Missä Mercedeksessä on PARKTRONIC

Mercedes PARKTRONIC on Mercedes-merkkinen pysäköintiavustinjärjestelmä, jota tarjotaan koko Mercedes-mallistossa joko vakiovarusteena tai lisävarusteena. Mercedes PARKTRONICin tarkoituksena on lisätä turvallisuutta pysäköinnin aikana.

Järjestelmä käyttää joukon kehittyneitä antureita ja kameroita määrittämään, mahtuuko autosi tiettyyn pysäköintipaikkaan. Jos Mercedes mahtuu parkkipaikalle, järjestelmä auttaa sinua pysäköimään auton turvallisesti.

Tämä paketti yhdistetään usein Active Park Assist -järjestelmään, joka ottaa ohjauspyörän hallintaansa pysäköinnin aikana ja helpottaa auton pysäköintiä, varsinkin jos omistat jonkin isomman Mercedes-sedanin tai -maasturin.

PARKTRONIC

Moni premium-automerkki ei tarjoa yhtä paljon teknologiaa kuin Mercedes, eikä ole yllätys, että Mercedes oli monien avustinjärjestelmien eturivissä. PARKTRONIC on ollut osa Mercedeksen kehittyneitä kuljettajan apujärjestelmiä jo jonkin aikaa, ja siitä lähtien, kun se julkaistiin, Mercedes on tuonut siihen jatkuvasti uusia ominaisuuksia.

PARKTRONIC-järjestelmä itsessään toimii kunnon mukavuus- ja turvallisuusominaisuutena. Jos järjestelmä on aktivoitu, se skannaa läheiset pysäköintipaikat, kun ajat niiden lähelle, ja pyrkii löytämään pysäköintitilan, johon Mercedes mahtuu turvallisesti.

Kun järjestelmä löytää sopivan tilan ja päätät pysäköidä autosi, järjestelmä antaa sinulle ohjauskulmasuosituksia infotainment-päänäytöllä. Sinun tarvitsee vain noudattaa ohjausohjeita, ja pysäköit turvallisesti.

On myös syytä mainita, että sinun ei pidä luottaa täysin tähän järjestelmään, koska järjestelmä käyttää pysäköintiantureita, jotka eivät joskus pysty erottamaan tiettyjä kohteita. Riippumatta siitä, kuinka kehittynyt jokin järjestelmä on, silmäsi ovat luotettavimmat pysäköintikumppanisi.

  Ruostuuko Mercedes?

PARKTRONIC ja aktiivinen pysäköintiavustin

PARKTRONIC aktiivisella pysäköintiavustimella on askel tavallista PARKTRONIC-järjestelmää korkeammalla, ja nykyään useimmat Mercedes-mallit, jotka tarjoavat PARKTRONIC-järjestelmän, tarjoavat myös aktiivisen pysäköintiavustimen sen kanssa. Tämä järjestelmän jatkokehitys on johtanut siihen, että järjestelmä on paljon käyttökelpoisempi ja pystyy tekemään pysäköinnistä mahdollisimman kivuttoman.

Järjestelmä toimii samalla tavalla kuin PARKTRONIC-järjestelmä itsessään. Voit kuitenkin kytkeä aktiivisen pysäköintiavustimen pois päältä, jos et halua auton ohjaavan itse itseään, ja sinulle jää vain PARKTRONIC-järjestelmä.

Jos kuitenkin päätät antaa ohjauspyörän hallintaasi, aktiivinen pysäköintiavustin ohjaa auton itsestään sopivaan pysäköintipaikkaan, kun se on käytössä. Sinun on edelleen käytettävä kaasu- ja jarrupolkimia, ja sinun on myös siirrettävä auto peruutusvaihteelle, kun järjestelmä pyytää sinua tekemään niin.

On kuitenkin tärkeää pitää mielessä, että järjestelmän vastuuosaan ei tule muutoksia, koska käytät järjestelmää omalla vastuullasi, ja kaikista mahdollisista onnettomuuksista ja vaaratilanteista syytetään sinua, ei järjestelmää.

PARKTRONICin/PARKTRONICin ja aktiivisen pysäköintiavustimen välttämättömyys

Tällaisten järjestelmien tarpeellisuuden määrittämiseksi sinun on oltava täysin rehellinen sen suhteen, että käytät järjestelmää todella. Nykyään monet Mercedes-mallit tarjoavat näitä ominaisuuksia, mutta vain pieni marginaali asiakkaista hyödyntää näitä järjestelmiä, ei siksi, etteivät ne olisi riittäviä, vaan pikemminkin siksi, että ne ovat tarpeettomia.

Ne ovat tarpeettomia muutamasta eri syystä. Ensinnäkin, kuinka usein aiot pysäköidä autosi rinnakkain? Jos pysäköit usein rinnakkaispysäköintiä, se saattaa olla järkevämpää. Lisäksi jos omistat melko pienikokoisen Mercedes-mallin, PARKTRONICin sijasta kannattaa valita viihde- tai mukavuusvaruste.

  Kuinka kauan Mercedes-pyyhkijänsulat kestävät?

Kannattaa myös ottaa huomioon, että tämän järjestelmän rinnakkaispysäköinti kestää kauemmin kuin kokeneella kuljettajalla, minkä vuoksi suurin osa ihmisistä ei todellakaan koskaan käytä tätä ominaisuutta. Järjestelmä on melko edistyksellinen, mutta jotkut pitävät sitä hieman kikkailuna, erityisesti kokeneemmat ja itsevarmemmat kuljettajat.

On melko turvallista sanoa, että tämä järjestelmä ei ole välttämätön useimmissa tilanteissa, ja sen todistaa se, että suurin osa asiakkaista ei käytä järjestelmää hyväkseen. Mutta jos kuulut niihin, jotka uskovat, että järjestelmästä on suurta hyötyä itsellesi, olet jo vastannut tähän kysymykseen.

UKK-osio

Kuinka luotettava PARKTRONIC on?

Kestävyyden kannalta järjestelmä ei ole osoittanut suurempia ongelmia suuremmassa mittakaavassa, tietysti on joitakin tapauksia, joissa järjestelmä ei ole toiminut nimetyllä tavalla, mutta näin tapahtuu kaikkien järjestelmien kanssa, jos otetaan huomioon autoteollisuuden entiteetti.

Tehokkuuden kannalta järjestelmä ei kuitenkaan ole täysin virheetön. Moniin pysäköintipaikkoihin, olivatpa ne nimettyjä tai eivät, liittyy monia erityisiä muuttujia. Tämä tarkoittaa, että järjestelmä ei välttämättä määritä tarkasti välejä ja esteiden puuttumista, joten sinun on aina luotettava ensisijaisesti silmiisi.

Onko merkkejä siitä, että Mercedes valmistaisi täysin autonomisen pysäköintiominaisuuden?

Mercedes on tehnyt kulissien takana väsymättä töitä tarjotakseen järjestelmän, joka pystyy pysäköimään auton täysin ilman, että olet edes lähellä autoa. Tämä tarkoittaa, että Mercedes aikoo kilpailla aikanaan Teslan ”Smart Summon” -ominaisuuden kanssa.

  Mitkä Mercedekset ovat nelivetoisia?

Mercedes on jopa julkaissut samanlaisen järjestelmän uuden W223 S-luokan yhteydessä. Tämä järjestelmä tarvitsee todennäköisesti muutaman vuoden, ennen kuin se voidaan turvallisesti ottaa käyttöön useissa eri Mercedes-malleissa. Mutta on turvallista sanoa, että Mercedes tarjoaa lopulta tällaisen ominaisuuden.

Mikä on oikea tapa pysäköidä rinnakkain?

Rinnakkaispysäköintiin on olemassa temppu, ja jos noudatat näitä ohjeita oikein, sinun pitäisi pystyä pysäköimään Mercedes rinnakkain ilman järjestelmän apuvälineitä. Kun löydät tarpeeksi suuren paikan, vedä vaikka etuauton kohdalle, käännä sitten ratti kokonaan oikealle ja käänny ympäri ja aloita peruutus.

Kun näet takanasi olevan auton oikean etukulman aivan takalasin keskellä, pysähdy. Käännä ratti keskiasentoon ja peruuta, kunnes autosi väistää edessä olevan auton, ja pysähdy sitten uudelleen.

Käännä sitten ratti kokonaan vasemmalle ja peruuta, kunnes olet pysäköinyt turvallisesti. Jos noudatat näitä vaiheita oikein, autosi on pysäköity täydellisesti rinnakkain. Tekniikasta riippumatta pidä aina silmällä esteitä, jalankulkijoita tai liikkuvaa liikennettä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z