Audi RS e-Tron GT ongelmat

Audi RS e-Tron GT ongelmat

Audi RS e-Tron GT esiteltiin viime vuonna Audin ensimmäisenä täyssähköisenä neliovisena sedanina, joka jakaa alustansa Porsche Taycanin kanssa. Sähköautot ovat tunnetusti luonnostaan luotettavampia kuin perinteiset polttomoottoriautot, koska niissä on vähemmän liikkuvia osia ja siten vähemmän komponentteja, jotka ovat alttiita vikaantumaan.

RS e-Tron GT ja sen mekaaninen sisarus Porsche Taycan ovat lähes samanlaisia, mikä tarkoittaa, että molempien ongelmat ovat lähes samanlaisia. Ohjelmisto-ongelmat ovat yhteisiä molemmissa, kuten infotainment-järjestelmässä ja monissa auton sisäisissä näytöissä ja toiminnoissa.

Vakavampiin ongelmiin kuuluu viallinen 12 voltin akku, joka menettää varauksensa ja aiheuttaa auton virran katoamisen ajon aikana. Muita ongelmia ovat muun muassa sisustuksen osien ruuvikiinnittämättömyys, tietyt kyseenalaiset rakentamisen laatua koskevat päätökset ja auton lataamiseen liittyvät ongelmat.

Kaiken kaikkiaan e-Tron näyttää pärjäävän hieman paremmin kuin Taycan, vaikka näillä kahdella on monia yhteisiä komponentteja keskenään. e-Tron on suhteellisen luotettava, mutta kun otetaan huomioon, että kyseessä on Audin ensimmäinen EV-sedan, tulevat mallit tulevat todennäköisesti olemaan vielä parempia, kun Audi soveltaa oppimaansa uusiin malleihin.

Audi e-Tron GT:n infotainment-järjestelmän ongelmat

Audi e-Tron GT tarjoaa todella korkealuokkaisen sisätilan, joka on täynnä lukemattomia korkealuokkaisia ominaisuuksia ja mukavuuksia, jotka saavat auton varmasti tuntumaan aivan yhtä ylelliseltä kuin Porsche Taycan. Audi jopa hankkiutui eroon toissijaisesta ilmastointinäytöstä, jotta ilmastointia voidaan käyttää kovilla painikkeilla, mikä on paljon helpompaa, turvallisempaa ja luotettavampaa kuin näytön kautta.

  Audi S-Tronic - Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Laajakuvanäytöllisen keskimmäisen infotainment-näytön tiedetään kuitenkin kärsivän ongelmista, jotka liittyvät hitaisiin vasteaikoihin, ajoittaisiin viiveisiin ja pätkimiseen ja joskus jopa täysin tyhjään näyttöön. Tämä voidaan yleensä ratkaista käynnistämällä järjestelmä kokonaan uudelleen, mutta se on myös stressaava skenaario, koska e-Tron käyttää suurinta osaa toiminnoistaan keskinäytön kautta.

Audi e-Tron GT:n tehonmenetys

Yksi e-Tronin pahimmista ongelmista liittyy auton 12 voltin akkujärjestelmään ja siihen, että auto menettää yhtäkkiä virran ajon aikana. Tämä ongelma on jo laajalti käsitelty Taycanin yhteydessä, mutta koska e-Tron ja Taycan jakavat monia osia, myös e-Tron on altis näille ongelmille.

Porsche jopa julkaisi laajan takaisinkutsun näiden ongelmien torjumiseksi, sillä ne voivat tehdä autosta täysin käyttökelvottoman. On syytä mainita, että tähän mennessä ei ole raportoitu kovinkaan monesta asiasta, mutta meidän on odotettava ja katsottava, onko e-Tronissa tämä ongelma ratkaistu tehtaalta lähtien, kunnes e-Tron GT:tä on liikkeellä enemmän.

Audi e-Tron GT:n sisäverhoilun irtoamisongelmat

Olemme jo maininneet, että e-Tron GT:ssä on huippuluokan sisätilat, jotka tarjoavat lähes kaiken, mitä autolta voi toivoa. Muutamat verkkolähteet kuitenkin kertovat, että e-Tronissa on toisinaan ongelmia, jotka liittyvät auton sisätilojen verhoilupalojen irtoamiseen.

Tämä herättää suuren perimmäisen kysymyksen siitä, esiintyykö e-Tron GT:ssä näitä kauttaaltaan sen jälkeen, kun auto saavuttaa 10 tai 20 vuoden iän. Yksinkertainen verhoilukappaleen irtoaminen voi olla merkki siitä, että e-Tron GT:tä ei ole tehty kestämään vuosikymmeniä, mutta se voi myös olla vain pikkutarkkuutta minun puoleltani, jos tämä ei ole yleinen ilmiö.

  Missä Audissa on V8-moottori

Audi e-Tron GT:n rakentamisen laatuun liittyvät ongelmat

Melkein jokainen autotoimittaja on sanonut, että e-Tron GT on todellinen luksusauto. Monet toimittajat ovat kuitenkin myös todenneet, että e-Tron GT:n sisätilat eivät ole materiaalien rakentamisen laadun osalta Taycanin tasolla.

Erilaiset e-Tron GT -mallit maksavat 100 000-200 000 dollaria, mikä tarkoittaa, että niiden on oltava rakentamisen laadun osalta huippuluokkaa. e-Tron ei sinänsä ole huono, mutta se voi varmasti olla parempi, sillä useimmissa sisätilojen koristeosissa käytetään muovia, kun taas Taycan onnistuu tarjoamaan laadukkaammilla materiaaleilla kerroksittain päällystetyn sisätilan.

Audi e-Tron GT:n latausongelmat

e-Tron GT on altis latausjärjestelmään liittyville ongelmille, kuten usein monissa sähköautoissa. Jotkut omistajat raportoivat auton latautuvan paljon hitaammin tai joskus ei lainkaan, mikä on varmasti puhumisen arvoinen asia.
Jos törmäät tällaisiin ongelmiin, muista tarkistaa, onko auto liitetty SMA Data Manageriin, jos se on, näet nykyiset lataustiedot suoraan keskitietokoneen infotainment-näytöltä.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa Audi e-Tron GT?

Audi e-Tron GT on yksi tämän hetken kiinnostavimmista ja halutuimmista sähköautoista, koska se näyttää upealta. e-Tronia on saatavana eri varustetasoilla sen mukaan, kuinka paljon tehoa haluat. Se ei ehkä ole yhtä kätevä kuin Tesla eikä yhtä pitkäikäinen kuin Mercedes EQS, mutta se tekee kaiken erittäin hyvin.

  Audi S-Tronic yleiset ongelmat

Tämä tarkoittaa, että e-Tron on monipuolinen sähköauto, josta ei puutu mitään. Ensimmäisten raporttien mukaan e-Tron GT myy myös todella hyvin. Tämä auttaa autoa säilyttämään arvonsa käytettyjen autojen markkinoilla, mikä on todella hyvä asia, sillä useimmat Audin luksussedanit menettävät tunnetusti arvoaan kuin hullu.

Onko Audi e-Tron GT parempi kuin Porsche Taycan?

Taycan ja e-Tron GT ovat mekaanisia sisaruksia, mikä tarkoittaa, että ne ovat lähes identtisiä kaiken metallin alla. Niissä on sama voimansiirto, mutta Audi viritti huippumallia e-Tron RS GT:tä, jotta Taycanin kärkipaikka säilyisi.

Audi yrittää alittaa Taycanin yläpäässä, mikä toimii puskurina Taycanin ja kaikkien muiden e-Tron GT:tä halvempien sähkökäyttöisten sedanien välillä. e-Tron GT näyttää paremmalta, mutta Taycan on todennäköisesti kokonaisuutena parempi auto.

Kuinka kauan Audi e-Tron GT kestää?

On vaikea sanoa, kuinka kauan e-Tron GT kestää, varsinkin kun otetaan huomioon, että jossain vaiheessa tarvitaan kallis akun vaihto. Perinteiset polttomoottorilla varustetut Audi-mallit pärjäävät helposti satoja tuhansia kilometrejä ennen suurempaa peruskorjausta, ja e-Tron GT:n pitäisi olla suunnilleen samanlainen.

Me kaikki tiedämme, että sähköautot ovat luonnostaan luotettavampia, mutta meidän on odotettava ja katsottava, pitääkö tämä paikkansa myös vuosikymmenen käytön jälkeen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z