Missä Mercedes-malleissa on AIRMATIC?

Mercedeksen AIRMATIC-ilmajousitusjärjestelmä otettiin käyttöön W220 S-luokassa, ja sen jälkeen monissa uudemmissa Mercedeksen sedaneissa ja katumaastureissa on tarjottu tätä jousitusjärjestelmää.

Yleensä autojen jousitus koostuu teräksisistä kierrejousista, mutta AIRMATIC-järjestelmässä käytetään ilmaa, joka tarjoaa joko pehmeän ajotuntuman tai kyvykkään kaarreajon vain napin painalluksella.

Tämä järjestelmä koostuu mukautuvasta vaimennuksesta, joka lisää entisestään auton dynaamisia ominaisuuksia, ja se tarjoaa myös joustavamman suorituskykyisen ajoasennuksen. Tällaisen kehittyneen järjestelmän edut ovat melko laajat, ja siksi AIRMATIC-järjestelmä on auton jousituksen ravintoketjun kärjessä.

AIRMATIC

AIRMATIC-järjestelmä otettiin käyttöön tarjotakseen muuttuvan jousitusasetelman, joka pystyy mukautumaan tiettyyn tienlaatuun ja ajotyyliin. Luettelo tällaisen järjestelmän eduista perinteisempään kierrejousitukseen verrattuna on melko pitkä ja ehdottomasti harkitsemisen arvoinen,

AIRMATIC-järjestelmä tarjoaa automaattisen automaattisen tasauksen, mikä tarkoittaa, että auto kompensoi aktiivisesti lastin ja matkustajien lisäpainon ja pyrkii näin tarjoamaan täydellisen ajodynamiikan ja parantamaan polttoainetehokkuutta.

Järjestelmä pystyy myös säätämään korkeuttaan automaattisesti tietyissä tilanteissa, kuten moottoritieajossa, auto painuu alaspäin, ja tämä parantaa auton aerodynaamisia ominaisuuksia, mikä lisää polttoainetehokkuutta entisestään.

Järjestelmä tarjoaa myös akselin nostamisen vaivattomaan väistämiseen, erityiset valittavissa olevat ajotilat ja -profiilit oman tyylin mukaan sekä mukautuvan vaimennuksen. Mukautuvan vaimennuksen ansiosta auto pysyy mahdollisimman tasaisena voimakkaissa jarrutuksissa tai kiihdytyksissä, mikä parantaa huomattavasti käsiteltävyyttä ja yleistä mukavuutta.

  Paras öljy Mercedes dieselmoottoreille

AIRMATIC Mercedes sedanit

Pienin Mercedes-sedan on C-luokka, ja myös C-luokkaan voi valita AIRMATIC-järjestelmän. Ilman AIRMATIC-järjestelmää C-luokka tarjoaa kohtuullisen suorituskyvyn, mutta jos haluat todellisen Mercedes-Benz-kokemuksen pienemmässä C-luokassa, AIRMATIC-jousitus on välttämätön.

Uusimmassa keskikokoisessa Mercedes E-Luokassa AIRMATIC-jousitus on vakiovarusteena, ja järjestelmä tarjoaa samat toiminnot kuin muissa Mercedes-sedaneissa. E-Klasse on kasvanut kooltaan ja painoltaan melkoisesti viime vuosina, ja AIRMATIC-järjestelmä auttaa varmasti tarjoamaan muhkean ajonautinnon.

AIRMATIC-järjestelmä esiteltiin ensimmäisen kerran S-luokassa, ja uusimmassa S-luokassa on tähän mennessä kehittynein AIRMATIC-järjestelmä. Järjestelmä pystyy automaattisiin lisätasausominaisuuksiin, ja se sisältää myös lisämukavuutta ja jopa turvaominaisuuksia sivutörmäyksen varalta.

Kaikkien Mercedes-sedanien odotetaan tarjoavan AIRMATIC-järjestelmän vakiovarusteena muutaman vuoden kuluttua, kun Mercedes jatkaa järjestelmän kehittämistä. Viime aikoina AIRMATIC-järjestelmästä on varmasti tullut yksi todellisen Mercedes-Benz-kokemuksen ratkaisevista tekijöistä.

AIRMATIC Mercedes maasturit

Kaikki isommat Mercedes SUV:t on varustettu AIRMATIC-jousituksella, GLA- ja GLB-kompaktimaastureita ei vielä tarjota AIRMATIC-jousitusasennuksella.

GLC noudattaa jokseenkin samaa periaatetta kuin C-luokka, mutta vain SUV-muodossa. Se tarkoittaa, että AIRMATIC-järjestelmää ei ole vakiovarusteena, mutta sen voi valita eri paketeissa ajankohdasta ja markkinoista riippuen.

GLE:ssä AIRMATIC-järjestelmä on kuitenkin vakiona, ja jos se yhdistetään E-ACTIVE BODY CONTROL -järjestelmään, GLE:n jousitus on Mercedeksen historian edistyksellisin SUV-ajousitusjärjestelmä.

Sama pätee myös GLS:ään, sillä nämä järjestelmät kykenevät myös melko kehittyneisiin maasto-ominaisuuksiin. Lisävarusteena saatavalla E-ACTIVE BODY CONTROL -järjestelmällä varustetut GLS:t ja GLE:t pystyvät kirjaimellisesti hyppimään ja tanssimaan, totta.

  Mikä Mercedes on V8?

FAQ-osio

Paljonko AIRMATIC-järjestelmän hankinta tai korjaus/vaihto maksaa?

AIRMATIC-jousituksen alkuperäiset kustannukset ovat jossain 1 000-4 000 dollarin välillä. Tämä kaikki riippuu monista tekijöistä, kuten tarpeesta valita koko paketti AIRMATIC-järjestelmän saamiseksi, ja kustannukset ja paketit vaihtelevat eri markkinoilla.

AIRMATIC-järjestelmän korjaaminen maksaa keskimäärin 700-800 dollaria, mutta tämäkin voi vaihdella suuresti autosta toiseen. Järjestelmää ei kuitenkaan ole suunniteltu kestämään koko elinikää, vaan sen odotettu käyttöikä on noin 10-15 vuotta, minkä jälkeen järjestelmä ei ole enää yhtä suorituskykyinen kuin ennen, ja vaihtohinnat vaihtelevat.

Onko AIRMATIC-järjestelmä luotettava?

Tämä kysymys on melko hankala, sillä siihen on melko vaikea vastata yksinkertaisella kyllä tai ei. Järjestelmä on melko monimutkainen, eikä ole mikään salaisuus, että AIRMATIC-järjestelmää ei ole luokiteltu luodinkestäväksi eikä tuhoutumattomaksi.

AIRMATIC-järjestelmän varhaisissa versioissa oli paljon ongelmia, eivätkä ne todellakaan olleet luotettavia. Nykyaikaisen järjestelmän odotetaan tarjoavan kaiken, mitä voi toivoa, jos huolehdit kaikista tarvittavista huolloista ja satunnaisista tarkastuksista.

Etujousitus on hieman epäluotettavampi, koska se kantaa enemmän painoa kuin takajousitus. Lisäksi tapa, jolla autoa on kohdeltu vuosien varrella, voi vaikuttaa voimakkaasti jousitusjärjestelmään, joten jos ostat auton käytettynä, perusteellinen tarkastus on aina suositeltavaa.

Mitkä ovat AIRMATIC-jousituksen yleiset ongelmat?

Monilla AIRMATIC-jousituksen muodostavilla komponenteilla on odotettu käyttöikä. Niinpä ilmajousikokoonpanon odotetaan kestävän noin 105000 kilometriä, ja näiden kilometrien jälkeen sinun on kuunneltava tarkkaan, kuuluuko sihisevää ääntä, joka viittaisi siihen, että ilmarakko on vikaantunut.

  Mikä tuloluokka ostaa BMW:n vs. Mercedeksen?

Ilmajousien käyttöikä on myös arvioitu noin 115000000 vuodeksi, ja ilmajouset ovat yleensä se ongelma, joka AIRMATIC-järjestelmän kanssa useimmiten ilmenee. Vuodot ovat melko yleisiä, joten jos toinen puoli on korkeammalla kuin toinen, kyse on todennäköisesti ilmajousista, jotka sekoavat.

Muut järjestelmät, joiden tiedetään vikaantuvan, ovat itse vaimentimet, jotka aiheuttavat kallistelua ja melko tuntuvaa ajo-ominaisuuksien heikkenemistä. Myös ajokorkeusanturit, venttiililohkot ja jopa itse kompressori vikaantuvat tunnetusti noin 125000 kilometrin jälkeen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z