Onko kaikissa uusissa autoissa peruutuskamerat?

Vuonna 2008 Yhdysvaltain kongressi hyväksyi lain, jonka tarkoituksena oli parantaa huomattavasti kaikkien henkilöautojen peruutusnäkyvyyttä. Tämä aloitti trendin, jossa Yhdysvaltain hallitus halusi parantaa turvallisuutta määräämällä kaikenlaista tekniikkaa tuleviin autoihin.

Vuoteen 2014 asti tämä suuntaus oli jokseenkin unohdettu, mutta se herätettiin uudelleen henkiin, kun Yhdysvaltain liikenneministeriö määräsi, että kaikkien uudempien autojen on vuodesta 2019 alkaen oltava vakiovarusteena peruutuskameroita, mikä antoi autonvalmistajille pari vuotta aikaa valmistautua asianmukaisesti.

Tämä kohdistui lähinnä edullisempiin autoihin, kuten japanilaisiin säästöautoihin, joita ei tuolloin ollut saatavana peruutuskameralla varustettuna, mutta monet korkealuokkaisemmat mallit olivat ottaneet nämä trendit käyttöön jo vuosia aikaisemmin.

Tilastojen mukaan vuoteen 2019 asti yli 200 ihmistä kuoli vuosittain peruutusnäkymän puutteen vuoksi. Kaiken kukkuraksi monet heistä olivat lapsia. Näin ollen kaikissa uudemmissa autoissa on nykyään vakiona peruutuskamerat, ja turvallisuustrendi todennäköisesti jatkuu alan edetessä.

Näyttöjen koot ja tekniikka

Kameroita ja niitä vastaavia näyttöjä on erityyppisiä. Nämä lait säätelevät vain näiden järjestelmien perusasioita, ja valmistajat voivat vapaasti suunnitella järjestelmänsä sisäisten toimintatapojensa ja tuoteinvestointiensa mukaisesti, kunhan ne ovat näiden lakien rajoissa.

Jotkut valmistajat tarjoavat laajakuvanäyttöjä ja toiset suosivat muotokuvanäyttöjä. Useimmat aloittelevan tason näytöt ovat halkaisijaltaan 6-10 tuuman välillä, kun taas suurimmat näytöt voivat olla lähes kaksi kertaa niin suuria. Tekniikan kehittyessä 2000-luvun alussa käytetyt näytöt näyttävät nyt naurettavan pieniltä ja matalaresoluutioisilta.

  Kiihdyttävätkö hybridiautot nopeammin?

Nykyaikaisissa näytöissä käytetään OLED-teknologiaa, jossa on kehittynyt piiarkkitehtuuri, jonka avulla voit ohjata järjestelmää joko säätimillä, kosketusnäytöllä tai jopa äänikomennoilla. Joissakin järjestelmissä, kuten BMW:n tarjoamissa, on jopa eleohjaus, jolla voidaan käyttää tiettyä määrää infotainment-näytön toimintoja.

Kameran sijainnit

Autonvalmistajat käyttävät suuria summia rahaa johdonmukaisiin muotoiluvalintoihin, joiden on sekä noudatettava merkin muotoilufilosofiaa että auton turvallisuutta koskevia sääntelynäkökohtia. Näin ollen ne eroavat peruutuskameroiden sijoittelussa toisistaan riippuen kyseisestä autosta ja siitä, miltä auton takaosan halutaan näyttävän.

Jotkut merkit integroivat kameran näppärästi merkin alle, joka ponnahtaa esiin, kun peruutusvaihde kytketään päälle. Näin kamera pysyy aina puhtaana ja on myös suojassa iskuilta ja epäsuotuisilta sääolosuhteilta. On syytä mainita, että useimmat näin toimivat merkit tarjoavat myös mahdollisuuden ponnahduttaa kamera ulos manuaalisesti.

Toiset jättävät kameran aina näkyviin, mutta usein kameran mukana on pesulaitteet, jotka kytkeytyvät päälle aina, kun tuulilasia sumutetaan. Paljon likaa ja likaa voi peittää kameran näkyvyyden, mikä voi tehdä siitä käyttökelvottoman, joten kameran on oltava aina vapaana.

Suuntaviivat ja katselukulmat

Valtaosassa nykyaikaisista autoista on ympärivuotiset pysäköintianturit, ja autonvalmistajat ovat integroineet kameraan myös muita hyödyllisiä ohjelmistoratkaisuja, jotka tekevät koko prosessista sujuvamman ja kehittyneemmän. Näyttöön ilmestyy yleensä joukko siirrettäviä suuntaviivoja, jotka seuraavat vastaavasti ohjaustietojasi.

  Mitä sinun EI pitäisi sanoa automyyjälle?

Näin voit helposti määrittää, oletko oikeassa kulmassa, kun lähestyt pysäköintipaikkaa peruutusvaihteella. Autonvalmistajat integroivat näitä eri tavoin, ja jotkut niistä ovat hyödyllisempiä kuin toiset. Ohjeet ovat joka tapauksessa vain jäävuoren huippu, kun on kyse älykkäistä ohjelmistoratkaisuista, joiden tarkoituksena on auttaa sinua ohjaamaan autoa turvallisemmin.

Huippuluokan autoissa on usein edistykselliset korkean resoluution monikulmaiset kamerajärjestelmät, joiden avulla voit keskittyä tiettyyn kulmaan autoa ohjatessasi. Edistyneimmät järjestelmät tarjoavat jopa 3D-efektin, joka näyttää siltä kuin pieni lennokki leijuisi auton yläpuolella, mikä tekee pysäköinnistä todella helppoa myös suurimmille autoille.

UKK-osio

Ovatko peruutuskamerat hyödyllisiä?

Vastaus tähän kysymykseen riippuu suuresti siitä, kuinka kehittynyt tietty järjestelmä on. Jos kyseinen kamera on matalaresoluutioinen ja likainen, sen käyttämisessä ei ole mitään järkeä. Jos kamera on kuitenkin kohtuullisen laadukas, se on todellakin hyödyllinen, erityisesti suuremmissa malleissa.

Näihin järjestelmiin ei kuitenkaan voi koskaan luottaa täysin, koska ne ovat vain apuna, eivät korvaa tietoisuuttasi. Tästä huolimatta sinun on aina pidettävä ympäristöäsi tarkkaan silmällä ja käänny peruuttaessasi, jotta voit tehdä sen mahdollisimman turvallisesti.

Voinko asentaa peruutuskameran autooni jälkikäteen?

Koska peruutuskamerat ovat pakollisia vasta vuoden 2019 jälkeen, teillä on nykyään paljon autoja, joissa ei ole näitä tekniikoita. Näin ollen herää kysymys, onko mahdollista varustaa autosi peruutuskameralla ja miten ajatusta tulisi lähestyä.

  Kuinka vanha käytetty auto minun pitäisi ostaa?

On olemassa useita yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet tällaisiin ratkaisuihin, ja on ensiarvoisen tärkeää valita oikea yritys. Kameran kiinnittäminen takaluukkuun ja sen jälkeen ei ole paras idea. Muista tutkia, mitkä yritykset omalla alueellasi tekevät sen parhaiten, ja valitse aina korkearesoluutioiset kamerat.

Pitäisikö minun käyttää enemmän rahaa 360 asteen kameraan?

360-lukukameroita kehutaan usein eräiksi teknisesti edistyksellisimmistä ominaisuuksista, joita autoissa nykyään tarjotaan. Jotkut uskovat, että tällaiset järjestelmät ovat vain kikkailua ja että ei ole järkevää käyttää satoja ellei tuhansia dollareita tällaisiin järjestelmiin, jos voit jo valita peruutuskameran vakiona.

Nämä järjestelmät sopivat kuitenkin erinomaisesti suurempiin ajoneuvoihin, jotka viettävät suurimman osan ajastaan vilkkailla kaupunkikaduilla. Lisäksi nämä järjestelmät voivat toimia myös kehittyneinä kojelautakameroina, jotka voivat käynnistyä heti, kun joku törmää autoosi. Lisäksi ne ovat myös hyvä asia, kun on aika myydä auto.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z