Missä hybridiautossa on eniten hevosvoimia

Hybridiautot on tehty tehokkaiksi, mikä yleensä tarkoittaa, että ne ovat melko tylsiä ja hitaita. Kaikki hybridit eivät kuitenkaan ole samanlaisia, ja jotkut niistä ovat maailman tehokkaimpia autoja.

Vaikka maailman nopeimmat autot ovat sähköautoja ja suurimman huippunopeuden omaavat autot toimivat yksinomaan polttomoottoreilla, nämä hybridiautot eivät ole kaukana niistä. Maailman tehokkain hybridiauto on Koenigsegg Regera, ruotsalainen hyperauto, joka maksaa huimat kaksi miljoonaa dollaria.

Maailman toiseksi tehokkain hybridiauto on huikea Ferrari SF90 Stradale, joka maksaa vain hieman yli 600 000 dollaria. Maailman kolmanneksi tehokkain hybridiauto on vielä paremman näköinen Ferrari LaFerrari, joka maksaa nyt 2-3 miljoonaa dollaria.

Seuraavana listalla on 1,5-2 miljoonan dollarin McLaren P1, brittiläinen hyperauto, joka on tehty kilpailemaan Ferrari LaFerrarin kaltaisten autojen kanssa, ja toinen uskomattoman tehokas hybridihyperauto, miljoonan dollarin Porsche 918 Spyder.

1. Koenigsegg Regera

Koenigsegg on ruotsalainen autonvalmistaja, joka tunnetaan törkeistä miljoonien dollareiden hyperautojen kehittämisestä, ja Regera on varmasti yksi niistä. Sen voimanlähteenä on itse kehitetty 5,0-litrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin, joiden teho on yhteensä hieman yli 1500 hv eli 1119 kW.

Koenigsegg Regeran todellinen juhlakalu ei kuitenkaan ole itse moottori, vaan vallankumouksellinen vaihteisto, jota Koenigsegg kutsuu nimellä ”Direct Drive”. Direct Drive -vaihteisto tekee Koenigsegg Regerasta käytännössä yksivaihteisen rakettilaivan, joka kykenee 250 mailin tuntinopeuteen.

  Voiko hybridillä ajaa ilman akkua?

2. Ferrari SF90 Stradale

Italian Modenasta tulee mahtava Ferrari SF90 Stradale. Tämä tekniikkakierros esittelee, miltä tulevaisuuden Ferrari näyttää. Täysin päivitetty sisätila futuristisilla näytöillä ja huipputeknologialla saa SF90:n tuntumaan Grand Tourer -superautolta tulevaisuudesta.

Kuitenkin 4,0 litran twin-turbo V8-moottorin ja kahden sähkömoottorin ansiosta SF90 tuottaa 986 hevosvoimaa, mikä nostaa SF0:n tehokkaimpien hybridi-superautojen listan sijalle 2. Tämä on myös SF90:ssä. SF90:tä pidetään Ferrarin nykyisenä lippulaivana, mutta lähes kaikki ovat kuitenkin samaa mieltä siitä, että SF90 ei ole läheskään yhtä haluttava kuin LaFerrari.

3. LaFerrari

Vaikka SF90 tarjoaa enemmän tehoa, nyt ikoninen LaFerrari tarjoaa enemmän kaikkea muuta. LaFerrari on 1-2 miljoonan dollarin hintalapullaan yksi kalleimmista Ferrari-malleista, joita on koskaan julkaistu, mutta LaFerrarin kysyntä oli niin suurta, että käytettyjen autojen hinnat nousivat Aperta-versioiden osalta 5-6 miljoonaan dollariin.

LaFerrari oli osa niin sanottua ”hyperautojen pyhää kolminaisuutta”, johon kuuluvat myös McLaren P1 ja Porsche 918 Spyder. Voima tulee huutavasta 6,5 litran V12-moottorista, joka on yhdistetty pariin sähkömoottoriin, joiden yhteisteho on 963 hv.

4. McLaren P1

McLaren P1 on kiistatta suurin McLaren-malli merkin uudelleensyntymisen jälkeen. Uhkaavan muotoilunsa ja takavetoisen alustansa ansiosta P1 sai lempinimen ”The Widowmaker”. On vain surullista, että kaikki uudemmat McLarenin hyperautot eivät ole lähelläkään P1:tä, kun kyse on jännityksestä.

  Mikä on paras auto vanhemmille kuljettajille?

Mitä tehoon tulee, P1 puskee ulos 916 hevosvoimaa 3,8-litraisesta twin-turbo V8-moottorista ja parista sähkömoottorista. Tämä moottori on yhdistetty salamannopeaan 7-vaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon, jossa on käynnistyksenhallinta.

5. Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder on todennäköisesti yksi parhaista Saksasta koskaan valmistuneista superautoista, ja se on nähtävyys. Hyperautojen ”pyhästä kolminaisuudesta” 918 on se, jolla on eniten nopeita kierrosaikoja verrattuna P1:een ja LaFerrariin, ja kaiken lisäksi se on kaikista kolmesta autosta mukavin.

918:ssa on 4,6 litran V8-moottori, joka on yhdistetty pariin sähkömoottoriin, joiden yhteisteho on 887 hv. Parasta 918:ssa on se, että se on kolmikon mukavin auto, ja sitä voi käyttää myös roadsterina, jos irrotettavat kattopaneelit otetaan pois.

UKK-osio

Kuinka tärkeitä hevosvoimat ja vääntö ovat?

Se riippuu siitä, mitä haluat autolta. Rehellisesti sanottuna autot ovat lähinnä kulkuvälineitä, jotka tarvitsevat alle 200 hv tehdäkseen kaiken laillisesti. Jos kuitenkin tarkastelet autoja pelkästään järjen ja logiikan kautta, tämäntyyppiset autot eivät ole sinua varten, ja se on ihan ok.

Hevosvoimat ja vääntömomentti ovat tärkeitä niille, jotka nauttivat tehokkaan auton ajamisesta, auton, joka saa heidät tuntemaan, että he hallitsevat jotain merkittävää ja täynnä vääntöä. Jos rakastat viettää aikaa kilparadoilla tai drag stripeillä, teho ja vääntö ovat äärimmäisen tärkeitä, ja niin pitääkin olla.

Ovatko sähköautot parempia kilpa-autoja?

Formula E -kilpaorganisaation käyttöönoton jälkeen monet ihmiset ovat alkaneet kysellä, ovatko sähköautot kilpa-autoilun tulevaisuutta. Oli miten oli, sähköautot ovat tehokkaampia, ne tarjoavat 100 % tehon joka hetki, ne ovat kauttaaltaan tasaisempia ja ne eivät tarvitse yhtä paljon huoltoa.

  Onko musta auto kuumempi kuin valkoinen auto?

Sähköautoista puuttuu kuitenkin tunne, ja se on vain todellisuutta. Onko se oikeasti kilpa-ajoa, jos moottorin äänet eivät jyrähtele ja jos kaikki ei haise polttoaineelle ja kumille? Kilpa-autoilun emotionaalista puolta ei voida toistaa sähköautoilla, mutta se ei tarkoita, etteivätkö sähkö- ja polttomoottori-ajot voisi olla rinnakkain.

Millainen on hyvä hybridi?

Kun olemme keskustelleet markkinoiden tehokkaimmista ja tehottomimmista hybrideistä, on aika keskustella siitä, mikä tekee hyvän hybridin. Vaikka nämä edellä mainitut autot ovat hämmästyttäviä lähes kaikin puolin, ne eivät ole sitä, mitä todellisen hybridin pitäisi olla. Niiden pitäisi keskittyä ensisijaisesti tehokkuuteen ja haitallisten päästöjen puutteeseen, ei tehoon ja nopeuteen.

Siten hyvä hybridi on sellainen, joka siirtyy taitavasti polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä saadakseen parhaat mahdolliset hyötysuhdeluvut. Hyvä hybridi on auto, joka on niin sulava, että sitä voisi luulla täysin sähköautoksi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z