Porsche Cayennen yleiset ongelmat

Porschet tunnetaan nykyään ylivertaisen luotettavina ja hyvin suunniteltuina autoina, mutta näin ei ole aina ollut, sillä Porsche kamppaili aikoinaan luotettavien autojen valmistamisesta. Cayenne on yksi ongelmallisimmista uudemmista Porsche-malleista, sekä siksi, että se on monimutkainen, että siksi, että siinä käytetään paljon VAG-osia.

Kaiken kaikkiaan suurin osa näistä ei ole sinänsä epäluotettavia, mutta jos niitä ei huolleta oikein, ne tulevat olemaan. Porschet on tehty riittävää huoltoa silmällä pitäen, mikä tarkoittaa, että ilman huoltoa ne hajoavat yleensä suhteellisen pian.

Ongelmallisin Cayenne-malli on 1. sukupolven malli, kun taas kaksi myöhempää sukupolvea ovat todellakin parempia. Yleisimpiä Porsche Cayenne -ongelmia ovat jäähdytysnestevuodot, ongelmalliset vaihteistot, renkaiden ennenaikainen kuluminen, siirtovaihteisto-ongelmat ja moottoriongelmat.

Useimmat näistä voidaan ratkaista ilman suurempaa vaivaa, mutta niiden korjaaminen maksaa paljon rahaa. Se on Porschen omistamisen todellisuutta, sillä Porschet ovat yleensä kalliita, katsotpa asiaa miten tahansa.

Jäähdytysnestevuodot

Yksi Porsche Cayennen historian kyseenalaisimmista suunnittelupäätöksistä ovat muoviset jäähdytysnesteletkut, sillä niillä on taipumus kulua ennenaikaisesti, jopa vähän ajetuissa yksilöissä. Tämä ongelma voidaan ratkaista suhteellisen helposti yksinkertaisesti vaihtamalla nämä putket alumiinisiin.

Porsche ei kuitenkaan ole halukas kattamaan kustannuksia, jotka ovat yli 3 000 dollaria. Jotkut sanovat, että nämä ongelmat ovat niin ongelmallisia, että ne edellyttävät jopa täydellistä takaisinkutsua. Porsche ei ollut kovinkaan kiinnostunut näistä ongelmista, mikä johti lopulta Porschea vastaan nostettuun ryhmäkanteeseen, kun taas NHTSA tutkii asiaa edelleen.

  Porsche vs Corvette luotettavuus - kumpi on parempi

Vaihteistoasiat

Useimmissa Cayenne-malleissa on joko vanhempi Tiptronic-momentinmuunnin tai moderni PDK-kaksoiskytkinvaihteisto. Ensimmäisen sukupolven Cayenne oli saatavana jopa manuaalivaihteistolla, mutta on turvallista sanoa, että tuskin kukaan valitsi manuaalivaihteisen Cayennen.

Vanhemmat automaattivaihteistot ovat tunnetusti nykiviä ja äänekkäitä, mikä johtaa myöhemmin niiden täydelliseen pettämiseen. Nämä johtuvat useimmiten aggressiivisesta vaihtamisesta ja epäasianmukaisesta huollosta, joten muista pitää silmällä, jos olet ostamassa Cayennea.

Renkaiden ja jarrujen ennenaikainen kuluminen

Porsche Cayenne on suuri, painava ja voimakas auto, jossa on leveät ja järeät renkaat. Tämä on yleinen resepti renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen, varsinkin jos renkaita ei ole täytetty ja tasapainotettu kunnolla. Renkaat on myös kiristettävä useammin kuin useimmissa autoissa, ja niiden pyörittäminen on välttämätöntä.

Kaiken kaikkiaan, älä ole kovin yllättynyt, jos renkaat kuluvat tavallista nopeammin, varsinkin jos valitset kalliimpia Turbo- ja GTS-malleja. Jarrujen kanssa on suurin piirtein sama juttu, sillä näin suuren luksuslaivan pysäyttäminen on vaikea tehtävä.

Siirtokotelon ongelmat

Joissakin Porsche Cayenne -malleissa tiedetään olevan ongelmia siirtokotelon kanssa, kun taas toistuvat siirtokotelo-ongelmat ovat minimaalisia. Ongelma on kuitenkin se, että nämä ongelmat ilmenevät usein jopa vähän ajetuissa kappaleissa, ja jotkut lähteet mainitsevat 70-90 000 kilometrin rajan tällaisten ongelmien yleiseksi alueeksi.

Tämä ei välttämättä kuulosta kovin pahalta, varsinkin jos se tapahtuu takuun puitteissa. Tämä on kuitenkin suurin piirtein se aika, jolloin useimmat Cayenne-mallit eivät enää kuulu takuun piiriin, ja korjauskustannukset voivat helposti venyä kohti ja mahdollisesti jopa yli 5 000 dollaria.

  Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää Porsche 911:n moottorin numeron tarkistuksesta

Moottoriongelmat

Porsche Cayennen kaksi yleisintä moottoriongelmaa ovat käynnistysvaikeudet ja mahdollisesti kuolleet moottorit. Nämä ongelmat johtuvat yleensä viallisista polttoainepumpuista, joten muista tarkistaa ne aina, kun viet Cayenne-ajoneuvosi huoltoon.

On sanottava, että joissakin Cayenne-malleissa esiintyy tällaisia ongelmia jo ennen 50 000 kilometrin rajaa, ja jotkut niistä menivät jopa niin pitkälle, että moottori piti vaihtaa kokonaan. Tämä on valtava potentiaalinen ongelma, sillä täydellinen moottorin vaihto voi todellakin romuttaa Cayennen ensimmäisen tai jopa toisen sukupolven kokonaan.

UKK-osio

Onko Porsche Cayenne sen arvoinen?

Riippuu siitä, keneltä kysyt, sillä jotkut ovat valmiita käyttämään ylimääräistä huoltorahaa nauttiakseen Porschesta. Jotkut pitävät kuitenkin naurettavana käyttää ennätyssuuria summia huoltoon maasturiin, joka on mahdollisesti 10-20 vuotta vanha.

Vaikka jotkut Cayenne-mallit ovat halpoja ostaa, mikään niistä ei ole halpa omistaa. Vaikka useimmat ihmiset ostavat Cayenne-malleja, koska he rakastavat Porsche-merkkiä ja nauttivat ylimääräisestä yksityiskohtien huomioimisesta ja laadukkaista materiaaleista, kaikki ovat tietoisia siitä, että ne eivät ole objektiivisesti katsoen paras tapa, jolla käytetyn auton rahaa voi käyttää.

Mikä Porsche Cayenne on huonoin?

Sen täytyy olla aivan ensimmäinen pre-facelift Porsche Cayenne -malli, koska se näyttää oudolta ja on liian vanha nykyajan ostajalle. Joitakin 1st gen Cayenne -malleja voi saada älyttömän halvalla, mikä tarkoittaa, että 1st gen Cayenne -mallien yleinen kysyntä on vähäistä ja lähes olematonta.

  Minkä vuoden Porsche Cayennea kannattaa välttää?

Jotkin 1st gen Cayenne -mallit ovat niin halpoja ostaa, mutta niin kalliita omistaa, ettei kukaan ole halukas ostamaan niitä. Jopa ne, jotka ostavat, tuskin koskaan huoltavat niitä kunnolla, mikä tarkoittaa, että monet näistä yli 100-200 000 kilometrin malleista ovat epäluotettavia ja niissä on kaikenlaisia epäoriginaalisia osia ja kyseenalaisia korjauksia.

Miksi Porsche Cayennen huolto on niin kallista?

On olemassa muutama selkeä syy siihen, miksi Porsche Cayennen huolto maksaa niin paljon rahaa. Alkaen monimutkaisuuden tasosta, korkealaatuisista materiaaleista, osien saatavuudesta, Porsche-merkistä, moottoreista ja mallivuosista. Cayenne-maasturit ovat täynnä kaikenlaista teknologiaa, vempaimia ja ominaisuuksia, mikä tarkoittaa, että paljon voi mennä pieleen.

Monissa Cayenne-malleissa käytetään materiaaleja, kuten hiilikuitua joko jarruissa tai tietyissä sisätilojen osissa, jotka ovat erittäin kalliita, ja pelkästään niiden huoltaminen voi olla ylivoimaisen kallista. Porschen osia ei ole yhtä laajalti saatavilla kuin Toyotan tai Hondan osia, ja Porsche-brändi vaatii myös erityiskohtelua, minkä vuoksi useimmat Porsche-jälleenmyyjät veloittavat älyttömästi rahaa jopa yksinkertaisista tehtävistä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z