Onko Audi e-tron hyvä auto?

Onko Audi e-tron hyvä auto?

Audi e-tron on Audin ensimmäinen valtavirran sähköauto, joka on sekä hyvä että huono asia. Hyvä asia on se, että Audi ei aio ryhtyä uuteen yritykseen varmistamatta, että auto ei vain pysty toimittamaan, vaan tekee sen luokkansa johtavalla tavalla. Huono puoli on se, että ensimmäiseen laatuaan edustavaan autoon liittyy yleensä joukko ongelmia. Onko Audi e-tron siis hyvä auto?

Audi e-tron on hyvä auto, mutta vain jos olet ihmistyyppi, joka ostaa tällaisen auton, ja jos harkitset vain uudempien e-tron-mallien ostamista. Vanhemmat e-tron-mallit ovat huomattavasti huonompia luotettavuuden suhteen, ja jos et ole joku, joka on tottunut omistamaan sähköauton, et tule pitämään e-tronista.

e-tronista on saatavana muutamia eri versioita auton tehosta ja toimintasäteestä riippuen. Kaikissa e-tron-malleissa on Audin oma Quattro AWD -järjestelmä, ja niissä kaikissa on yli 300 hv. e-tron muistuttaa ulkonäöltään Audi Q5:tä, mutta siinä on erityisiä EV-muotoilun yksityiskohtia, joihin kuuluu myös Sportback-vaihtoehto.

Ajokokemus on yllättävän dynaaminen alemman painopisteen ansiosta. Auto on raskas ja sen varmasti tuntee, mutta ei niin paljon, että se pilaisi kokemuksen kokonaan. Luotettavuus on kyseenalainen aiempien mallien osalta, mutta kunnollinen uudempien mallien osalta. Käytännöllisyys on loistava, mutta arvo on parhaimmillaankin kohtuullinen.

Audi e-tron – Voimansiirtojärjestelmä

Audi e-tronista on saatavana muutamia eri vaihtoehtoja riippuen auton akun koosta ja tehosta. Alkutason e-tron on 50-malli, joka saa 71,2 kWh:n akun, joka antaa autolle noin 190 kilometrin maksimietäisyyden. Sen teho on 313 hv, ja se latautuu noin 27 minuutissa nopealla tasavirtalaturilla (120 kW), kun taas hidas lataus kestää noin 7 tuntia.

  Audi RS4 Luotettavuus

Seuraava malli on 55-malli, joka saa suuremman 95 kWh:n akun, jonka ansiosta e-tronin toimintasäde on 271 mailia latausten välillä ja teho 408 hv. 55-malli voidaan ladata 30 minuutissa nopealla tasavirtalaturilla (150 kW), kun taas hidas lataus kestää 9,5 tuntia.

E-tronin kantaman huippumalli on e-tron S, jossa on myös 95 kWh:n akku, mutta teho on nostettu 503 hv:iin. Tehon lisäys tarkoittaa, että tämä e-tron ei kestä kuin 226 mailia, mutta se latautuu samalla tavalla kuin 55-malli. Sinänsä e-tron ei tarjoa kilometrejä, mutta se korvaa sen pikalatauksella.

Audi e-tron – muotoilu ja alusta

Audi e-Tron näyttää samankaltaiselta kuin Audi Q5, mutta siinä on erityisiä EV-viivoja, kuten uusi säleikkö ja ihastuttava takimmainen täyspitkä takavalo. e-tron näyttää myös hieman tyylikkäämmältä Q5:een verrattuna, erityisesti Sportback-versiossaan, joka saa e-tronin näyttämään hieman pienemmältä, mutta entistäkin tyylikkäämmältä Audi Q8:lta.

e-tronin sisätilat ovat lähes identtiset muiden Audin katumaastureiden kanssa, lukuun ottamatta hienoja Audi virtual -ulkopeilejä, jotka korvaavat peilit kameroilla ja 7-tuumaisilla näytöillä A-pilarissa. Alusta ja jousitus on viritetty mukavuuteen, eikä auto rullaa mutkissa. Se on mukava ja hiljainen ja S-muodossa melko dynaaminen.

Audi e-tron – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Vanhemmat Audi e-tron -mallit eivät ole markkinoiden luotettavimpia sähköautoja, päinvastoin, ne ovat yksi markkinoiden vähiten luotettavista sähköautoista. Myöhemmät e-tron-mallit näyttävät olevan paljon parempia, koska Audi tajusi, että yli 100 erilaista ohjelmisto-ongelmaa voi pilata myynnin. Siksi Audi jopa lykkäsi e-tronin markkinoille tuloa jopa neljällä viikolla ratkaistakseen monet näistä ongelmista.

  Audi TT RS Luotettavuus

Yleisimmät e-tronin ongelmat liittyvät ohjelmistoon, voimansiirtoon, peruutusvaihteeseen, veden sisäänpääsyyn, sähköihin ja varusteisiin. Monet näistä on ratkaistu auton tuotannon aikana, mutta ei kaikkia.

Audi e-tron – Arvo ja käytännöllisyys

Audi e-tron ei ole halvin EV, jonka voi nykyään ostaa, kahdesta syystä. Ensinnäkin se on EV, ja EV:t tulevat alusta alkaen hieman kalliimmalla. Toiseksi e-tron on todellinen luksusmaasturi, mikä nostaa hintaa entisestään taivaisiin. Kaiken kaikkiaan tähän hintalappuun on parempiakin autoja, mutta jos pidät e-tronista, olet enemmän kuin tyytyväinen sen arvoon.

Käytännöllisyyden kannalta e-troniin mahtuu helposti jopa viisi aikuista ilman ongelmia. Tavaratila on kohtuullinen, mutta se voisi olla auton kokoon nähden parempi. Näkyvyys on loistava, samoin kuin sisäänpääsyn helppous. Autoa on helppo ajaa ja se on myös todella hyvä perheauto.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Audi e-tron?

Audi e-tron on suhteellisen suosittu sähköinen luksusmaasturi, vaikka se on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden. Audi aikoo todennäköisesti päivittää e-tronin pian, mikä todennäköisesti tekee koko paketista paljon houkuttelevamman. e-tron on ensimmäinen Audi EV, mikä tarkoittaa sitä, että se osoitti, missä Audi voi tehdä parempaa, ja näin tulee todennäköisesti olemaan myös e-tronin vaihdossa/uudistuksessa.

Sinänsä neuvoisin sinua odottamaan hieman pidempään, jotta näet, mitä Audi tekee e-tronin päivityksen kanssa, koska sen auton pitäisi ehdottomasti olla parempi, erityisesti luotettavuusosastolla.

  Audi vs BMW luotettavuus - Kumpi on parempi

Onko Audi e-tronin toimintasäde riittävä?

Alkutason Audi e-tron tarjoaa alle 200 mailia, mikä on todella lyhyt toimintasäde vuonna 2022. Siksi useimmat ihmiset pitävät lähtötason e-tronia pikemminkin päivittäisenä työmatkakuskina kuin todellisena päivittäisenä kuljettajana, jolla voi ajaa sekä pitkiä matkoja että lyhyitä työmatkoja kaupungissa.

Pitkäkestoisempia autoja saa puolet halvemmalla kuin lähtötason e-tron, joten 50-mallia ei kannata edes harkita, jos on tottunut ajamaan paljon.

Milloin uusi Audi e-tron tulee markkinoille?

Muutaman nettilähteen mukaan uusi uudistettu Audi e-tron tulee todennäköisesti markkinoille noin 6 kuukauden kuluttua, ja sen pitäisi olla valtava parannus nykyiseen malliin verrattuna. Joidenkin lähteiden mukaan uusi e-tron tarjoaa yli 350 mailin toimintasäteen, mikä tekee siitä paljon kilpailukykyisemmän.

Joidenkin lähteiden mukaan uudistettu e-tron esittelee joukon uusia teknologioita, kuten täysin uudenlaisen infotainment-järjestelmän. Sinänsä kannattaa pysyä aisoissa ja odottaa, ennen kuin uusi e-tron saapuu.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z