Volkswagen Passat yleiset ongelmat

Volkswagen Passat Ongelmat

Volkswagen Passat on ensiluokkainen keskikokoinen sedan, joka alittaa Audi A6:n hinnaltaan, mutta pyrkii tarjoamaan samanlaisen kokemuksen. Passat esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1973, ja se on nyt viidennessä ja valitettavasti viimeisessä sukupolvessa.

VW ilmoitti kuitenkin hiljattain, että Passatista luovutaan kokonaan, mikä tarkoittaa, että 29 miljoonan myydyn kappaleen jälkeen yksi suosituimmista perhesedanista on lopultakin poistumassa tuotannosta. VW Passatista kiinnostuneiden on hyvä tietää, että Passat on aina ollut melko luotettava ajoneuvo.

Yleisimmät VW Passatin ongelmat liittyvät ajoketjujärjestelmään, kellojousen vikaantumiseen, sytytyskelan vikaantumiseen, viallisiin O2- ja MAF-antureihin sekä öljyvuotoihin. Hyvä asia on, että useimmat näistä voidaan ratkaista melko helposti, mutta jos niihin ei puututa riittävän ajoissa, ne tulevat todennäköisesti kalliiksi.

Kaiken kaikkiaan Passat on aina ollut luotettava perhesedan-vaihtoehto, mutta uusimmat Passat-mallit ovat joukon parhaita. On surullinen tosiasia, että maastureista ja crossovereista on tullut niin suosittuja, että ne ovat nyt jättämässä eläkkeelle yhden kaikkien aikojen parhaista sedaneista.

VW Passat – ajoitusketjuongelmat

Ketjun tehtävänä on pitää sylinterin venttiilit synkassa mäntien kanssa. Ongelma tapahtuu kuitenkin silloin, kun ketju löystyy joko ketjun venymisen tai kiristimen pettämisen vuoksi. Jos näitä ongelmia ei korjata mahdollisimman pian, ne voivat joka tapauksessa tuhota moottorin täysin.

Valitettavasti VW Passat ei ole vieras ajoitusketjuongelmille, ja useimmat omistajat ovat vaihtaneet ketjunsa noin 100 000 kilometrin jälkeen. Kun otetaan huomioon, että monet VW Passat -mallit kestävät yli 250 000 kilometriä, on melkoinen ongelma, jos ketju on vaihdettava kolme kertaa, jotta tämä onnistuu.

  Volkswagen Arteon yleiset ongelmat

VW Passat – Kellojousen vikaantuminen

Viallinen kellojousi on yksi vioittuneimmista VW:n komponenteista ikinä. Nämä pienet jouset liittyvät ohjausjärjestelmään, ja kun ne vikaantuvat, niillä on taipumus kytkeä pois käytöstä kaikenlaisia ohjauspyörään kiinnitettyjä komponentteja, kuten torvi, turvatyynyt ja itse ohjauspyörä.
VW on julkaissut muutamia takaisinkutsuja tämän vuoksi, mutta näyttää siltä, että ongelmaa ei ole vielä täysin ratkaistu. NHTSA:n mukaan yli 1,2 miljoonassa VW-autossa on todettu kellojousiongelmia sen jälkeen, kun takaisinkutsu oli päättynyt. Tämä tarkoittaa, että tällaisia ongelmia on edelleen olemassa ja että tarkasteltavana oleva Passat saattaa olla ongelmallinen.

VW Passat – sytytyskelan vikaantuminen

Sytytyskelojen tehtävänä on muuntaa akusta tuleva jännite ja muuttaa se energiaksi, jota sytytystulppa voi käyttää. Jos sytytyskelat vikaantuvat, ne todennäköisesti pysäyttävät moottorin eikä moottori käynnisty uudelleen. Sytytyskelan vikaantumista on vaikea ennakoida, mutta kun ne vikaantuvat, tiedät sen.

Useimmat omistajat ovat raportoineet, että heidän VW Passat -mallinsa alkavat yhtäkkiä takapolttaa, epäröivät kiihdyttää tai niiden käynnistyminen on vaikeaa. Kaiken kaikkiaan, jos sytytyskelat vikaantuvat, sinun on vietävä auto kokeneelle mekaanikolle, sillä aina ei ole helppoa sanoa, mikä niistä on syyllinen.

VW Passat – Vialliset O2- ja MAF-anturit

Ilmamassamittarin tehtävänä on valvoa moottoriin tulevan ilman määrää ja tiheyttä. Sen jälkeen anturi lähettää tiedot ECU:lle, joka päättää, kuinka paljon polttoainetta on syötettävä kipinän synnyttämiseksi. Passatin MAF-anturi toimii yhdessä O2-anturin kanssa, mikä tarkoittaa, että ne ovat jatkuvassa yhteydessä toisiinsa.

  Volkswagen Golf yleiset ongelmat

Jos toinen kuitenkin vikaantuu, on todennäköistä, että myös toinen vikaantuu. Viallisen MAF-anturin oireita ovat moottorin syttymishäiriöt, heikko kiihtyvyys, huono tyhjäkäyntisuoritus ja ikuinen moottorin tarkastusvalo, joka vainoaa sinua unissasi.

VW Passat – Öljyvuodot

Kuten useimmissa eurooppalaisissa luksusautoissa, myös VW Passatissa on usein öljyvuotoja. VW Passatin öljyvuodot johtuvat useimmiten viallisista venttiilikannen tiivisteistä ja nokka-akseliketjun kiristimen tiivisteestä. Monet omistajat ovat raportoineet näistä ongelmista sekä pienillä että suurilla kilometreillä ajetuissa kappaleissa.

Helpoin tapa korjata ongelma on vaihtaa tiiviste. Passatin uusimmat vuosimallit ovat paljon parempia, kun taas 2000-luvun puolivälin mallit näyttävät olevan pahimpia.

FAQ-osio

Miksi VW Passatin tuotanto loppuu?

VW Passatin tuotanto loppuu, koska Arteon on olemassa ja koska VW Passat-kombi on itse asiassa yleisesti ottaen suositumpi valinta. Lisäksi autonvalmistajat keskittyvät nykyään maastureihin ja crossovereihin, koska ne ovat nykyään suosituimpia autoja.

Oli miten oli, uusin VW Passat on valtavan hieno auto, ja niin kauan kuin sitä on saatavilla, sitä kannattaa harkita.

Mikä VW Passat on paras hankkia?

B8 Passat on kaikista paras, koska se on teknisesti edistynein ja luotettavin kaikista. Moottoreista 2,0 litran 4-sylinterinen on paras hankkia, koska siinä teho, luotettavuus ja tehokkuus ovat parhaiten tasapainossa.

Kannattaa myös tutustua 4MOTION-malleihin, sillä ne tarjoavat hienostuneimman ajokokemuksen. Passat näyttää parhaimmalta R-Line-versiossa, kun taas Highline- ja Comfortline-versiot ovat myös todella hyvännäköisiä.

  Aiways vs VW - kumpi on parempi?

Onko VW Arteon parempi kuin VW Passat?

VW Arteon on VW Passatin tyylikkäämpi ja kalliimpi versio. Erot näiden kahden välillä ovat melko vähäisiä ja vain ulkoisesti riittävän huomattavia. Sisältä ne näyttävät lähes identtisiltä, mikä on sääli, koska Arteon näyttää kokonaisuudessaan paljon tyylikkäämmältä.

VW:n kannalta on järkevää vetäytyä Passatista eläkkeelle, mutta Passat tulee aina olemaan vahvempi nimi. Kuka tietää, ehkä Passat tekee paluun jonain päivänä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z