Minkä vuoden Porsche Cayennea kannattaa välttää?

Porsche Cayenne on Porschen luksusmaasturin lippulaiva, jota on saatavana kolmessa eri sukupolvessa alkaen lähes 20 vuotta sitten. Cayennen 1. sukupolvi on nyt suhteellisen vanha auto, mikä tarkoittaa, että se vaatii perusteellisempaa tarkastusta, jos olet kiinnostunut ostamaan sellaisen.

Tämä ei tarkoita sitä, että Cayennen 2. sukupolvi olisi virheetön, sillä myös siinä on muutamia mainittavia ongelmia. Kaiken kaikkiaan myöhemmät 3. sukupolven Cayenne-mallit ovat parhaita hankkia sekä tekniikan että luotettavuuden kannalta.

Porsche Cayennen huonoimmat vuosimallit ovat epäilemättä vuosimallit 2004 ja 2011, sillä näissä kahdessa on melko paljon kalliita ja stressaavia ongelmia. Jos kuitenkin huolehdit Cayennestasi kunnolla etkä hanki älyttömän paljon kilometrejä ajavaa yksilöä, sinun pitäisi pystyä nauttimaan jopa vuoden 2004 ja 2011 malleista.

Parhaita Cayenne-mallivuosia ovat kunkin mallisukupolven myöhemmät mallit. Tämä tarkoittaa sitä, että parhaita 1. sukupolven Cayenne-malleja ovat vuoden 2009 ja sitä uudemmat mallit, parhaita 2. sukupolven Cayenne-malleja ovat vuoden 2017 mallit ja parhaita kolmannen sukupolven Cayenne-malleja ovat nykyiset mallit eli 2021/2022 mallit.

Vuoden 2004 Cayenne-mallit – Yksi kaikkien aikojen ongelmallisimmista Porsche-malleista.

Nykyään Porsche tunnetaan luotettavista ja pitkäikäisistä malleista, ja näyttää siltä, että kaikki maailman johtavat luotettavuustaulukot ja tutkimukset ovat yleensä samaa mieltä. Näin ei kuitenkaan aina ollut, sillä 2000-luvun alun Porschet ovat tunnetusti ongelmallisempia, sekä vanhuuden että Porschen silloisten vaikeuksien vuoksi.

Tämä oli myös aikaa, jolloin Porsche toi markkinoille Porsche Cayennen ensimmäisen sukupolven. Se ei tarkoita, että nämä varhaiset Porsche Cayenne -mallit olisivat todella huonoja, vaan lähinnä siksi, että niiden korjaaminen on kallista. Yleisimmät ongelmat vuoden 2004 Cayenne-malleissa liittyvät jäähdytysneste-, voimansiirto- ja sähköongelmiin.

  Mikä on 7-vaihteinen Porsche Doppelkupplung?

Ongelmana on se, että niiden korjaaminen maksaa usein jopa muutaman tuhannen dollarin verran, mitä ei haluta autolta, joka maksaa alun perin muutaman tuhat dollaria. Tämä tarkoittaa, että on melko todennäköistä, että 1. sukupolven Cayennesta tulee vakuutuskirjaus, jopa suhteellisen pienten ongelmien vuoksi.

Sinänsä on parasta vain välttää näitä, koska tämä ei ole jotain, mitä haluat käsitellä. Halpa Porsche on illuusio, sillä halpaa Porschea ei ole olemassa, ehkä videopelissä.

2011 Porsche Cayenne – Vielä ongelmallisempi Porsche Cayenne -malli.

Porsche Cayennen toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2011, ja se toi mukanaan melko paljon mainitsemisen arvoisia päivityksiä, joihin kuuluvat muun muassa paremman näköinen sisä- ja ulkomuotoilu, paremmat ja tehokkaammat moottorit sekä yleinen päivitys hienostuneisuudessa, teknologiassa ja ylellisyydessä.

Monien päivitysten myötä tuli kuitenkin myös monia mahdollisia ongelmia, erityisesti ensimmäisten 2. sukupolven mallien eli vuoden 2011 mallien kohdalla. Vuoden 2011 Cayenne on todennäköisesti kaikkein kyseenalaisin Cayenne, jonka voit ostaa, koska sitä vaivaavat usein lopulliset moottoriongelmat, jotka Porsche näyttää suurimmaksi osaksi sivuuttavan.

Ihmiset valittivat, että jopa vähän ajetuissa autoissa moottorit ovat kuolleet, renkaat ja jarrut ovat kuluneet ennenaikaisesti ja jäähdytysongelmia on ilmennyt. Edellä mainittu moottorivika on suurin mahdollinen ongelma kaikista Porsche Cayenne -sukupolvista, joten vältä vuoden 2011 malleja.

  Mikä on paras vuosimalli Porsche Boxsterin ostamiseen?

Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki 1. ja 2. sukupolven Cayenne-mallit olisivat huonoja, koska ne eivät ole. Monet ensimmäisen, toisen ja kolmannen sukupolven Cayenne-mallit ovat ylivoimaisia, ja listaamme ne seuraavassa kappaleessa.

Parhaat Porsche Cayenne -sukupolvet, joita sinun kannattaa harkita

Kaikkia Porsche Cayenne -malleja ei ole tehty samanarvoisiksi, sillä kaikista kolmesta sukupolvesta myöhemmät mallit näyttävät olevan kaikkein vähiten ongelmallisia. Parhaat 1. sukupolven Cayenne-mallit ovat faceliftin jälkeiset, tarkemmin sanottuna vuoden 2009 ja 2010 mallit, koska ne ovat tehtaalta lähtien kaikkein parhaiten lajiteltuja.

Suurin piirtein sama juttu on Porsche Cayennen toisen sukupolven kanssa, sillä faceliftin jälkeiset 2017-mallit ovat parhaita ostettavia. Nämä vuoden 2017 Porsche Cayenne -mallit ovat kiistatta paras vaihtoehto juuri nyt, sillä ne eivät ole yhtä kalliita kuin kolmannen sukupolven mallit, mutta ne ovat moderneja ja haluttuja.

Kaiken kaikkiaan parhaat Porsche Cayenne -mallit ovat aivan uusimmat, vuosimallien 2021 ja 2022 mallit, koska ne ovat uusimpia, edistyksellisimpiä ja jännittävimpiä, erityisesti upouudet Turbo GT- ja hybridimallit.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa Porsche Cayenne?

Vastaus tähän kysymykseen on hyvin subjektiivinen, sillä useimmat ihmiset, joilla on taipumus ostaa Cayenne, ovat kiinnostuneita siitä muutamasta eri syystä. Ensimmäinen on se, että se on Porschen katumaasturi, joka näyttää ja tuntuu hyvältä, ainakin 2. ja 3. sukupolvi näyttävät ja tuntuvat hyvältä.

Toinen syy on se, että ne ovat haluttuja autoja, jotka näyttävät hyvältä, toimivat hyvin, ovat ylellisiä ja joissa on laadukkaita materiaaleja ja hyvin suunniteltuja moottoreita. Kaiken kaikkiaan, jos haluat Cayennen, sinun kannattaa ostaa se, mutta vain jos olet täysin tietoinen siitä, mitä tällaisen auton ylläpitäminen ja omistaminen vaatii.

  Paras vuosi käytetylle Porsche Boxsterille

Onko Porsche Cayenne paras Porschen luksusauto?

Parhaan Porschen luksusauton tittelistä kiistellään kovasti Panamera sedanin ja Cayennen välillä. Jotkut pitävät Panameraa parhaana, hämmästyttävimpänä ja leukoja hivelevimpänä Porsche-ylellisysautona, kun taas toiset pitävät sitä paisuneen näköisenä ja melko epäkäytännöllisenä.

Cayenne on järkevämpi päätös, sillä se tarjoaa kaikki katumaasturin edut ja on samalla dynaaminen, ylellinen ja paljon haluttavampi. Näin ollen on turvallista sanoa, että Cayenne on todellakin Porschen tärkein luksusauto.

Onko Porsche Macan parempi kuin Porsche Cayenne?

Porsche Macan on Porschen lähtötason katumaasturi, joka on sekä pienempi että vähemmän tehokas kuin Cayenne. Cayenne on myös halutumpi ja paremman näköinen katumaasturi, koska se on kalliimpi ja sitä tarjotaan useammalla moottorilla.

Macan on tosiaan mukava auto, mutta Cayenne on paljon parempi. Macanin seuraava sukupolvi on kuitenkin pian tulossa markkinoille, ja siinä todennäköisesti esitellään Porschen muotoilun seuraava sukupolvi, joten pysy kuulolla, sillä tämä saattaa jopa muuttua seuraavan sukupolven Macanin myötä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z