Onko Citroën C6 hyvä auto?

Onko Citroën C6 hyvä auto?

Citroën C6 oli Citroënin suhteellisen epäonnistunut yritys tehdä häiriötä keskikokoisten luksussedanien markkinoilla. Auto esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2006, ja se oli tuotannossa kuusi vuotta peräkkäin. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Mercedes myy vuosittain kymmeniätuhansia E-luokan malleja ilman ongelmia.

Toisaalta Citroën C6:n koko tuotanto ylsi vajaaseen 24 000 kappaleeseen. Tämä yksinkertaisesti todistaa, että muut kuin luksusautomerkit eivät voi kävellä luksusautomarkkinoille heikolla merkkivalikoimalla ja uskoa, että ne voivat todella kilpailla merkkien kanssa, jotka ovat olleet luksusautopöydässä vuosikymmeniä.

Onko Citroën C6 siis hyvä auto? Citroën C6 ei sinänsä ole huono auto, sillä se näyttää upealta ja tuntuu todella kilpailukykyiseltä luksusautolta. Toisaalta moottorivalikoimat olivat rajalliset, auto ei ollut aidosti saksalaisen kolmikon tasolla, ja C6:n luotettavuus oli hyväksyttävästä.

Tämä tarkoittaa sitä, että 2. käden Citroën C6 -malleja saa nyt pikkurahalla, koska ne ovat menettäneet arvoaan melkoisesti. Nykyiseen hintaansa nähden ne tuntuvat hienoilta, mutta käyttökustannukset ovat pysyneet samoina. Käytännöllisyys on myös hyvä, sillä autossa on paljon tilaa, vaikka näkyvyys onkin hieman heikentynyt.

Citroën C6 – Voimanlähde

Citroënissa on vain yksi bensiinimoottori, 3,0-litrainen V6-moottori, joka tuottaa 211 hv ja 213 l/min vääntöä. Enimmäisnopeudeksi on mitoitettu 146 km/h ja 0-100 km/h kestää yli 10 sekuntia. Auton yhdistetty kulutus on jopa 22MPG, ja se on varustettu FWD-vaihteistolla ja automaattisella 6-vaihteisella momentinmuunninvaihteistolla.

  Onko Citroën C4 Cactus hyvä auto?

C6 tarjoaa kuitenkin kolme erilaista dieselmoottorivaihtoehtoa. Valikoima alkaa 2,2 litran nelisylinterisellä, jossa on 170 hv ja 295 hv vääntöä, kun taas keskimmäinen 2,7 litran 6-sylinterinen diesel tarjoaa 204 hv ja 324 hv vääntöä. Siistimmässä C6-mallissa on 3,0 litran V6-diesel, jossa on 245 hv ja 331 lb-ft vääntöä ja jonka ansiosta C6 saavuttaa nopeuden 0-100 km/h 8,5 sekunnissa.

Nämä luvut tuntuvat melko voimakkailta, mutta ovat kaukana saksalaisesta kolmikosta. MPG-tulokset ovat parhaimmillaan 35MPG, ja kaikissa malleissa on myös FWD-kokoonpano ja 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Kaiken kaikkiaan C6:n voimansiirto ei ole heikko, mutta se ei myöskään ole mitään erityistä.

Citroën C6 – muotoilu ja alusta

Citroën C6:n ulkoinen ulkonäkö on todennäköisesti yksi C6:n viehättävimmistä asioista ylipäätään. Autossa on upeat kaarevat linjat, jotka sopivat luksusautolle todella hyvin. Myös C6:n sisätilat ovat erittäin hyvin varustellut, mutta se jakaa silti monia osia ja muotoilun yksityiskohtia huomattavasti halvempien Citroën-autojen kanssa.

Jousitus ja alustan viritys on keskittynyt yksinomaan mukavuuteen, helppokäyttöisyyteen ja eristämiseen tiestä. Tämä tarkoittaa sitä, että auto pyrkii rullaamaan mutkissa melko paljon, mutta se auttaa sitä selviytymään tien epätasaisuuksista todella hyvin.

Citroën C6 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Citroën C6:n huonoimpia puolia on varmasti luotettavuus, sillä autolla on taipumus kärsiä monista ongelmista todella usein. Yleisimmät moottoriin liittyvät ongelmat liittyvät EGR-venttiiliin, hehkutulppiin, moottorin äänekkyyteen ja turboahtimiin, jotka ovat alttiita vioittumaan.

  Onko Citroën C4 Picasso hyvä auto?

Muita ongelmia ovat varusteisiin liittyvät ongelmat, kuten veden sisäänpääsy, kyseenalaiset paneelivälykset, kattoluukkuongelmat ja ennen kaikkea ruoste. Sähköongelmat ovat yleisiä C6-mallissa, samoin kuin jousitukseen ja vaihteistoon liittyvät ongelmat.

Citroën C6 – Arvo ja käytännöllisyys

Citroën C6 on menettänyt arvoaan hullun lailla ilmestymisensä jälkeen, koska auto ei koskaan ollut läheskään yhtä suosittu kuin auto, jonka kanssa se yrittää kilpailla. Kaikkien näiden vuosien jälkeen C6 näyttää vihdoin saavan tunnustusta, sillä monet ihmiset muistelevat C6:ta lämmöllä, erityisesti siksi, että auto näyttää mielenkiintoiselta ja erilaiselta.

Käytännöllisyys on todella hyvä istuintilojen osalta, mutta on mainittava, että auton kalteva kattolinja haittaa hieman takapäätilaa. C6:n tavaratila on todella tilava, kuten useimmissa tämän segmentin autoissa. Lopuksi, auton näkyvyys ei myöskään ole paras mahdollinen.

FAQ-osio

Onko Citroën C6 parempi kuin Audi A6, BMW 5-sarja tai Mercedes E-luokka?

Ei, Citroën C6 ei ole yhtä hyvä kuin Audi A6, BMW 5-sarja tai aikakauden Mercedes E-luokka. Kaikilla kolmella näistä on pitkä historia keskikokoisten luksusautojen valmistajana, kun taas Citroënilla ei ole. Tämä käy ilmi heti, kun näitä verrataan toisiinsa, sillä heti voi todeta, että saksalaiset mallit ovat yksinkertaisesti parempia.

C6 kilpailee saksalaisten kanssa tietyiltä osin, erityisesti ulkoisen muotoilun osalta, sillä kaikki kolme saksalaismerkkiä eivät valmistaneet parhaimman näköisiä keskikokoisia sedaneita tuohon aikaan.

  Onko Citroën C3 Aircross hyvä auto?

Tuoko Citroën koskaan takaisin C6:n?

Tällä hetkellä ei ole viitteitä siitä, että Citroën tarjoaisi C6:ta lähiaikoina. Syy tähän on yksinkertainen. Yrittäminen luksusautomarkkinoille, jos et ole luksusmerkki, on äärimmäisen vaikeaa, sillä useimmilla luksusmerkeillä on pitkä historia, joka puhuu ihmisille laadusta, käsityötaidosta, tyylistä ja ylellisyydestä.

Lisäksi elämme aikakautta, jolloin katumaasturit ja crossoverit hallitsevat maailman markkinoita, ja on todella vaikeaa päästä mukaan luksusautomarkkinoille yleensä.

Onko Citroën C6 perheauto?

Citroën C6 vaikuttaa olevan jonkinlainen sekoitus luksusauton pitkänmatkankuljettajan ja todellisen suuren perhesedan välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että C6 tuntee olonsa kotoisaksi kummassakin näistä asioista. Jos kuitenkin haluat käyttää sitä perheautona, se onnistuu varmasti, sillä C6 on hiljainen, mukava ja myös melko käytännöllinen.

Ainoa asia, joka voi mahdollisesti pidätellä sinua, on luotettavuus, sillä se on C6:n suurin kysymysmerkki yleensä. Käytetyn C6:n ostaminen on riskialtista, sillä koskaan ei voi tietää, mitä voi saada.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z