Tarvitsevatko nykyaikaiset autot ruostesuojausta?

Nykyaikaiset autot ovat paljon vähemmän alttiita ruostumiselle kuin 30 vuoden takaiset autot. Tämän vuoksi nykyautot eivät sinänsä tarvitse ylimääräistä ruostesuojausta. Jos kuitenkin valitset ruostesuojauksen, sen pitäisi parantaa suojaustasoa entisestään.

Lisäruostesuojauksen tarpeellisuus on kuitenkin kyseenalaista. Nykyaikaiset autot on valmistettu sinkitystä teräksestä, joka ruostuu paljon vähemmän kuin vanhempi käsittelemätön teräs. Vanhemman auton ruostesuojaaminen on paljon järkevämpää, koska se ei tarjoa tällaisia ruosteenesto-ominaisuuksia.

Ja tekniikoita, kuten sähköpinnoitusta, muovipinnoitusta tai sinkittyä terästä, käytetään koko autoteollisuudessa nimenomaan ruostesuojaukseen. Jotkin valmistajat ovat jopa niin varmoja suojauskeinoistaan, että ne tarjoavat mieluummin vuosikymmenen mittaisen takuun kuin antavat sinun ruostesuojauttaa auton itse.

On siis melko selvää, että useimmat nykyaikaiset autot eivät tarvitse mitään ylimääräistä ruostesuojausta. Mutta jos et huolehdi autostasi kovinkaan hyvin tai asut paikassa, jossa tiet ovat kauheita ja jossa on paljon jäätä, suolaa ja kosteutta, sinun pitäisi harkita autosi suojaamista, jos se ei mitätöi takuutasi.

Sinkitty teräs

Sinkitty teräs on yleensä kaikkien nykyaikaisten tehtaan ruostesuojaratkaisujen selkäranka. Sinkitys on prosessi, jossa paljaaseen teräs- tai rautapaneeliin levitetään suojaava sinkkikerros, joka estää sitä reagoimasta kosteuden ja hapen kanssa eli toisin sanoen estää sitä ruostumasta.

Tämä prosessi suoritetaan yleensä niin sanotun kuumasinkityksen yhteydessä. Kyseessä on prosessi, jossa kaikki rungon osat upotetaan sulaan kuumaan sinkkikylpyyn. Jotkut valmistajat tekevät tämän kaikille autoilleen useita kertoja peräkkäin, ja se on kirjaimellisesti kuuma sinkkikylpy, aivan kuin kastaisit ranskalaiset ketsuppiin.

  Miten estän autoni ruostumisen?

Tämä suojaava sinkkipinnoite toimii parhaiten, jos koko pinta on peitetty, mutta valmistajat tekevät vielä enemmän työtä varmistaakseen, että paneeli on suojattu mahdollisimman hyvin. Prosessi, jota kutsutaan galvanoinniksi, suojaa paneelit, vaikka sinkki olisi joissakin kohdissa naarmuuntunut. Niin kauan kuin sinkkiä on lähellä, paneeli on hyvin suojattu.

Sinkitys ei kuitenkaan kestä ikuisesti, ja muutaman vuosikymmenen jatkuvan säähäiriön jälkeen suojaustaso ei ole enää yhtä merkittävä kuin ennen, varsinkin jos paneelit ovat altistuneet happamille kemikaaleille.

E-pinnoitus ja muut tehtaan suojauskeinot

Sinkitty teräs ei kuitenkaan ole ainoa menetelmä, jota valtavirtamerkit käyttävät ruostesuojauksessa. Esimerkiksi Mercedes-autoja suojaa myös ranskalainen Permagard-niminen yritys, joka toimii kaikenlaisten teollisuus-, meri- ja ilmailulaitteiden kosteus- ja ruostesuojauksessa.

Monet valmistajat käyttävät myös erityisiä sähköpinnoitteita, jotka lataavat koko auton sähköisesti korroosion estämiseksi. BMW tekee tämän heti galvanoinnin jälkeen, ja koko prosessi viimeistellään roboteilla, jotka levittävät paksun muovimaisen pinnoitteen ennen ja jälkeen maalauksen.

Nykyaikaisten autojen jotkin herkemmät osat suojataan myös eri tavoin. Jotkin valmistajat käyttävät muita ruostetta hylkiviä metalleja joko korvaamaan kokonaan teräs- tai rautaosat tai peittämään kaikki korroosiolle alttiit metallit.

On melko ilmeistä, että nykyaikaisten autojen ruostesuojauksen taso on paljon kehittyneempi kuin ennen. Vaikuttaa siis siltä, että mitään ylimääräistä ruostesuojausta ei tarvita, varsinkin jos takuu on vielä voimassa.

  Mitkä autot ruostuvat vähiten?

Jälkimarkkinoiden ruostesuojaus

Jos haluat kuitenkin lisäsuojauksen autoosi, koska olet tehnyt joukon korjauksia, takuusi on mitätöity tai päättynyt tai haluat yksinkertaisesti omistaa auton vielä vuosikymmeniä, on olemassa muutamia eri tapoja saavuttaa korkeampi ruostesuojaus.

Yksi suosituimmista tavoista on levittää paksua tervamaista pohjamaalia autosi alapuolelle. Tämä prosessi maksaa noin 100-200 dollaria, ja parhaassa tapauksessa sen pitäisi kestää korkeintaan muutaman vuoden. Tämä menetelmä on erityisen kätevä, jos auto on jo altistunut korroosiolle.

Erityiset tippuvat/tiputtomat öljysuihkeet ovat myös melko suosittu vaihtoehto. Tippaöljysuihketta suihkutetaan kaikkiin autosi haavoittuviin kohtiin, ja se tippuu myös kaikkiin tavoittamattomiin kohtiin. Tippumaton öljysuihke taas vaatii poraamista joihinkin auton paneeleihin, mikä ei ole koskaan hyvä idea.
Nämä kaksi menetelmää maksavat myös noin 100-200 dollaria, mutta jos haluat erityisen elektronisen moduulin, joka lähettää jatkuvaa virtaa koko autoon korroosion estämiseksi, joudut maksamaan 500 dollaria, mutta suojaus ei ole kovin perusteellinen eikä tehokas.

UKK-osio

Mitä minun pitäisi tehdä, jos törmään ruosteeseen?

Jos törmäät ruosteeseen, vie autosi kokeneelle ammattilaiselle. On syytä mainita, että ruostetta voidaan korjata melko usein, mutta joskus se ei ole taloudellisesti järkevää.

Jos ruoste alkaa levitä tai se on jo vaurioittanut paneelia pahasti, saatat jopa haluta vaihtaa paneelin kokonaan. Tämä on järkevää vain, jos auto on pelastamisen arvoinen, koska auto vaatii perusteellisen tarkastuksen, joka maksaa paljon rahaa.

  Onko pohjamaalaus sen arvoista BMW:ssä

Voinko tehdä jotain korroosion estämiseksi?

Kyllä voit. Sinun pitäisi pestä autosi säännöllisesti, varsinkin talvella, kun ympärillä on runsaasti suolaa. Pyri pesemään koko alapuoli painepesulla muutaman kerran vuodessa ja tarkasta auto korroosion merkkien varalta.

Voit myös levittää autoosi erilaisia pinnoitteita varmistaaksesi, että itse maali on mahdollisimman hyvin suojattu. Erikoismaalin suojakalvo on melko suosittu menetelmä maalin suojaamiseen, ja sitä kannattaa harkita.

Ovatko jälkimarkkinoiden ruostesuojaratkaisut sen arvoisia?

Tämä riippuu käytetystä menetelmästä ja tavasta, jolla se on levitetty. Pohjamaalaus ja öljysuihkutus voivat olla hyödyllisiä muutaman vuoden ajan, mutta jos niitä ei ole tehty ammattimaisesti, ne saattavat jopa pahentaa tilannetta kokonaan.

Riippumatta siitä, mitä teet, kysy ammattilaiselta kaikista markkinoilla olevista erilaisista tuotteista, jotta olisit hyvin tietoinen. Nämä menetelmät toimivat parhaiten, jos ne toistetaan silloin tällöin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z