Mitä eroa on e-tronin ja Q4 e-tronin välillä?

Mitä eroa on e-tronin ja Q4 e-tronin välillä?

Audi e-tron oli Audin ensimmäinen sähköinen katumaasturi, joka julkaistiin vuonna 2018, kun taas Audi Q4 e-tron on Audin uusin sähköinen katumaasturi. Tämä tarkoittaa, että e-tron oli se, joka mursi jään, kun kyse on Audin valtavirran sähköautoista, ja monet e-tronin mukana tulleet opit eivät ole läsnä Q4:ssä.
Tämä on mielenkiintoinen vastakkainasettelu, koska vakio e-tron on kaikilta mitoiltaan suurempi, se on tehokkaampi, siinä on korkealuokkaisempia sisustusmateriaaleja, se on ylellisempi ja se on myös paljon tilavampi. Q4:ssä on uudempaa tekniikkaa, nykyaikaisempi muotoilu sisältä ja ulkoa sekä helpommin saavutettavissa oleva hintalappu.

e-tron tuntuu yksinkertaisesti laadukkaammalta tuotteelta, vaikka se on vanhempi auto. Jopa e-tronin alhaisemmat versiot tuntuvat korkeatasoisemmilta kuin Q4. Kun vasta uudistettu e-tron ilmestyy parin kuukauden kuluttua, Q4 menettää kaikki etunsa e-troniin verrattuna lukuun ottamatta hintaa.

Kaiken kaikkiaan näiden kahden välillä on melko paljon eroja, ja vertailemme niitä useiden tekijöiden osalta. Niin tai näin, molemmat ovat vaikuttavia sähköautoja, ja ne ansaitsevat paikkansa markkinoilla, mutta suurin ero näiden kahden välillä on laatu.

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – Voimansiirtojärjestelmä

Iso e-tron tarjoaa kaksi eri akkuvaihtoehtoa, pienemmän 71,2 kWh:n akun tai suuremman 95 kWh:n akun, joiden tehot vaihtelevat 313 ja 503 hv:n välillä. Isolla e-tronilla pääsee täydellä latauksella 186-255 kilometriä, mikä ei välttämättä ole hyvä luku 95 kWh:n akulla varustetulle autolle. Niin tai näin, Audi sanoo, että tuleva e-tron tulee tarjoamaan yli 350 mailia.

  Audi vs Toyota luotettavuus - kumpi on parempi

Myös pienempi Q4 e-tron tulee kahdella akkukoolla, 55 kWh:n akulla tai 82 kWh:n akulla, joiden tehot vaihtelevat 170 ja 300 hevosvoiman välillä. Alkutason 55 kWh:n e-tronilla pääsee 212 mailia, kun taas 82 kWh:n akulla varustetulla Q4:llä pääsee noin 323 mailia, mikä on paljon enemmän kuin isolla e-tronilla, vaikka akku on paljon pienempi.

e-tronin voi ladata täyteen noin 30-45 minuutissa 150 kW:n laturilla akun koosta riippuen, kun taas pienemmän Q4:n voi ladata 100 kW:n laturilla noin 30-40 minuutissa, eli nämä kaksi ovat samankaltaisia, mutta Q4 latautuu hieman nopeammin 150 kW:n laturilla.

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – muotoilu ja alusta

Olemme jo maininneet, että tavallinen e-tron on kaikilta mittasuhteiltaan suurempi, ja se näyttää ja tuntuu ratin takana ehdottomasti tukevammalta autolta. Se näyttää hieman vähemmän futuristiselta, mutta se näyttää siistiltä, erityisesti Sportback-muodossa. Ison e-tronin sisätilat ovat paremmat kuin Q4:ssä, sekä laadun että rakentamisen laadun osalta.

Pienempi Q4 näyttää futuristisemmalta, ja on selvää, että se on uudempi auto. Sitäkin saa joko SUV- tai Sportback-muodossa, mutta sisätilat eivät ole läheskään yhtä hyvin rakennetut eivätkä ylelliset kuin isossa e-tronissa. Isossa e-tronissa on myös ilmajousitus, joka tekee siitä mukavamman, kun taas Q4 tuntuu hieman tavallisemmalta.

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – luotettavuus

Luotettavuuden osalta on korostettava, että varhaiset e-tron-mallit ovat markkinoiden ongelmallisimpia sähköautoja, mutta uudemmat ovat verrattain parempia. Tuleva e-tronin päivitys tulee todennäköisesti korjaamaan vielä enemmän ongelmia, kun se vihdoin saapuu.

  Paras Audi-malli perheelle

On vielä liian aikaista sanoa, onko Q4 luotettava auto vai ei, sillä se tuli markkinoille vasta vuosi sitten. Se ei kärsi vakavista ongelmista vielä tässä vaiheessa, mutta Q4:n edustaman laadun puutteen voi ehdottomasti tuntea toisin kuin ison e-tronin, joka tuntuu joka suhteessa tukevammalta ja paremmin rakennetulta.

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – Arvo ja käytännöllisyys

Audi e-tronin lähtöhinta on noin 20 000 dollaria korkeampi kuin Q4 e-tronin, joka maksaa noin 45 000 dollaria. Suuremmalla akkupaketilla ja täysin varustellulla sisustalla varustettu Q4 on kuitenkin lähes identtinen tavallisen e-tronin kanssa. Q4 on käyttökelpoisempi auto, ja se on arvokkaampi, jos olet huolissasi ajokilometreistä, mutta jos haluat paremman kokonaiskokemuksen, e-tron tarjoaa paremman arvon.

Käytännöllisyydeltään e-tron voittaa ilman epäilyksen häivääkään, koska se tarjoaa enemmän tilaa joka suhteessa. Se on pidempi, leveämpi, korkeampi ja tarjoaa suuremman tavaratilan. Q4 on kelvollinen, mutta ei ison e-tronin tasolla.

FAQ-osio

Miksi minun pitäisi ostaa Audi Q4 e-tron Audi e-tron -katumaasturin sijaan?

Sinun kannattaa harkita Q4 e-tronin ostamista ison e-tron SUV:n sijaan, koska se on aluksi noin 20 000 dollaria halvempi, jolloin sinulla voi jäädä tarpeeksi rahaa ostaa Q4, jossa on suurempi akkupaketti, joka tuhoaa ehdottomasti ison e-tronin, kun kyse on kilometrimääristä. Q4 tarjoaa paljon enemmän arvoa, jos olet joku, joka ajaa paljon kilometrejä.

  BMW ix3 VS Audi e-Tron - kumpi on parempi?

Kannattaa myös harkita Q4:ää, jos haluaa Audin uusinta tekniikkaa ja auton, joka on juuri ilmestynyt. Q4 on todennäköisesti näistä kahdesta autosta tulevaisuudenkestävämpi, koska uudistettu e-tron ei ole vielä ilmestynyt.

Miksi minun pitäisi ostaa iso Audi e-tron -katumaasturi Audi Q4 e-tronin sijaan?

Sinun kannattaa harkita ison e-tron SUV:n ostamista Q4 e-tronin sijaan, jos haluat auton, joka on ylellisempi, tilavampi, täynnä laadukkaita materiaaleja ja joka tuntuu kaikin puolin erikoisemmalta. Iso e-tron ei ehkä ole yhtä tehokas kuin Q4, mutta se todella tuntuu siltä, miltä todellisen luksus-SUV:n pitäisi tuntua kolmen vuoden markkinoillaolon jälkeen, kun taas upouusi Q4 ei tunnu.

e-tron on nopeampi, tehokkaampi ja haluttavampi, ja kun päivitetty e-tron ilmestyy, Q4 ei pysty kilpailemaan ison e-tronin kanssa tekniikan, tehokkuuden tai tulevaisuudenkestävyyden suhteen.

Ovatko Audin sähköiset katumaasturit hyviä?

Audi on tunnettu luksusmerkki, joka tarjoaa jatkuvasti korkealuokkaisia luksusmaastureita, mutta Audi ei ole vielä tehnyt sähköistä katumaasturia, joka voisi todella kilpailla BMW IX:n kanssa. Sinänsä Audi ei tee markkinoiden parhaita sähköisiä katumaastureita, mutta niiden tarjoamat katumaasturit ovat varmasti hyviä autoja.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z