Mitä eroa on AMG:n ja tavallisen Mercedeksen välillä?

Mercedes AMG on urheilullisempi, tehokkaampi ja paremmin varusteltu versio tavallisista Mercedes-malleista. AMG-malli on yleensä huomattavasti kalliimpi, mutta jo pelkästään AMG-paketti koostuu joukosta muotoiluun ja voimansiirtoon tehtyjä parannuksia, jotka helposti oikeuttavat hinnan.

Nykyään AMG toimii Mercedeksen sisäisenä viritysosastona, mutta alun perin AMG aloitti itsenäisenä insinööritoimistona, joka oli erikoistunut tekemään autoista nopeampia ja urheilullisempia. AMG-autoissa käytetään myös korkealuokkaisempia materiaaleja, kuten hiilikuitua, monissa sisä- ja ulko-osissa.

AMG-autoissa on myös paljon AMG:n yksinoikeudella varustettuja lisävarusteita, joita ei voi ostaa tavallisista Mercedes-malleista, kuten erityiset urheiluistuimet, Alcantara-ohjauspyörät, erityiset nelivetojärjestelmät, hiilikeraamiset jarrut ja AMG:n yksinoikeudella valmistetut ulkovärit.

Hintaero AMG vs. ”tavallinen” Mercedes

AMG-urheilupaketti voidaan varustaa moniin tavallisiin Mercedes-malleihin, mutta tämä paketti koostuu vain muutamasta kosmeettisesta yksityiskohdasta siellä täällä ja ehkä joistakin jousitusparannuksista, mutta tämä ei riitä, jos haluat täydellisen AMG-kokemuksen.

Esimerkiksi vuoden 2021 Mercedes E450 sedan maksaa 62 000 dollaria, ja siinä on 3,0-litrainen rivikuutosturbo, jossa on 362 hv ja 0-100-ajoaika on 4,9 sekuntia. Nämä luvut ovat melko hedelmäisiä, ja vain harvat yksilöt haluaisivat jotain lähes kaksi kertaa E450:tä tehokkaampaa.

Niille, jotka haluavat, vuoden 2021 E63 AMG S on 107 000 dollaria maksava sedan. E63:ssa on käsintehty 4,0-litrainen BiTurbo V8, joka puskee 603 hv. E63 pystyy spurttaamaan 0-100 hämmästyttävissä 3 sekunnissa kuolleena.

Hintaero tavallisen Mersun ja AMG:n välillä on aina melko valtava. Mercedes GLE 580 maksaa noin 79 000 dollaria, ja GLE 63 AMG S -mallin perushinta on 113 000 dollaria. Myös käytettyjen autojen markkinahinnat eroavat huomattavasti tavallisen ja AMG-mallin välillä.

  Missä Mercedeksessä on kuolleen kulman avustin

Muotoilu, muotoilu ja varusteet eroavat AMG:n ja tavallisen Mercedeksen välillä.

Kuten aiemmin mainittiin, AMG-mallit eroavat tavallisista Mercedes-malleista melkoisesti. Ja se on odotettavissa, kun otetaan huomioon näiden kahden väliset hintaerot. AMG-osasto ottaa kuitenkin aikansa AMG-malliversioiden suunnittelussa, sillä monet ulkopaneelit ovat AMG-kohtaisia, eivätkä ne sopisi tavalliseen Mersuun.

AMG-mallit saavat eksklusiivisia maalauksia, erityisiä korisarjoja, jotka on suunniteltu tarjoamaan paremmat jäähdytys- ja aerodynaamiset ominaisuudet. Niissä on yleensä leveämmät aukot, joiden läpi ilma pääsee kulkemaan, ja monia ylimääräisiä tuuletusaukkoja, joita ei löydy tavallisemmista Mercedes-malleista.

AMG-mallit tunnetaan myös hiilikuitumateriaalien laajasta käytöstä monissa ulko- ja sisätilojen osissa. Lisäksi AMG-mallit on varustettu lukuisilla AMG-yksinoikeudella varustetuilla lisävarusteilla, joita ei voi valita tavallisesta Mercedes-mallista.

Esim. Kytkettävä 4MATIC+-nelivetojärjestelmä, joka voi vaihtaa kaksivetoisen nelivedoksi, ei ole saatavana tavallisiin Mercedes-malleihin. AMG-erikoispakoputkia, -istuimia, -ohjauspyöriä, -koristemateriaaleja, -maaleja, -jousitusasetuksia, -vanteita ja -dekaaleita ei voi ostaa muihin kuin AMG-malleihin.

Suorituskykyero AMG vs. ”tavallinen” Mersu

Suurin ero AMG- ja ei-AMG-mallien välillä on suorituskyky, sillä jotkut AMG-mallit ovat joskus jopa kaksi kertaa tehokkaampia kuin tavallinen ei-AMG-variantti. AMG-ajoneuvot on säädetty suorituskykyistä ajamista varten, ja ne tekevät kompromisseja mukavuudesta uskomattoman urheilullisen ajokokemuksen saavuttamiseksi.

AMG-mallit tarjoavat yleensä 350-720 hevosvoimaa mallista riippuen, ja näitä lukuja on vaikea saavuttaa muissa kuin AMG-malleissa. Jotkin AMG-mallit voivat saavuttaa nopeuden 200 mph ja spurttia 0-100 3 sekunnin alueella. Monet niistä ovat myös huomattavasti kevyempiä kuin tavalliset Mercedes-mallit.

  Miksi Mercedes on huono auto

AMG-malleja ei ole tehty ajomukavuutta varten, sillä useimmissa AMG-malleissa jousitus on melko jäykkä jopa mukavuusasetuksilla. Mercedes päätti, että AMG-osasto asettaa etusijalle suorituskyvyn ja vain suorituskyvyn. Jotkin ”pienemmistä” AMG 35-, AMG 45- ja AMG 53 -malleista ovat hieman vähemmän kompromisseja mukavuuden suhteen.

FAQ-osio

Ovatko AMG-mallit kalliimpia vakuuttaa ja ylläpitää?

AMG-mallit ovat kalliimpia ostaa, ylläpitää ja vakuuttaa verrattuna tavallisiin Mercedes-malleihin. AMG-malleja pidetään tavallisiin Mercedes-malleihin verrattuna riskialttiimpina, koska niiden tehot ja suorituskyky asetetaan etusijalle kaiken muun edelle.

AMG-mallit vaativat erikoislaitteita diagnosointiin ja ongelmien havaitsemiseen, ja monet AMG-mallien järjestelmät eivät ole yhteensopivia tavallisten Mercedes-mallien kanssa, mikä nostaa AMG-mallien huoltohintoja entisestään.

Kumpi on parempi, Audi RS, BMW M vai AMG?

Audi RS Sport -divisioona ja BMW Motorsport (M) -divisioona ovat periaatteessa sama asia kuin AMG. Kaikki kolme näistä tarjoavat talon sisäisiä virityskäsittelyjä tavallisiin Audi-, BMW- ja Mercedes-malleihin. BMW:t ovat yleensä niitä, jotka tarjoavat niistä kaikista kilpa-autoilun tuntua.

AMG:t ovat yleensä huligaanien autoja, sillä ne tarjoavat uskomattomia renkaiden tappamisominaisuuksia. Audi RS -mallit ovat hieman hillitympiä, ne eivät ole niin ”päin naamaa” kuin AMG:t, eivätkä ne ole niin kilpa-autoja kuin BMW:n M-autot. Audit eivät ole yhtä hauskoja ajaa, mutta ne ovat mukavampia, enemmän tavallisten Audi-mallien kaltaisia.

  Kumpi on turvallisempi - BMW vai Mercedes?

Mikä on kaikkien aikojen paras AMG-moottori?

Monet AMG-mallit ovat kuuluisia monista syistä, mutta moottori on yleensä jokaisen AMG-auton loistava tähti. AMG-moottorit valmistetaan käsityönä, ja ne tarjoavat suurimman tehon litraa kohden lähes koko autoteollisuudessa, kuten AMG A45:ssä oleva moottori, 420 hevosvoiman 2,0-litrainen nelisylinterinen.

Parhaan parhaan valitseminen ei ole helppoa, varsinkin kun AMG:llä on pitkäaikainen kumppanuus Paganin kanssa, joka koostuu V12-moottoreiden toimittamisesta monimiljoonaisten hyperautojen valmistajalle. Lisäksi Mercedes tekee yhteistyötä Aston Martinin kanssa samasta syystä.

Paras on kuitenkin varmasti 6,2-litrainen V8-sydänmoottori, joka löytyy muun muassa C63 AMG BS:stä. 6.2-moottorin alku oli vaikea, sillä monet omistajat raportoivat lukuisista erilaisista ongelmista, mutta ajan myötä Mercedes onnistui ratkaisemaan ne, ja tämä moottori muistetaan ikuisesti yhtenä suurimmista.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z