Miten saat autosi äänekkäämmäksi

Ajan myötä autoista on tulossa jokseenkin tylsiä yhä tiukempien päästö- ja melumääräysten ansiosta. Siksi useimmissa suorituskykyisissä autoissa on nykyään kierrosluvun rajoittimet, hiukkassuodattimet ja start-stop-järjestelmät.

Vaikka nämä järjestelmät ovatkin olennaisia päästöjen tehokkuuden kannalta, ne eivät ole kovin tehokkaita, kun kyse on tehon menetyksestä ja jännityksen puutteesta. Muut järjestelmät, kuten sylinterien deaktivointi, lisäävät polttoainetehokkuutta samalla kun moottorin ääni säilyy ennallaan.

Meillä autoharrastajilla on taipumus ajatella hieman eri tavalla. Arvostamme autoja tavalla, jota suuri yleisö ei arvosta, ja siksi olemme ainoat, jotka saattavat edes harkita auton muuttamista äänekkäämmäksi. Jos autossa on ihanalta kuulostava moottori, esimerkiksi V8-moottori, sen avaaminen on vain loogista.

Tästä huolimatta on olemassa muutamia tapoja, joilla autosta voi tehdä äänekkäämmän. Äärimmäisin tapa on putkittaa auto suoraan, ja suosituin tapa on kat-back-järjestelmä tai uudet kattoputket. Jotkut vain puhkaisevat pakoputken sisälle reiän, toiset taas investoivat laadukkaisiin kaiuttimiin hölynpölyä.

Suoraputkinen pakoputki – Racey-vaihtoehto

Suoraputkitus on melko itsestään selvä, sillä siinä päästään eroon katista ja kaikesta muusta, jolloin moottorista pakoputkeen jää vain yksi katkeamaton putki. Tähän menetelmään liittyy tietysti monia seuraamuksia, sillä se on jopa laiton joissakin maissa.

Suoraputkista pakoputkea ei kannata ajaa joka päivä, koska sen ääni on koruton ja melko jyrisevä. Vaikka saattaa kuulostaa jännittävältä ajaa autolla, joka kuulostaa F1-autolta tai lentokoneelta, se on aivan liian kovaääninen ja vastenmielinen.

  Millaisella autolla Columbo ajoi

Toinen suuri ongelma tässä menetelmässä on se, että autosi ei todennäköisesti läpäise päästötestausmenettelyjä. Keskeytymättömän pakojärjestelmän päästämät Co2-päästöt ovat paljon korkeammat kuin mikään laillinen. On olemassa keinoja, joilla nämä voidaan kiertää ja päästää päästöt läpi, mutta tällaiset menetelmät ovat myös laittomia.

On erittäin suositeltavaa, että jätät suoraputkistamisen väliin, sillä se ei ole läheskään paras vaihtoehto. Se voi olla halpaa ja joissakin tapauksissa saada autosi kirjaimellisesti sylkemään liekkejä pakoputkesta, mutta se on usein laitonta ja aivan liian epäsosiaalista.

Cat-back-järjestelmä – Paras tapa tehdä autostasi äänekkäämpi.

Cat-back-järjestelmä muuttaa koko pakojärjestelmän katalysaattoreista pakokaasun ulostuloaukkoja kohti. Tällaiset järjestelmät ovat myös melko halpoja ja helppoja tehdä, eivätkä ne pilaa päästöluokituksiasi, eivätkä ne aiheuta kauheaa jyrisevää ääntä kuten suorat putket.

Suuri ongelma suorissa putkissa on se, että niihin on usein tehtävä ECU-uudelleenmuotoilu, joka on periaatteessa auton elektronisten aivojen viritys. Tällaista taikuutta ei tarvita, jos valitset cat-back-järjestelmän, mikä tarkoittaa, että moottorin elektroniikka on ehjä.

Käytännöllisyyden lisäksi kat-back-järjestelmä tarjoaa syvemmän ja voimakkaamman äänen, jota voidaan usein säätää putkien sisällä olevien erityisten läppien avulla. Joissain tapauksissa voit jopa hallita pakojärjestelmän äänenvoimakkuutta täysin vain napin painalluksella.

Kilpailukykyisiä pakoputkijärjestelmien valmistajia on runsaasti lähes kaikille autoille, jotka ansaitsevat jälkimarkkinapakoputkiston. Cat-back-järjestelmä on paras tapa tehdä autostasi äänekkäämpi, koska voit itse hallita, milloin ja kuinka äänekäs autosi on.

  Mitä ongelmia hybridiautoissa on?

Urheilukattoputkijärjestelmä – Antaa sinulle ääntä ja tehoa.

Kerääjät ovat pakojärjestelmän ensimmäinen osa, joka liitetään moottorilohkoon. Nämä metalliputket muistuttavat hieman mustekalaa, ja ne ovat suoraan kosketuksissa moottoriin. Sellaisenaan nämä metalliputket voivat joskus kestää melko paljon vastusta.

Tällainen vastus johtaa tehon menetykseen, koska virtaus putkiputkissa saattaa olla liian voimakas. Jos vaihdat nämä putkiputket urheiluputkiputkiputkiputkisarjaan, saat todennäköisesti koko pakojärjestelmästä vapaammin virtaavan, minkä pitäisi jopa lisätä autosi tehoa.

Sen lisäksi, että saat muutaman lisäponssin, tällaiset järjestelmät parantavat myös autosi äänekkyyttä. Otsakkeiden vaihtaminen on kuitenkin yleensä paljon kalliimpaa kuin kaikki muu tässä luettelossa, mutta useimmat ihmiset tekevät otsakkeet sen jälkeen, kun he ovat tehneet cat-back-järjestelmän tai jokaisen muun pakoputkistomodin.

FAQ-osio

Mikä on halvin ja nopein tapa tehdä autostasi äänekkäämpi?

Rei’illä pakojärjestelmääsi, kirjaimellisesti. Jos todella puhkaiset reiän pakojärjestelmääsi tai olet tehnyt sen tahattomasti, pakokaasu poistuu järjestelmästä vaimentamatta ja hiljentämättä sitä äänenvaimentimella tai katilla.

Voit tehdä tämän poraamalla äänenvaimentimeen reiän, mutta muista, että tämä on melko typerää. Jos se ei ole jo selvää. Useimmat äänenvaimentimen reiät ovat tahattomia, mutta on ihmisiä, jotka aidosti tekevät näin.

Onko sähköautoissa mitään ajoääniä?

Tällä hetkellä useimmat sähköautot ovat äänettömiä, mutta jonkinlaisia ääniä syntyy, kun auto ajaa pienemmillä nopeuksilla tai peruuttaa. Tämä tehdään varoittamaan auton ympärillä olevia jalankulkijoita siitä, että auto todellakin liikkuu, vaikka tällaisen äänen voimakkuus on joskus tuskin havaittavissa.

  Mikä on paras maasturi lyhyelle henkilölle?

Jotkut valmistajat, kuten Porsche tai Audi, ovat jopa innokkaita kehittämään erityisiä futuristisia ajoääniä autoharrastajien ja pakokaasujen ystävien tarpeisiin.

Mitkä ovat tällä hetkellä myynnissä olevat parhaalta kuulostavat isot moottorit?

Juuri tällä hetkellä V12-moottorit ovat sukupuuton partaalla, ja Lamborghini Aventador Ultima on Lamborghinin viimeinen luonnollisesti imevä 6,5 litran V12-moottori, ja se kuulostaa ilmiömäiseltä. Aventadorin lisäksi myös Ferrari 812 Competizione käyttää loistavalta kuulostavaa 6,5 N/A V12-hirviötä.

Parhaiten kuulostava V10-moottori on tällä hetkellä Lamborghini Huracanissa (ainoa tällä hetkellä myynnissä oleva V10-moottori). Nykyisistä V8-moottoreista Ford Mustang GT, Jaguar Project 8 ja Dodge Demon ovat epäilemättä parhaita.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z