Uusi Citroën ë-C4 electric vs. vastaavat sähköautot

Citroën ë-C4

Uusi Citroën e-C4 on täyssähköinen perheauto, joka on tehty tuomaan Citroën lähemmäs perheiden sähköautojen suosituinta ryhmää. e-C4 perustuu tunnettuun Stellantis EV -alustaan, joka on nähtävissä monissa Citroënin, Peugeotin, Fiatin, Vauxhall/Opelin ja kaikkien muiden Stellantisin sateenvarjon alla toimivien merkkien valmistamissa sähköautoissa.

Tässä artikkelissa vertailemme uutta Citroën ë-C4-sähköautoa ja vastaavia sähköautoja ja kerromme, miten ne ovat vertailukelpoisia ja miksi kannattaa valita toinen. e-C4:n voimanlähteenä on 50 kWh:n akku, joka antaa autolle kohtuullisen toimintasäteen ja kohtuullisen tehon. On olemassa joitakin autoja, jotka tarjoavat enemmän jokaisessa segmentissä, mutta maksavat paljon enemmän rahaa.

Citroën e-C4:n suurimmat kilpailijat ovat Volkswagen ID.3, Nissan Leaf, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 ja Mazda MX-30. Jotkin näistä ovat hieman vakavampia ja vaativat korkeamman hintalapun, mutta monet näkevät ne osana samaa ryhmää, joka on edullinen ja keskitason EV-perheiden segmentti.

Oli miten oli, aiomme nyt tutustua perusteellisesti kuhunkin näistä autoista ja kertoa, mitä saat rahoillesi vastinetta.

Citroën e-C4 sähköinen

Citroën e-C4 electricin hinnat alkavat jossain 33 000-35 000 euron välillä, ja siinä on 50 kWh:n akku, joka tarjoaa 136 hv ja noin 218 kilometrin maksimietäisyyden. e-C4:n voi ladata jopa 100 kW:n teholla, jolloin 20 prosentin latauksesta päästään 80 prosenttiin reilussa 20 minuutissa. Tämä voimansiirto on yhdistetty pysyvään FWD-akseliin.

Muotoilullisesti e-C4 noudattaa Citroënin tunnettua muotokieltä, joka saa auton näyttämään jännittävältä ja nuorekkaalta. Sisätilat ovat modernit ja kauniisti sisustetut, mikä saa koko auton tuntumaan ajanmukaiselta. Tilaa on myös runsaasti, ja Stellantis 50 kWh -järjestelmä on todennäköisesti todella luotettava, koska se on todella yleinen monissa autoissa.

  Kaikki uudesta Citroën Fourgonnette

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 Pro Performance 204hv:llä lähtee noin 36 000 eurosta, mikä on hieman Citroën e-C4:n yläpuolella, mutta ID.3 saa myös hieman suuremman 62kWh:n akun, jolla saa noin 265 mailin toimintasäteen. ID.3 tukee myös pikalatausta jopa 100 kW:lla, mikä tarkoittaa, että 20-80 %:n akku on valmis noin 25 minuutissa.

ID.3 näyttää sekä sisältä että ulkoa futuristisemmalta kuin Citroën e-C4, mikä tekee koko kokemuksesta hieman jännittävämmän. e-C4 näyttää tavalliselta polttomoottoriautolta, kun taas ID.3 on selvästi sähköauto, koska se yrittää olla mahdollisimman futuristinen. ID.3:n sisätilat ovat erinomaiset, erityisesti toisella istuinrivillä, ja myös luotettavuus on todella hyvä.

Nissan Leaf

Jos maksat 33 000-41 000 euroa, saat myös 150 hv Nissan Leaf/Nissan Leaf e+:n. Halvempi Leaf saa pienemmän 39 kWh:n akun, kun taas isompi Leaf e+ -malli saa 59 kWh:n akun. Tavallisen Leafin toimintasäde on noin 168 kilometriä, kun taas Leaf e+:n toimintasäde voi olla jopa 260 kilometriä. Leafin voi ladata nopeasti jopa 50 kW:n teholla, ja 20-80 %:n lataus kestää lähes tunnin.

Nissan Leaf on tiloiltaan selvästi pienempi kuin muut tämän listan autot, mutta se on myös kauttaaltaan halvempi. Leafissa on myös vähemmän mukavuuksia, mutta täysin varusteltu Leaf on paljon halvempi kuin mikään muu tämän luettelon auto.

  Citroën DS5:n yleiset ongelmat

Kia EV6

Ainoa EV6-malli, jota voi etäisesti verrata näihin kolmeen edelliseen autoon, on 47 000 euron hintainen EV6 Standard Range 2WD -malli, jossa on 54 kWh:n akku ja jonka maksimietäisyys on 200 mailia. Hyvä asia on, että EV6 tukee pikalatausta jopa 175 kW:lla, joka voi ladata auton 20 prosentista 80 prosenttiin vain 17 minuutissa.

Kian suurin hyppäys on sisätilojen ja ulkoisen muotoilun osalta, sillä se näyttää (mielestäni) paremmalta kuin mikään muu tämän listan auto. Korkeamman hintaluokan EV6-mallit ovat paljon kalliimpia, mutta ne ovat myös paljon parempia lähes kaikissa suhteissa.

Hyundai Ioniq 5

Kuten EV6:n kohdalla, ainoa vertailukelpoinen Ioniq 5 -malli kolmeen ensimmäiseen autoon on 54 kWh:n tehoinen 43 000 euron hintainen Ioniq 5 Standard Range FWD -malli. Tässä on sama akku kuin EV6:ssa, joka tuottaa 170 hv molemmissa malleissa. Se voi myös ladata jopa 175 kW:n nopeudella lähes identtisillä latausajoilla.

Ioniq 5 näyttää yhtä houkuttelevalta ja käyttökelpoiselta kuin EV6, erityisesti niille, jotka pitävät lohkomaista ja retrofuturistista muotoilua.

Mazda MX-30

Yksi tämän listan halvimmista autoista on Mazda MX-30, sillä sen hinta alkaa noin 34 000 eurosta 30 kWh:n mallissa, joka on ehdottomasti tässä listassa pienimmällä akulla varustettu malli. Se riittää vain 100 mailin toimintasäteeseen, 143 hv:n tehoon ja 37 kW:n ”nopeaan” latausaikaan, joka on myös selvästi huonoin tässä listassa.

  Onko Citroën C3 Picasso hyvä auto?

Tämän lisäksi MX-30 on heikoin sisätilojen osalta, ja se jää vain pienemmän Nissan Leafin jalkoihin. Myös muotoilu on suhteellisen outo, eikä MX-30 yksinkertaisesti kuulu samaan lauseeseen sellaisten autojen kanssa kuin EV6, e-C4, ID.3 ja Ioniq 5.

FAQ-osio

Onko Citroën e-C4 sen arvoinen?

Jos pidät Citroënin muotokielestä ja olet tyytyväinen maksimaaliseen toimintasäteeseen, tilaan ja mukavuuksiin, e-C4 on varmasti sen arvoinen. Jotkut pitävät siitä, että e-C4 ei huuda EV:tä, kun taas toiset arvostavat sitä, että EV näyttää erilaiselta kuin kaikki muu tiellä. Oli miten oli, e-C4 on todella kilpailukykyinen auto segmentissään.

Onko Citroën e-C4 luksusauto?

Kun lähtöhinta on 33 000 euron yläpuolella, e-C4:n luulisi tarjoavan melko paljon luksusominaisuuksia, mutta näin ei kuitenkaan ole. C4:n ei-sähköinen versio maksaa peräti 12 000 euroa vähemmän kuin e-C4, mikä tarkoittaa, että sähköistymisellä on korkea hinta.

Pitäisikö minun ostaa Citroën e-C4 vai tavallinen C4?

Omasta mielestäni valitsisin tavallisen C4:n, koska se maksaa paljon vähemmän kuin e-C4. Sähköautojen hinnat nousevat kuitenkin merkittävästi merkistä tai mallista riippumatta, joten tavallisen C4:n ja e-C4:n hintaero ei ole mitenkään poikkeuksellinen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z