Mitä ongelmia hybridiautoissa on?

Jotkut saattavat sanoa, että hybridivoimansiirto on paras tällä hetkellä markkinoilla oleva voimansiirto, koska se tarjoaa suuremman hyötysuhteen ja säilyttää samalla stressittömän ICE-auton omistuskokemuksen. Hybridiautot eivät kuitenkaan ole täydellisiä, ja niissä on muutamia haittoja, jotka sinun pitäisi tiedostaa.

Ensinnäkin hybridit maksavat enemmän rahaa, niin paljon, että joskus on vaikea suositella hybridiä tavallisen polttomoottoriauton sijaan. Lisäksi hybridit ovat raskaita ja hankalia, eikä useimpia niistä ole tehty innokkaaseen ajamiseen, koska tehokkuus on tärkein ja usein ainoa tavoite.

Silti hybridit eivät ole kovin tehokkaita moottoritieajossa, mikä tarkoittaa, että hybridin ainoa tavoite on puutteellinen. Lisäksi hybridien vakuuttaminen on kalliimpaa, eikä akkutekniikkaa ole kehitetty kestämään merkittävää aikaa.

Oli miten oli, hybridi voi silti olla hyvä vaihtoehto niille, jotka haluavat tehokkaan päivittäisen kaupunkiauton. Jos pystyt hyödyntämään hybridialustaa täysimääräisesti, hybridi saattaa olla juuri sinulle sopiva auto.

Korkeat hankintakustannukset

Muutaman hyvämaineisen lähteen mukaan hybridi maksaa jopa 20 prosenttia enemmän kuin tavallinen polttomoottoriauto. Korkeamman lähtöhinnan lisäksi hybridimalleja on muutenkin rajallinen määrä, mikä tarkoittaa, että et ehkä löydä haluamaasi hybridiä ja maksat silti jopa 20 % enemmän.

Nämä kompromissit voivat estää monia ihmisiä ostamasta hybridiautoja, varsinkin jos ostat käytetyn auton. Riippumatta siitä, kuinka paljon rahaa sinulla on, 20 000, 30 000, 40 000 tai enemmän dollaria tai enemmän johonkin, joka ei ole täydellinen, on melkoinen kompromissi. Toisaalta tarjolla on paljon erilaisia polttomoottoriautovaihtoehtoja.

  Miten he saavat autoja ostoskeskuksiin

Hybridit ovat monimutkaisia ja herkkiä, ja siksi hybridin tekeminen tuotantokelpoiseksi vaatii enemmän rahaa. Tavalliseen polttomoottoriautoon verrattuna hybrideissä on myös sähkömoottori, akkupaketti, tehostettu jäähdytysjärjestelmä, lisäjohdotukset, erityiset vaihteistomekanismit ja paljon kehittynyttä ohjelmistokehitystä.

Kaikki nämä lisäkomponentit maksavat rahaa, ja jos et pysty hyödyntämään tällaista tekniikkaa täysimääräisesti, on parempi jättää hybridin ostaminen kokonaan tekemättä.

Suorituskyky on yleensä huono tai ei riittävän hyvä

Hybridit on tehty ensisijaisesti tehokkaiksi, ja se tarkoittaa, että spektrin vastakkainen puoli – suorituskyky – kärsii väistämättä. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, sillä monet hybridit, kuten BMW i8, Honda/Acura NSX tai jopa Holy hypercar Trinity, todistavat, että hybridit voivat olla piristäviä.

Hybridialustan ydinongelma on lisäpaino, koska hybridit painavat 300-500 kiloa enemmän kuin polttoainekäyttöiset vastineensa. Tällainen paino vaikuttaa siihen, miten urheilullinen auto voi olla, riippumatta siitä, millaisella tekniikalla sitä yritetään lieventää.

On myös syytä mainita, että hybridit kärsivät joskus talvella, koska kylmä sää vaikuttaa akkuihin. Tämä tarkoittaa, että akku ei pysty tarjoamaan huipputehoa ennen kuin se saavuttaa tietyn lämpötilan.

Hybridejä ei ole tehty maanteille, ja niiden vakuuttaminen on kalliimpaa.

Hybridin tarkoitus on lisätä polttoainetehokkuutta regeneratiivisen jarrutuksen sekä polttomoottorin ja sähkömoottorin älykkään vuorovaikutuksen avulla. Nämä kaksi voivat kuitenkin toimia vain hitaammassa stop-and-go -liikenteessä, etkä pysähdy kovinkaan usein moottoritiellä.

  Mikä on tilavin sedan?

Lisäksi polttomoottori vie veronsa, kun on kyse moottoritieajosta, koska sähkömoottoria ei ole tehty sellaiseen. Tämä tarkoittaa, että polttoainetehokkuus on todennäköisesti verrattavissa tavalliseen polttomoottoriautoon.

Hybridit ovat myös kalliimpia vakuuttaa, koska ne maksavat enemmän ja myös siksi, että ne tarjoavat lukuisia herkkiä ja kalliita hybriditekniikoita. Lisäksi hybridiautot on tehty kaupunkien kaupunkiympäristöihin, joihin liittyy usein korkeampia vakuutusmaksuja.

Hybridiautojen korjaaminen on myös kalliimpaa, koska hybridivoimansiirto on monimutkainen, varsinkin jos korjausta vaatii akku tai itse hybridijärjestelmä.

UKK-osio

Ovatko hybridit luotettavia?

Yleisesti ottaen hybridit ovat todellakin luotettavia, erityisesti Toyotan tai Lexuksen kehittämät hybridit. On syytä mainita, että Toyota ja Lexus valmistavat muutenkin markkinoiden luotettavimpia autoja, joten tämä ei ole yllätys.

Hybridit maksavat paljon rahaa, mutta niitä ei myydä niin paljon. Tämän vuoksi monet valmistajat ja kehittäjät tekevät yhteistyötä uusien hybridivoimansiirtojen kehittämiseksi. Tämä tarkoittaa, että voimansiirto testataan perusteellisesti ja tiukasti, jotta se täyttää useiden eri valmistajien asettamat erittäin korkeat vaatimukset, mikä parantaa luotettavuutta.

Mitkä ovat sähköautojen ongelmat?

Ensimmäinen ja suurin ongelma, jonka sähköautot kohtaavat nykyään, on rajallinen toimintasäde. Vaikka jotkin sähköautot pystyvät ajamaan yli 300 kilometriä täydellä latauksella, useimmat niistä eivät pysty siihen. Kantaman lisäksi sähköautojen latausnopeudet ja latausinfrastruktuuri ovat niin rajoitettuja, että se voi joskus pilata sähköauton omistamisen kokemuksen.

  Halpenevatko sähköautot?

Lisäksi sähköautot maksavat paljon rahaa, paljon enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto, ja markkinoilla on muutenkin vain tusina tai kaksi valtavirran sähköautoa. Suorituskyvyltään ne ovat melko tylsiä, vaikka ne ovatkin erittäin nopeita.

Mitkä ovat hybridiautojen edut?

Selvyyden vuoksi todettakoon, että hybridiautot eivät ole lainkaan huonoja tietyissä käyttötilanteissa, kuten päivittäisissä kaupunkiajotehtävissä. Hybridi perustuu regeneratiiviseen jarrutukseen, joka kerää hukkaan menevää energiaa ja varastoi sen akkuun myöhempää käyttöä varten. Näin auto voi maksimoida polttoainetehokkuutensa, ja se toimii myös auttavana kätenä ruuhka-aikaisessa liikenteessä.

Käynnistys- ja pysäytystoiminto on lähes aina paljon parempi kuin tavallisissa autoissa, ja hybridin hankkiminen voi tietyissä maissa tuoda paljon taloudellisia etuja. Ne ovat ympäristöystävällisiä ja tarjoavat yleensä paljon jännittäviä mukavuus- ja teknologiaratkaisuja.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z