Millä pienellä autolla on paras maavara?

Jos etsit pienikokoista autoa, joka tarjoaa silti kunnon maavaran, pieni katumaasturi on todennäköisesti paras vaihtoehto. Näitä autoja kutsutaan nimittäin maastoautoiksi, mikä tarkoittaa, että niiden pitäisi teoriassa pystyä selviytymään lievästä maastoajosta.

Useimmissa pienissä katumaastureissa on myös neliveto, mikä on myös kätevää, kun sääolosuhteet ovat kosteat ja liukkaat. Näiden autojen on kuitenkin oltava hyviä myös kaupungissa, ja niiden pitäisi tarjota kunnollinen määrä nykyaikaista tekniikkaa.

Mukavuudesta ei tarvitse luopua, jos haluat suuren maavaran, sillä useimmat kompaktit katumaasturit pyrkivät nykyään tarjoamaan täydellisen yhdistelmän erinomaisia maasto-ominaisuuksia. Lämmitetyt istuimet, ilmastointi, pehmeät materiaalit ja suurikokoiset infotainment-järjestelmät ovat kaikki saatavilla 99 prosentissa katumaastureista nykyään.

Suzuki Jimny, Fiat Panda, Subaru XV ja Dacia Duster ovat kaikki kohtuuhintaisia, kohtuullisen hyvin varusteltuja ja tarjoavat suuren maavaran. Jos haluat ylellisemmän vaihtoehdon, Range Rover Evoque, Jaguar E Pace tai Volvo XC40 tarjoavat parhaan yhdistelmän suorituskykyä ja ylellisyyttä.

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny tarjoaa 210 mm:n maavaran, mikä on enemmän kuin tarpeeksi vakavampiinkin maastoseikkailuihin. Jimny hyötyy myös erinomaisista lähestymis- ja lähtökulmista, mikä lisää huomattavasti sen maastokelpoisuutta.
Tavallisena autona Jimny on säädyllisesti varusteltu ja siinä on vakiona paljon varusteita. Suzuki on vasta hiljattain uudistanut Jimnyn, ja nyt on hyvä hetki harkita Jimnyn hankkimista kaiken tekeväksi autoksi. Maantieominaisuudet ovat kunnossa, mutta Jimny ei ole mikään Mercedes Benz G-luokka, vaikka se niin haluaisikin olla.

Fiat Panda

Fiat Panda on jonkinlainen legenda maastoajossa. Pienikokoinen 4×4, joka pystyy huomattavaan maastovauhtiin, mutta pysyy silti nykypäivän autoteollisuuden kehityksen mukana. Muuttuva neliveto on ensisijaisesti kaksiveto, kunnes auto havaitsee pidon menetyksen, ja vasta sitten auto on todella AWD.

  Mitä autoja on helpointa korjata?

Maastokelpoisuuden ja ei-niin-vaikuttavan 150 mm:n maavaran lisäksi Panda onnistuu selviytymään maastossa, johon kaksi kertaa suuremmalla maavaralla varustetut autot eivät joskus pysty. Tämä johtuu pääasiassa sen ohuista renkaista ja kevyestä korista. Mitä tulee lumen ajamiseen, Panda on suurten joukossa.

Subaru XV

Subaru XV on 220 mm:n maavarallaan kuningas, mitä tulee lukuihin. XV on luultavasti yksi parhaista maastoautoista, joita tällä segmentillä voi rahalla ostaa, ylivoimaisen maavaran ja pysyvän nelivetojärjestelmän ansiosta.

Maastossa Subaru onnistuu naamioimaan maastoajo-identiteettinsä modernilla automaattivaihteistolla, suhteellisen kunnollisilla materiaaleilla ja lukuisilla käytännöllisillä ominaisuuksilla. Subaru on myös loistava perheauto, sillä se tarjoaa runsaasti sisätilaa jokaiselle matkustajalle.

Dacia Duster

Dacia-brändi pyrkii yleisesti tarjoamaan uskomattoman arvokkaita autoja, ja Dacia Dusterin lähtöhinta on juuri sitä. Dusterissa on 210 mm:n maavara, mikä nostaa sen kompaktin katumaasturin segmentin kärkeen maavaran osalta.

Mutta jos tutustumme Dusteriin, huomaamme, että Renault teki paljon kompromisseja Dusterin kanssa, sillä siinä ei todellakaan ole mitään ylellisyyden tai huipputekniikan tuntua. Dacia Duster on mutkaton, suoraviivainen, edullinen ja käytännöllinen auto pienen budjetin ihmisille.

Range Rover Evoque

Jos haluat hienostuneemman kokemuksen, mutta silti kunnon maavaran, Range Rover Evoque tarjoaa täydellisen yhdistelmän Land Roverin erehtymättömän hyödyllisyyttä ja Range Roverin yhtä erehtymättömän ylellisyyttä.

  Paras luksusauto senioreille

Evoquen maavara on 212 mm ja siinä on joukko erityisiä maastokäyntitiloja, joiden ansiosta Evoquea on helppo ajaa maastossa. Maastokelpoisuutensa lisäksi Evoque tarjoaa tyylikkään sisätilan ja ulkoasun, jossa on paljon muhkeita materiaaleja ja huipputeknisiä ominaisuuksia ja teknologioita.

Jaguar E Pace

Jos Range Rover Evoque on mielestäsi hieman liian tavallinen tai ”naisellinen”, kannattaa tutustua myös Jaguar E Paceen. E Pace tarjoaa saman maavaran, koska nämä kaksi perustuvat samaan alustaan Jaguar Land Roverin sateenvarjon alla.

Mutta ero on periaatteessa kaikessa muussa. E Pace on enemmän maantieajoon tarkoitettu auto, eikä se tarjoa kovinkaan paljon maastokelpoisia ominaisuuksia, mutta E Pace on hauskempi ajaa. Eroista huolimatta nämä kaksi ovat melko samanlaisia, ja molemmat ovat hämmästyttäviä siinä, mitä ne tekevät.

Volvo XC40

Volvo XC40 tarjoaa 210 mm:n maavaran, mikä tekee Volvosta melko mielenkiintoisen. On hyvin tiedossa, että Volvo ei ole kovinkaan kiinnostunut tekemään todellisia maastoautoja, mutta me kaikki tiedämme, että he voisivat tehdä sen, jos he haluaisivat.

XC40 on Evoquen ja E Pacen aikuisversio, ja se varmasti näkyy. XC40:n muotoilu on hillitympi ja konservatiivisempi, ja se pyrkii pikemminkin sulautumaan joukkoon kuin erottumaan. XC40 on todellinen luksusauto, jossa on runsaasti mukavuus- ja turvallisuusvarusteita, joita tällaiselta autolta voi odottaa.

FAQ

Mikä saksalainen kompakti katumaasturi tarjoaa suurimman maavaran?

Useimmissa saksalaisissa kompakteissa katumaastureissa on jopa 180 mm:n maavara (BMW X1/X2), mutta monissa on jopa 140 mm:n maavara (Audi Q2). Näitä autoja ei ole tehty minkäänlaiseen maastoajoon, ja se näkyy, sillä jotkut niistä ovat yhtä matalia kuin jotkut sedanit.

  Pitäisikö minun ostaa sähköauto nyt vai odottaa

Ovatko kompaktit katumaasturit todellisia katumaastureita?

Kompaktit katumaasturit/Crossoverit ovat todellisia katumaastureita samalla tavalla kuin Audi A3 sedan on todellinen sedan. SUV:lta odotetaan tiettyjä ominaisuuksia, kuten AWD-järjestelmän saatavuutta, suurempaa maavaraa ja korkeampaa painopistettä.

Joissakin maastureissa, kuten Volvo XC90:ssä, ei ole AWD-järjestelmää vakiona kaikilla markkinoilla, vaikka XC90:n ei koskaan väittäisikään olevan todellinen maasturi. Tästä huolimatta nykyään monissa asioissa ei ole mitään järkeä, ja siksi meillä on Lamborghini-merkillä varustettu 4-ovinen 4-ovinen Coupe-maasturi, joka kulkee 190 km/h.

Kuinka tärkeä maavara on?

Kunnollinen maavara on tärkeää, jos haluat käyttää autoasi useissa erilaisissa maastoissa. Maavara ei kuitenkaan ole ainoa tärkeä todellisen maastoauton ominaisuus. Jotkin autot, kuten Suzuki Jimny ja Fiat Panda, toimivat maastossa kunnolla monien muiden seikkojen ansiosta.
Tällaisia seikkoja ovat esimerkiksi kevyt kori, ohuet renkaat ja suuret lähestymis- ja lähtökulmat. Tästä syystä näet Fiat Pandan yleisesti menevän paikkoihin, joihin edes Toyota Land Cruiser ei pääse, ja tämän tyyppistä varmuutta saat vain legendaarisista autoista.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z