Onko Citroën ë-Jumpy hyvä auto?

Citroën ë-Jumpy on sähkökäyttöinen pakettiauto, joka on suunniteltu tarjoamaan sinulle tavallisen pakettiauton toiminnallisuutta ja sähköisen voimansiirron tuomia lisäetuja. ë-Jumpy ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto tässä segmentissä, sillä on olemassa jopa kolme muuta pakettiautoa, jotka käyttävät samaa alustaa kuin tämä. Onko Citroën ë-Jumpy siis hyvä auto?

Citroën ë-Jumpy voi olla todella hyvä auto, jos etsit sähkökäyttöistä pakettiautoa, joka pystyy kaikkeen muuhun, mitä pakettiautolta voi odottaa. Sinänsä ë-Jumpy tarjoaa sinulle mahdollisuuden valita kahden eri kokoisen akun välillä sen mukaan, mitä tarvitset. Muotoilu on melko itsevarma, mutta ë-Jumpy ei ole erityisen kaunis.

Ajokokemuksen osalta ë-Jumpyssä ei ole oikeastaan mitään erikoista, sillä se ajaa kuten mikä tahansa muu sähköpakettiauto. Luotettavuus on vielä jonkinlainen arvoitus, sillä ë-Jumpy on liian tuore käytössä, jotta sen luotettavuutta voitaisiin arvioida pitkällä aikavälillä.

Arvoltaan e-Jumpyyn joutuu käyttämään melko paljon rahaa, mutta se on odotettavissa sähköpakettiautolta, jopa Citroënin merkillä varustetulta pakettiautolta. Käytännöllisyys on erinomaista, sillä ë-Jumpy tarjoaa istumapaikat jopa 9 henkilölle ja runsaasti tavaratilaa.

Citroën ë-Jumpy – Voimansiirtojärjestelmä

ë-Jumpy on saatavana joko 50 kWh:n tai suuremmalla 75 kWh:n akulla. Pienempi 50 kWh:n akku riittää noin 180 kilometrin toimintasäteeseen, kun taas isompi 75 kWh:n akku tarjoaa noin 260 kilometrin toimintasäteen täydellä latauksella. Molemmissa on yksi sähkömoottori, joka on asennettu etuakselille ja jonka teho on 136 hv, ja FWD.

  Citroën C3 Picasso yleiset ongelmat

50 kWh:n akun lataaminen 100 kW:n DC-pikalaturilla kestää 28 minuuttia, kun taas hidas AC-lataus kestää vastaavasti noin 7-8 tuntia. Toisaalta suurempi 75 kWh:n akkumalli voidaan ladata noin 28 minuutissa 100 kW:n nopealla laturilla, ja hidas vaihtovirtalataus kestää lähes 11 tuntia.

Jos onnistut löytämään 100 kW:n laturin, voit saada noin 80 kilometrin lisäkantaman vain 10 minuutin pikalatauksella. Tämä ajokilometri voi pienentyä melkoisesti, jos sää on todella kylmä ja jos ë-Jumpy on täyteen pakattu.

Citroën ë-Jumpy – muotoilu ja ajaminen

Muotoilun osalta Citroën tunnetaan omituisista, nuorekkaista ja aidon näköisistä autoista, eikä ë-Jumpy ole siitä poikkeava. Toki se ei ehkä ole kaikkein komein pakettiauto, mutta se ei myöskään loukkaa ketään. Sisätilat ovat erittäin kauniisti sisustettu, mikä tarkoittaa, että se on kokonaisuutena helppo ymmärtää ja sen kanssa on helppo elää.

Ajokokemus on melko tavanomainen, eikä siinä ole oikeastaan mitään erikoista. ë-Jumpy kulkee kuten mikä tahansa polttomoottoripakettiauto, mutta hieman matalampi painopiste tekee siitä vakaamman nopeammissa mutkissa.

Citroën ë-Jumpy – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia

Vielä on liian aikaista sanoa, onko ë-Jumpy luotettava auto pitkällä aikavälillä, mutta se on varmasti luotettavampi kuin polttomoottorilla varustetut kollegansa, jotka tarvitsevat yleensä enemmän huoltoa. Käytettävissä on kuitenkin jonkin verran tietoja ë-Jumpyn käyttämästä Stellantis-alustasta, ja näyttää siltä, että ë-Jumpy kärsii myös tietyistä ongelmista, jotka ovat yleisiä muissa Citroënin malleissa.

  Yleisiä ongelmia DS 3 Crossback E-Tense -mallissa

Aluksi on mainittava, että ë-Jumpy voi kokea ongelmia latauksen aikana, jolloin laturi ei pysty aina tarjoamaan täyttä 100 kW:n tehoa. Muita ongelmia ovat ongelmat eri varusteiden, kuten liukuovien ja turvatyynyjen kanssa. Maksimietäisyyden tiedetään pienenevän tietyissä ympäristöissä.

Citroën ë-Jumpy – Arvo ja käytännöllisyys

50 kWh:n lähtöhinnaltaan noin 51 100 euron lähtöhinnalla 50 kWh:n lähtötason malli on varmasti kallis, mutta se ei ole mitään verrattuna 75 kWh:n XL-malliin, joka maksaa paremmissa varusteluissa lähemmäs 60 000 euroa. Tämä on paljon rahaa Citroënista, ja monet pitävät sitä liian kalliina pakettiautoksi. Oli miten oli, tämä on yleistä sähköautojen kohdalla.

Käytännöllisyys on vertaansa vailla, sillä ë-Jumpy tarjoaa jopa 9 mukavaa ja tilavaa istuinta ja valtavan kuormatilan. Näkyvyys on myös loistava, sillä ë-Jumpy on saatavana monilla apuominaisuuksilla, jotka tekevät elämästäsi varmasti helpompaa ja turvallisempaa.

UKK-osio

Onko Citroën ë-Jumpy sama kuin Citroën e-Dispatch?

Kyllä, useimmat markkinat ympäri maailmaa saavat Citroën ë-Jumpy -nimen, kun taas jotkut saavat myös e-Dispatch -nimen. Oli miten oli, nämä kaksi ovat melko identtisiä, mikä tarkoittaa, että ainoa ero niiden välillä on nimi.

Toki joillakin markkinoilla on korkeammat hintalaput, jotka johtuvat pääasiassa korkeammista veroista ja niihin liittyvistä kustannuksista, mutta kaiken kaikkiaan nämä kaksi ovat identtisiä. e-Jumpy/e-Dispatch on ollut markkinoilla vuodesta 1994 lähtien, ja se on ollut yksi Euroopan myydyimmistä pakettiautoista siitä lähtien, kun se julkaistiin.

  Onko Citroën ë-Berlingo hyvä auto?

Onko Citroën ë-Jumpya saatavana eri kokoja?

Citroën ë-Jumpy on saatavana kahdessa koossa, keskikokoisena e-Jumpynä ja XL-kokoisena e-Jumpynä. Joillekin markkinoille on kuitenkin saatavana myös lisämalli, XS e-Jumpy, XS ë-Jumpyn pituus on 4,60 metriä, kun taas keskikokoisen ë-Jumpyn pituus on 4,95 metriä. Huippumalli XL on 5,30 metriä pitkä, ja se on suurin koskaan markkinoille tullut ë-Jumpy.

Kaikkien Citroën ë-Jumpy -mallien korkeus on 1,90 metriä, mikä tarkoittaa, että ne mahtuvat lähes kaikkiin pysäköintitaloihin kaikkialla maailmassa.

Onko Citroën ë-Jumpy suosittu pakettiauto?

Mainitsimme jo, että Citroën ë-Jumpy jakaa monia osia tiettyjen Peugeot-, Vauxhall/Opel- ja Toyota-mallien kanssa. ë-Jumpy on kuitenkin Ranskasta tuleva myydyin MPV/LCV, mikä tarkoittaa, että se on yksi segmenttinsä myydyimmistä autoista yleensä.

Kaiken kaikkiaan Citroën toivoo tekevänsä ë-Jumpysta yhden maailman suosituimmista pakettiautoista, mikä on luultavasti paljon helpompaa, jos on autonvalmistaja, jolla on Euroopan myydyin yhdistelmäpakettiauto.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z