitti virallisesti lopettavansa C30:n valmistuksen, jotta ”Volvo voisi paremmin valmistautua tulevaisuuteen ja mallimme seuraavaan vaiheeseen”. Tämä johtui todennäköisesti C30:n alhaisesta myynnistä, sillä sitä myytiin vain noin 4500 kappaletta vuodessa.

Kaikki Volvo C30:stä

C30 debytoi vuonna 2006 Pariisin autonäyttelyssä, ja se tuli saataville Yhdysvalloissa vuonna 2007. Volvo esitteli sen premium-luokan kompaktina viistoperänä. Siitä oli kaksi moottorivaihtoehtoa: nelosrivimoottori ja viisirivimoottori. Tässä autossa käytetty alusta oli Volvo P1 -alusta.

Mallit

Volvo esitteli useita malleja kaikkialla maailmassa, mutta Yhdysvalloissa oli saatavilla vain kaksi varustetasoa. Ne toivat markkinoille myös R-mallin myöhemmin vuonna 2008. Yhdysvalloissa oli vain bensiinipohjaisia malleja ja sukupolvia oli vain yksi, mutta se sai monia merkittäviä päivityksiä.

C30:stä oli Yhdysvalloissa vuonna 2008 myös erikoisversio nimeltä Boston Red Sox edition. Siitä oli myös Polestarin ja Volvon yhdessä valmistama suorituskykyinen vaihtoehto. Siinä oli ohjelmistomuutoksia, jotka paransivat auton suorituskykyä 227 hv:stä 250 hv:iin.

Vuonna 2010 Volvo julkisti myös C30 DRIVe Electric -mallin, joka oli rajoitetun sarjan konseptiauto ja täysin sähköinen. Sähkömallissa oli 24 kWh:n litiumioniakku ja 82 kW:n sähkömoottori. Auton toimintasäde oli arviolta 93 mailia, ja sen nopeus 0-50 km/h (0-31mph) oli vain 4 sekuntia.

Luotettavuus

Volvoa pidetään yhtenä automaailman luotettavimmista luksusmerkeistä. C30 tuli tunnetuksi myös sen tuhoutumattomasta rakenteesta ja luotettavuudesta. Viistoperä oli kuuluisa yleisestä kestävyydestään, turvallisuudestaan ja luotettavuustekijöistään.

  Onko Polestar ja Volvo sama asia?

Sen kokonaisluotettavuuspistemäärä oli 70,65, kun keskimääräinen luotettavuuspistemäärä on 57. Sen ylläpitokustannukset olivat myös edulliset, noin 720 dollaria. Kaikki tämä teki C30:stä loistavan ja luotettavan valinnan ihmisten ostettavaksi tuohon aikaan.

Turvallisuus

Kuten kaikissa Volvoissa, myös C30:ssä oli sen ajan parhaat turvallisuusominaisuudet. Turvallisuusominaisuudet olivat auton suuri kohokohta. IIHS myönsi C30:lle myös Top Safety Pick -palkinnon. Siinä oli Volvon Intelligent Driver Information System, joka valvoi kuljettajan tarkkaavaisuutta koko ajan. Autossa oli muut seuraavat turvallisuusominaisuudet:

  • Pimeän kulman tunnistusjärjestelmä
  • lukkiutumisenestojärjestelmä
  • Piiskaniskusuojajärjestelmä
  • Neljä eri teräslaatua törmäysenergian jakamiseksi.
  • Sivutörmäyssuojajärjestelmä
  • Elektroninen ajonvakautusohjelma
  • Vetoluiston hallintajärjestelmä
  • Turvatyynyt ja puhallettavat verhot

C30:n markkinoilta poistaminen

Volvo vahvisti C30:n lakkauttamisen vuonna 2013. Volvo ilmoitti lopettavansa C30:n tuotannon valmistautuakseen Volvon tulevaisuuteen ja tehdäkseen tilaa uusille suunnitelmilleen ja malleilleen. Auton heikko myynti vaikutti kuitenkin varmasti päätökseen lakkauttamisesta.

Auton paras myynti oli vuonna 2008, jolloin sitä myytiin vain 4299 kappaletta. Luvut jatkoivat laskuaan vuosi vuodelta. Vuonna 2009 Volvo myi vain noin 4266 kappaletta. Vuonna 2010 määrä laski jyrkästi, ja myytiin vain 2906 kappaletta. Vertailun vuoksi mainittakoon, että sen kilpailija, viistoperäinen MINI Cooper myi vuonna 2011 yhteensä 28 067 kappaletta.

C30:n ongelmat

Auton ensimmäinen suuri ongelma oli sen hinta. Se oli paljon kalliimpi kuin sen muut kilpailijat, kuten MINI Cooper -viistoperä tai Volkswagen GTI. Auton hintalappu oli 26 395 dollaria, mikä oli melko kallis viistoperäiseksi autoksi. Muuten auto on silti melko hyvä, jos haluat ostaa käytetyn C30:n. Joitakin pieniä ongelmia ilmeni vielä noin 80-120 000 kilometrin kohdalla, kuten:

  • Jousitus
  • jakohihna
  • Ohjausvarret
  • CV-kengät
  • Jakohihna
  • Vesipumppu
  Volvon ja BMW:n luotettavuus - kumpi on parempi?

Motorsport

C30:stä suunniteltiin vuonna 2010 kilpa-autoversio STCC-Volvo. Vuonna 2011 Polestar-kilpailutiimi käytti Volvo C30 DRIVe -autoa pääasiallisena kilpa-autonaan. Ne menestyivät hyvin vuoden 2011 FIA WTCC Race of Belgium -kilpailussa. Vuonna 2011 C30 voitti viisi kilpailua Pirelli World Challenge -kaudella.

C30 electric sijoittui ensimmäiseksi 130 kilometrin mittaisessa Michelin Challenge Bibendum -rallissa, ja se voitti myös palkintoja käsiteltävyydestä. C30 oli mukana myös WTCC-kaudella 2011. Kaiken kaikkiaan sillä oli hyvä moottoriurheilu-ura.

Tulevaisuus uuden C40:n kanssa

C30:n valmistus lopetettiin vuonna 2013, mutta sen korvasi Volvo V40 toisella sukupolvella. V40:n valmistus lopetettiin sitten myös vuonna 2019, koska Volvo keskittyi autojen sähköistämiseen. Täysin uusi Volvo C40 on kuitenkin valmiina korvaamaan V40:n, ja siitä tulee C30:n lopullinen seuraaja vuonna 2022.

FAQ

Tekeekö Volvo viistoperäisiä autoja?

Volvo valmisti aiemmin viistoperäisiä autoja, kuten V40 tai C30. Nämä autot olivat Volvon melko kuuluisia viistoperäautoja. Ne olivat premium- ja luksusluokan viistoperäautoja, joissa oli hyvä käsiteltävyys ja polttoainetehokkuus. Volvo lopetti niiden tuotannon ja on sen sijaan siirtynyt sähköautoihin ja sähköistämiseen.

Miksi ihmiset pitävät viistoperäisistä autoista?

On monia syitä rakastaa pieniä hatchbackeja verrattuna isoihin sedaneihin tai maastureihin. Ensinnäkin ne ovat pieniä, joten ne mahtuvat minne tahansa. Jos asut kaupungissa, jossa tila on erittäin tärkeää, viistoperät ovat helppoja käsitellä. Niissä on myös parempi pääntila kuin sedaneissa.

  Miksi käytetyt Volvot ovat niin halpoja?

Myös käsiteltävyys on viistoperäisissä autoissa parempi niiden pienen koon vuoksi. Viistoperät ovat melko joustavia ihmisten ja lastin kuljettamisen suhteen. Tavarat mahtuvat auton sisälle taittamalla takaistuimet kokoon, ja myös takaistuimet ovat yleensä tilavat. Viistoperät kuluttavat myös vähemmän polttoainetta, mikä on taloudellista.

Onko Volvo C40 hyvä auto?

Volvo C40 recharge on Volvon kaikkien aikojen ensimmäinen täyssähköauto. Se on ensiluokkainen sähköauto, ja sen arvioitu toimintasäde on noin yli 200 kilometriä. Auto tukee myös pikalatausta, ja se voi latautua 10 prosentista 80 prosenttiin vain 33 minuutissa pikalaturilla. Sillä on hyvä kiihtyvyys, ja se voi ajaa 0-100 km/h vain 4,5 sekunnissa. Kaiken kaikkiaan se on hyvä auto ostaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z