Miksi Volvo lopetti avoautojen valmistuksen?

Volvon ainoan avoauton valmistuksen lopettaminen johtui huonosta myynnistä. Volvon pienimuotoisen tuotannon vuoksi avoauton C70:n kokonaismyynti ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi suurta, joten Volvon ainoan avoauton valmistus lopetettiin.

Toinen syy oli se, että ruotsalainen tehdas, joka valmisti C70-malleja, suljettiin vuonna 2013. Volvo ilmoitti, että se toisi pian markkinoille avoauton seuraajan, mutta sitä ei ole vieläkään tapahtunut.

Volvo C70

Volvon ensimmäinen ja viimeinen avoauto debytoi vuonna 1998. Se esiteltiin kahtena versiona; toinen oli coupe ja toinen avoauto. Autoharrastajat rakastivat tätä autoa sen suorituskyvyn ja urheilullisen ulkonäön vuoksi. Se menestyi niin hyvin, että siitä tehtiin toisen sukupolven malli.

C70 esiteltiin ensimmäisen kerran Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1996. Se oli todella kunnianhimoinen ja innostunut Volvon projekti. Volvo teki yhteistyötä Tom Walkinshaw Racingin (TWR) kanssa, jotta sen edellyttämä suunnittelu olisi ollut mahdollista. TWR suunnitteli auton Yhdistyneessä kuningaskunnassa, mutta perusrakenne ja -ominaisuudet olivat Volvon suunnittelemia.

Ensimmäinen sukupolvi (1996-2005)

Volvo C70:stä oli kaksi sukupolvea. C70:n ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1996, mutta Yhdysvaltain markkinoille se tuli vasta vuonna 1998. Autossa oli kolme voimanlähdettä: 2,0 litran, 2,4 litran matalapaineinen turbo ja 2,5 litran korkeapaineinen turbomalli.

C70 oli Volvon ensimmäinen yritys suunnitella jotain urheilullista tyypillisten laatikkomallisten autojen sijaan. Suunnittelun tavoitteena oli tarjota perheille täysin avointa sinitaivasajelua Volvon täydellisillä turvallisuusominaisuuksilla. Autossa oli kaikki Volvon huippuluokan turvaominaisuudet.

  Onko Volvo XC90 rahan arvoinen?

Toinen sukupolvi (2006-2013)

Toinen sukupolvi oli todellinen urheiluauto, jolla oli urheilullinen ulkonäkö ja täydellisesti suunniteltu aerodynamiikka. Auto esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2005, ja se saapui Yhdysvaltoihin vuonna 2006. Siitä oli kaksi bensiinipohjaista versiota 2,4 litran ja 2,5 litran turbomoottoreilla ja dieselmoottoreilla.

Tässä sukupolvessa oli myös parhaat turvallisuusominaisuudet, mikä teki siitä yhden luokkansa turvallisimmista autoista. Autossa oli erinomainen kaatumisenesto. Sisäänvedettävää kovakattoa ohjattiin sähköpainikkeilla, ja se oli toiminnassa vain auton ollessa paikallaan.

C70:n tuotannon lopettaminen

Auton tuotanto lopetettiin vuonna 2013. C70:n myyntiluvut olivat kaiken kaikkiaan keskinkertaiset. Auton myynti oli huipussaan vuonna 1999, jolloin sitä myytiin 6 503 kappaletta. Kaiken kaikkiaan sen vuotuinen keskiarvo oli vain noin 4000 kappaletta vuodessa. Kysyntä ei yksinkertaisesti riittänyt, jotta Volvo olisi voinut jatkaa C70:n valmistusta.

Avoautot eivät ole kannattavia.

Volvo hallinnoi pientä tuotevalikoimaa kaikkialla maailmassa verrattuna muihin amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin automerkkeihin. Tuotantolinjojen rajallisen määrän vuoksi Volvo ei voi myydä kovin suurta määrää autoja. Pienen tuotevalikoiman ohella niiden voitot ovat pienemmät kuin muiden suurten merkkien.

Avoautojen valmistaminen on melko kallista. Niiden suunnittelu on kovaa ja vaatii ylimääräistä huomiota ja resursseja. Lisäksi avoautojen suosio ei ole nykyään kovin suuri kuluttajien keskuudessa. Cabriot ovat lähinnä autoharrastajien eivätkä perheiden suosiossa, mikä johtaa alhaisiin myyntilukuihin.

  Mikä Volvo on nelivetoinen?

C70:n osalta on myös selvää, että auton myynti ei ollut niin vaikuttavaa, että Volvo olisi rohkaistunut valmistamaan lisää avoautoja lähitulevaisuudessa. Ylimääräinen insinöörityö ja resurssit eivät näytä kovin kannattavilta Volvon kannalta.

Onko Volvolla tulevaisuudessa avoauto?

Volvo ilmoitti hiljattain autojensa sähköistämisestä, mikä tarkoittaa, että he aikovat keskittyä toistaiseksi sähköautoihin. Sähköautojen valmistaminen itsessään vaatii paljon huomiota, joten Volvolla ei ole aikaa kiinnittää paljon huomiota tai keskittyä avoautojen valmistamiseen, sillä niiden valmistaminen vaatii ylimääräistä työtä.

Avoautojen valmistaminen vaatii ylimääräistä huomiota auton tasapainottamisen vuoksi. Tämä johtaa siihen, että useampia insinööritiimejä siirretään työskentelemään avoautojen parissa. Volvo keskittyykin enemmän autojensa sähköistämiseen. Vaikka Polestar 1 korvasi sen, siinä ei myöskään ollut avoautovaihtoehtoa.

Volvon tavoitteena on myydä 50 prosenttia kaikista autoista sähköautoina vuoteen 2030 mennessä. Tämä johtaisi lopulta siihen, että vuoteen 2040 mennessä Volvo myisi vain sähköautoja. Ehkä he harkitsisivat tässä välissä jälleen toisen avoauton valmistamista, mutta toistaiseksi se on hyvin epätodennäköistä.

FAQ

Mitä ovat avoautot?

Autoja, joissa on avoin katto, kutsutaan avoautoiksi tai cabrioletiksi. Ihmiset ostavat mielellään avoautoja, jotta he voivat kokea nopeasti liikkuvaa ilmaa ja sinistä taivasta autoa ajaessaan. Cabrioleteissa on katto, joka on yleensä taitettu taaksepäin. Nykyään useimmissa avoautoissa on kova katto, joka voidaan vetää sisään elektronisella painikkeella.

  Onko Polestar ja Volvo sama asia?

Suurin osa autotuotannon alkuaikoina valmistetuista autoista oli avoautoja. Autoissa ei aluksi ollut edes kokoontaitettavia kattoja. Kun autofirmat alkoivat valmistaa massatuotantona teräskoreja, avoautot alkoivat kadota. Kattoiset autot olivat halvempia ja avoautot kalliita valmistaa.

Mitä ongelmia avoautoissa on?

Avoautot näyttävät erittäin tyylikkäiltä ja urheilullisilta, mutta niissä on myös monia ongelmia, mm. seuraavat:

  • Niiden rakenteellinen jäykkyys on ongelma, joten ne vaativat paljon enemmän suunnittelua ollakseen vakaita.
  • Avoautojen katto on altis vuodoille. Joissakin uudemmissa avoautoissa tämä ongelma on edelleen olemassa.
  • Näitä autoja ei voi käyttää äärimmäisessä auringonpaisteessa, mikä voi aiheuttaa auringonpolttamia.
  • Musiikkijärjestelmä on avoautoissa aivan hyödytön.
  • Nopeus on rajoitettu avoautoissa, koska niissä esiintyy kaatumisongelmia enemmän kuin tavallisissa autoissa.

Miksi avoautot ovat niin kalliita?

Cabriot maksavat niin paljon, koska ne vaativat ylimääräistä suunnittelua kaatumisongelmien ja rakenteellisen jäykkyyden vuoksi. Alusta on yleensä jäykempi, koska siinä ei ole kattoa. Niiden suunnitteluun kuluu enemmän aikaa, ja autojen ostajien keskuudessa avoautojen kysyntä on vähäisempää. Ihmiset suosivat täyskattoisia autoja avoautojen sijaan niiden käytännöllisyyden vuoksi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z