Millaisella autolla Columbo ajoi

Colombo on yhdysvaltalainen draama-tv-sarja, joka kertoo eksentrisestä LAPD:n murharyhmän etsivästä nimeltä Columbo. Tätä televisiosarjaa kiitetään siitä, että se käytännössä keksi käänteisen dekkaritarinan, jossa rikoksentekijä näytetään tekemässä rikosta jakson alkupuolella, ja loppuosa jaksosta pyörii Colombon ympärillä, kun hän selvittää asian.

Colombo on ahkera, omistautunut työläisetsivä, joka tunnetaan ovelista menetelmistään ja muutamasta Colombon erehtymättömästä tavaramerkistä, kuten ”vain yksi asia vielä” -sanonnasta, arvaamattomasta ja vaatimattomasta käytöksestä sekä sikarista.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että beige takki ja yhtäläinen neo-noir Peugoeut 403 ovat ne tavaramerkit, joista olemme eniten kiinnostuneita. Legendaarinen iskulause on todennäköisesti Colombon tavaramerkki, mutta Peugeot 403 on varmasti mielenkiintoisin.

Peugeot 403 oli historian ensimmäinen Peugeot-malli, joka ylitti miljoonan myydyn kappaleen rajan. 403:n tuotanto alkoi toukokuussa 1955 ja se kesti lokakuuhun 1966 asti. Tänä aikana 403:sta tarjottiin joko sedania, avoautoa, farmaria tai jopa pickupia.

Miksi Colombo ajoi Peugeot 403:lla?

Colombo ei ollut tavallinen tv-etsivä, hän oli erilainen. Hän ei harrastanut hienoja ja kalliita pukuja, autoja tai kelloja. Hän ei ollut jumala ihmisten joukossa, hän oli vain ihminen, ihminen, jolla oli uskomattoman päättelykykyiset aivot ja melko kulunut huopahattu.

Sellaisena Colombo ei ajellut ympäriinsä punaisella Ferrarilla tai hienostuneella Pontiacilla, eikä hän nauttinut näyttämön keskipisteenä olemisesta. Hän oli uskomattoman vaatimaton, ja joskus häntä on jopa luultu itse syylliseksi. Oli miten oli, hän onnistui aina löytämään oikean syyllisen, ja hän oli siitä aina varma.

  Voiko hybridiakun korjata?

Peugeot 403 sopii Colombolle kuin nenä päähän. Huhujen mukaan Colomboa esittänyt näyttelijä (Peter Falk) valitsi 403:n henkilökohtaisesti nähtyään sen studion parkkipaikalla. Jos katsot tarkemmin beigeä takkia ja kulunutta fedoraa, Peugeot 403 näyttää sopivan täydellisesti Colombolle.

Colombo oli oudon näköinen etsivä, jolla oli oudon näköiset vaatteet ja joka ajoi oudon näköistä autoa, ja se oli asian ydin. Tyylillisesti Peugeot 403 on juuri oikea. Colombon tai Peugeot 403:n kaltaisen henkilön luominen uudelleen on lähes mahdotonta, ja toivottavasti kukaan ei yritä sitä.

Peugoet 403 – Outo auto.

Vaikka Peugeot 403 näytti upealta poliisin etsiväautona, se ei toiminut sellaisena. 403:n huippunopeus oli vain noin 80 kilometriä tunnissa. Nopeus 0-100 km/h oli suorastaan masentava, yli 20 sekuntia. Nykyään nämä suorituskykyluvut ovat vielä huonommat.

Vielä suurempi outous on se, että amerikkalainen ajoi Peugeotilla, sillä Peugeot ei ollut tuolloin yleisesti Yhdysvaltoihin yhdistetty tuotemerkki, koska ranskalaiset autot tehtiin ranskalaisille. Sellaisenaan ne olivat kompakteja ja polttoainetaloudellisia, ja se oli melko huono asia verrattuna valtavaan 1960-luvun V8-autoon.

403:n suunnitteli kukaan muu kuin Pininfarina, muotoilutoimisto, joka oli vastuussa joidenkin maailman kauneimpien autojen suunnittelusta. Pininfarina oli kuuluisa lähinnä vuosikymmenen mittaisesta Ferrari-yhteistyöstä, joka päättyi muutama vuosi sitten.

403-mallissa käytettiin 1290 cm3:n 4-sylinteristä suoramoottoria, jonka teho oli 65 hv ja vääntömomentti 75 lb-ft. Tällaiset teholuvut olivat lohduttomia silloin, ja ovat sitä edelleen. Tämä hirviömäinen moottori oli yhdistetty 4-vaihteiseen manuaaliseen synkronivaihteistoon, joka pyöritti takapyöriä.

  Ovatko auton istuinsuojat tarpeen?

Kuuluisia autoja tv-sarjoissa ja elokuvissa – mitä se tarkoittaa autolle?

Vahva brändimielikuva on jotain, jonka lähes jokainen merkki haluaa saavuttaa. Vuonna 1969 Buzz Aldrin -niminen kaveri laskeutui kuun pinnalle yllään melko vaatimaton Omegan kronometrikello. Siitä lähtien Omega Speedmaster Moonwatchista on Buzz Aldrinin ansiosta tullut yksi kaikkien aikojen ikonisimmista kelloista.

Samalla tavalla kuin Speedmaster on muokannut Omega-kellomerkkiä, James Bondin Aston Martin DB5 on muokannut Aston Martinin perintöä. Ihmiset rakastavat historiaa ja uskomattomia tarinoita, ja juuri ne voivat kantaa merkittävän osan brändin arvosta ja asiakkaiden vastaanotosta.

Kontekstin vuoksi mainittakoon, että Jaguar XKSS on yksi ikonisimmista autokeräilyautoista, kiitos kenenkään muun kuin Steve McQueenin. Uskotaan, että Steve McQueenin XKSS:n nykyinen arvo on noin 25 miljoonaa dollaria, ja tämä tarkoittaa, että jokainen toinen samanlainen Jaguar-auto maksaa tonnin verran rahaa.

Autot, kellot, vaatemerkit, moottoripyörät, aurinkolasit tai muut kulutus- tai tyylitavarat ovat paljon arvokkaampia, jos ne esiintyvät suosituissa tv-ohjelmissa tai elokuvissa. Ihmiset rakastavat tarinoita ja perintöjä, koska ne ovat täynnä tunteita, ja tunteet myyvät kannattavasti, ja ne tekevät myös ihmeitä brändille.

UKK-osio

Onko Peugeot 403 hyvä auto?

Tähän kysymykseen vastaaminen Colombo-fanina on aika yksipuolista ja puolueellista, onneksi en ole koskaan katsonut Colomboa. Peugeot 403 on kaikin puolin huono auto. Se on hidas, heikko, epäkäytännöllinen ja hankala huoltaa.

  10 parasta käytettyä työmatka-autoa

Colombo kuitenkin ajoi sillä, ja se tekee 403:n käytettävyydestä ja hienostuneisuudesta merkityksettömän.

Mikä on kaikkien aikojen kuuluisin elokuva-auto?

Kaikkien aikojen tunnetuin elokuva-auto on epäilemättä Batmobile, ja sen jälkeen tulee Aston Martin DB-5. Erona Batmobilen ja kaikkien muiden elokuva-autojen välillä on se, että Batmobile ei ole varsinaisesti oikea tieliikennekelpoinen auto.

Sinänsä Batmobilea ei voi ostaa samalla tavalla kuin DB5:tä. Tämä tarkoittaa sitä, että DB5:n arvo liittyy vahvasti James Bond -sarjaan, ja koko Aston Martinin arvo itsessään johtuu osittain myös James Bond -yhteydestä.

Mikä on kaikkien aikojen hienoin Peugeot-malli?

Peugeot ei ole merkki, joka yleensä yhdistetään suuruuteen, mutta on olemassa pari mallia, jotka ovat tehneet merkittävän vaikutuksen, ja Peugeot 403 on varmasti yksi niistä. Vuosien 1968-1983 Peugeot 504 on todennäköisesti kaikkien aikojen hienoin Peugeot-malli ihanan moottorin ja loistavan ajettavuuden ansiosta.

Muita kunniamainintoja saavat vuoden 1993 Peugeot 306, vuoden 2005 Peugeot 407 2.7 Coupe ja vuoden 1979 Peugeot 505.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z