Täysin autonomiset sähköautot, jotka antavat matkustajien nukkua vaakatasossa

Volkswagen GEN.TRAVEL Design study

Autojen perustamisesta lähtien mikään ei ole muuttunut merkittävästi, sillä käytämme edelleen moottoreiden käyttämiä ja ihmisten ohjaamia autoja. Kyllä, sähköautot alkavat olla yhä suositumpia, ja nykyinen autojen sisäinen teknologia tuntuu joskus taikuudelta. Autonomiset autot tulevat kuitenkin todennäköisesti olemaan autoteollisuuden suurin vallankumous.

Monet merkit luovat nykyään autoja, joiden uskovat olevan paras versio autosta muutamaan vuosikymmeneen. VW esitteli hiljattain Gen.Travel -konseptiauton, jonka avulla voit nukkua, kun auto vie sinut määränpäähäsi. Tämän artikkelin aiheena ovatkin täysin autonomiset sähköautot, joissa matkustajat voivat nukkua vaakatasossa.

VW Gen.Travel ei kuitenkaan ole ainoa auto, joka antaa nukkua, sillä myös NIO ja Volvo esittivät omat ideansa. Aiomme esitellä sinulle tulevaisuuden täysin autonomisissa sähköautoissa nukkumisen maailman, joten lue artikkeli, jotta saat tietää, mikä meitä odottaa tulevina vuosikymmeninä.

On syytä mainita, että tällaiset autot ovat nyt vasta konseptimuodossa, eikä niitä siis voi ostaa tai laillisesti ajaa missään päin maailmaa. Oli miten oli, useimmat asiantuntijat uskovat, että tulevaisuus on aivan nurkan takana.

1. Volkswagen Gen.Travel

Muutama päivä sitten Volkswagen hemmotteli meitä ensisilmäyksellä ja syvällisellä kokemuksella upouudesta VW Gen.Travel Concept -konseptiautosta. Tämä futuristinen luomus on suunniteltu niin, että voit rentoutua, kun se tekee kaiken työn. Valtavalla akulla varustetun auton pitäisi pystyä kuljettamaan sinut pitkille matkoille, ja kyllä, siinä voi rentoutua ja nukkua vaakatasossa.

  Tekeekö Volvo avoautoa?

Koko tämän auton tarkoitus on esitellä, miten voimme muuttaa ajokokemuksemme täysin, sillä tämä auto ei tarvitse kuljettajaa lainkaan. VW uskoo, että näitä autoja ei tulla ostamaan vaan vuokraamaan. VW toivoo myös, että tällaiset autot poistavat kokonaan tarpeen lyhyen matkan lentämiseen.

2. Nio Eve

VW ei oikeastaan ole ensimmäinen brändi, joka on esittänyt tämän idean, sillä Nio Eve -projekti esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2015. Kesti melko monta vuotta ennen kuin Nio näytti ”valmiin” auton livenä, ja ideana on antaa sinun nukkua, kun tämä Level 5 -autonomian konseptiauto vie sinut minne ikinä haluatkin.

On syytä mainita, että Eevasta ei ole yhtä paljon teknisiä yksityiskohtia kuin Gen.Travelin kohdalla, mikä tarkoittaa, että tämä ei ole käytännössä yhtä toimiva. Niin tai näin, Even sisätilat ovat täysin modulaariset, sillä niiden avulla voit muuttaa istuinaluetta ja tehdä itsellesi mukavan pehmoisen sängyn.

3. Volvo 360c

Jos haluat maksimoida mukavuuden, ylellisyyden ja turvallisuuden tulevaisuudessa, tulet ilahtumaan siitä, että Volvolla on myös auto, joka täyttää tämän tyhjiön, se on nimeltään Volvo 360c. 360c on näistä kolmesta autosta kiistatta siisteimmän näköinen, ja se on myös se, joka on tehnyt koko joukon testejä ja jota nähdään toisinaan testattavan yleisillä teillä.

  Volvo S90 yleiset ongelmat

360c:stä on kolme erilaista variaatiota: luksusmalli, joka on varustettu kaikenlaisilla vempaimilla, työpainotteinen malli, jossa on kokoustyöpiste, jossa voit pitää kokouksen liikkeellä ollessasi, ja nukkumaversio, jossa voit maata vaakatasossa ja nukkua samalla, kun 360c kuljettaa sinut määränpäähäsi.

UKK-osio

Onko saatavilla täysin autonomisia autoja, joissa voi nukkua?

Tällaiset autot ovat konseptiautoja, mikä tarkoittaa, että ne ovat testialustoja tulevia iteraatioita varten, eivätkä ne siten ole ostettavissa. Tosiasia on, että näitä autoja ei ole saatavilla pitkään aikaan, koska täysin autonomisen tason 5 auton valmistaminen kaikkine toiminnallisuuksineen ja turvallisuustakuineen edellyttää nykyisen liikennejärjestelmän täydellistä uudistamista.

Monet autonvalmistajat toteavat, että joissakin autoissa on jo kaikki tarvittavat laitteisto- ja ohjelmisto-ominaisuudet. Näitä autoja ei ole vielä laillista tai toiminnallisesti mahdollista ottaa käyttöön nykyisessä liikenteessä, koska se voi olla valtava turvallisuusriski.

Moniin kysymyksiin on vastattava, ja monet ongelmat on ratkaistava ennen kuin nämä autot sallitaan yleisillä teillä.

Mikä on autonomisten autojen nykyinen taso?

Voimme luottavaisin mielin todeta, että olemme jossain autonomian tason 0 ja tason 3 välimaastossa. Suurin osa autoista on vielä tasolla 0, mikä tarkoittaa, että näissä autoissa ei ole minkäänlaista automaatiota. Tämä ei tarkoita, etteikö näissä autoissa voisi olla tiettyjä ADAS-ominaisuuksia, kuten AEB, ESP, kaistalla pysymisen avustin tai kuolleen kulman avustin, sillä ne ovat vain varoitusjärjestelmiä, eivät automaatiojärjestelmiä.

  Tekeekö Volvo tila-autoja?

Nykyään yleisillä teillä liikennöivissä edistyksellisimmissä autoissa on autonomian taso 3, mikä tarkoittaa, että auto voi suorittaa lähes kaikki ajotehtävät tietyssä ympäristössä, mutta ihmisen on silti useimmissa tilanteissa ohjattava niitä.

Mitkä ovat itseohjautuvan auton vaikeimmat haasteet?

Ensimmäinen ongelma on se, että useimmat yritykset kehittävät nykyään omia järjestelmiään eivätkä tee yhteistyötä tekniikan standardoimiseksi, mikä hidastaa yleistä edistystä. Koska järjestelmien välillä on paljon eroja, näiden autojen on äärimmäisen vaikeaa toimia yhdessä samalla tasolla viestinnän, turvallisuuden ja tehokkuuden osalta.

Muita merkittäviä ongelmia ovat muun muassa mahdollisuus murtautua täysin autonomiseen autoon ilmasta käsin ja ottaa auto täysin haltuun etänä. Tieolosuhteet vaihtelevat huomattavasti, mikä tarkoittaa, että järjestelmän on pystyttävä sopeutumaan kaikenlaisiin teihin, mikä on lähes mahdotonta, kun otetaan huomioon joidenkin alueiden nykyinen infrastruktuuri.

Säällä itsessään voi olla valtava merkitys, samoin kuin tutkahäiriöillä ja tietyillä liikenneolosuhteilla. Haastavin näkökohta on luultavasti onnettomuusvastuu ja tilanteet, joissa auto joutuu tekemään vaikeita päätöksiä monissa ennalta arvaamattomissa tilanteissa, joissa ihmishenkiä on vaarassa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z