Yleiset 4.6 Fordin moottorin ongelmat

Fordin 4.6L-moottori on yksi luotettavimmista Fordin moottoreista, joita on koskaan rakennettu. Sitä käytettiin 1990-luvulta aina vuoteen 2014 asti. 4.6L-moottori löytyy yleisesti Mustangista, Expeditionista, E-sarjan autoista, Explorerista ja muutamista muista Fordin valtavirtamalleista. Monet kehuvat 4,6L-moottoria yhdeksi kaikkien aikojen parhaista Ford-moottoreista.

Mitä tulee yleisiin ongelmiin, 4.6L näyttää kärsivän muutamasta kunnon ongelmasta. Yleisimmät Fordin 4.6L-moottorin ongelmat liittyvät imusarjan vikaantumiseen, ajoitusketjuongelmiin, sytytystulppaongelmiin ja moottorin öljynpaineen laskuun. Nämä voivat joskus olla melko halpoja korjata, kun taas jotkut saattavat aiheuttaa jopa muutaman tuhannen dollarin korjauksen.

4,6L-moottorin hyvä puoli on, että se on rakennettu siten, että sinun on helppo tehdä töitä moottorin parissa. Sytytystulppiin, käämeihin ja kaikkiin johdinsarjoihin pääsee käsiksi todella helposti, mikä on myös tehnyt tästä moottorista monien Fordin omistajien suosikin.

Siksi tämän moottorin huoltaminen on helppoa, joten jonkun on todella vaikea jättää huoltamatta sitä. Tästä huolimatta, jos huolehdit tästä moottorista asianmukaisesti, se kestää todennäköisesti todella pitkään.

Ford 4.6L V8 – Imusarjan ongelmat

Vuosien 1996-2001 Ford Mercury- ja Crown Victoria -mallit tunnetaan imusarjan ongelmista. Molemmissa näistä malleista käytettiin 4.6L V8 -moottoria, ja imusarjaongelma on yksi tämän moottorin pahimmista ongelmista. Ongelma on se, että Ford suunnitteli imusarjan muovista, joka ei ole kaikkein kestävintä materiaalia, varsinkin kun se on sijoitettu todella kuuman moottorin lähelle.

  Ford Focus Luotettavuus

Nämä jakotukit kuluvat todella nopeasti ja aiheuttavat jäähdytysnestevuotoja, jotka väistämättä johtavat moottorin ylikuumenemiseen. Tämä johtaa lopulta moniin muihin ongelmiin, kuten vääntyneisiin renkaisiin ja vääntyneisiin päihin. Tämän ongelman korjaaminen maksaa noin 750 dollaria, mutta jotkut Crown Vicin ja Mercuryn omistajat saivat jopa ilmaisen korjauksen Fordilta.

Ford 4.6L V8 – ajoitusketjuongelmat

4.6L-moottorin suunnittelussa on käytetty monia kustannussäästötekniikoita. Joidenkin niistä tarkoituksena oli, että moottori olisi halvempi, kun taas toisten tarkoituksena oli tehdä huollosta halvempaa. 4.6L-moottorin ajoitusjärjestelmä ei ole paras mahdollinen, koska sen osat on valmistettu muovista, joka todennäköisesti pettää jossain vaiheessa.

Tämä voi aiheuttaa lukemattomia ongelmia, jotka voivat johtaa moottorin kannalta katastrofaaliseen lopputulokseen. Jos muoviset ketjunohjaimet rikkoutuvat, ketjusi menee epäkuntoon. Jos tästä ei huolehdita riittävän ajoissa. Ketju voi lyödä moottorin ympäri ja aiheuttaa paljon lisäongelmia. Kaiken kukkuraksi tämän ongelman korjaaminen edellyttää koko moottorin irrottamista, mikä itsessään maksaa todennäköisesti lähes 1 000 dollaria.

Ford 4.6L V8 – Sytytystulppa-ongelmat

Sytytystulppa-ongelmat liittyvät useimmiten Ford F150:een ja Ford Expeditioniin. Syy, miksi ne eivät toimi, on alumiinisten sylinterikärkien yläosassa oleva ohut valukappale. Sytytystulppa kestää palamisprosessin aiheuttaman paineen, mutta kun puristus saavuttaa huippunsa, on suuri mahdollisuus, että sytytystulppa lentää pois sylinterikannen läpi.

Korjaaminen on mahdollista, mutta parasta on vaihtaa koko sylinterin pää. Jos pystyt tekemään sen turvallisesti, voit kierrättää pään uudelleen, jos et, varaudu maksamaan noin 1 000 dollaria upouudesta sylinteripäästä.

  Ford Escape hybridi ongelmia

Ford 4.6L V8 – Moottorin öljynpaineongelmat

Eräiden Fordin omistajien mukaan 4.6L-moottori kärsii myös moottorin öljynpaineongelmista. Näyttää siltä, että mahdollisia syitä on monia, ja alhainen öljynpaine voi jopa johtaa siihen, että monet moottorin osat eivät voitele kunnolla. Jos moottori ei ole kunnolla voideltu, moottorin eri osat voivat kolahtaa toisiaan vasten ja jopa tuhota moottorin kokonaan.

Yleisiä alhaisen öljynpaineen oireita ovat öljynpaineen varoitusvalot, palavan öljyn haju, moottorin ylikuumeneminen, moottorivika tai moottorin heikko suorituskyky. Viallinen öljypumppu näyttää olevan syynä useimmissa tapauksissa. Mahdollinen korjauskustannus vaihtelee muutamasta sadasta dollarista muutamaan tuhanteen dollariin riippuen siitä, kuinka pahasti moottori on vaurioitunut.

UKK-osio

Kuinka luotettava Ford 4.6L V8 on?

Fordin 4.6L V8 näyttää olevan yksi luotettavimmista Fordin moottoreista koskaan, ainakin useiden omistajien mukaan. Ainoa tapa välttää nämä ongelmat on kuitenkin huoltaa moottori asianmukaisesti. Tämä tarkoittaa kaikkien nesteiden vaihtamista aina tarvittaessa ja kaikkien huoltojen tekemistä Fordin suositusten mukaisesti.

Jos teet näin, moottori kestää todennäköisesti todella pitkään. Muista joka tapauksessa tehdä aina ennen ostoa tarkastus, kun harkitset auton ostamista, sillä se kertoo, onko autossa mitään huomionarvoisia ongelmia.

Tekeekö Ford yhä 4.6L V8 -moottoria?

Ford esitteli tämän moottorin ensimmäisen kerran vuonna 1990, ja tuolloin moottori löytyi moniin eri Ford-malleihin. Moottori oli käytössä vuosikymmeniä, koska se oli suosittu valinta monille omistajille. Se ei ehkä ole nykystandardien mukaan paras moottori, mutta tuolloin se oli todella vaikuttava moottori.

  Ford Bronco Sport Luotettavuus

Ford lopetti sen valmistuksen lopulta vuonna 2014, kun se korvattiin pienemmillä, pienennetyillä moottoreilla, jotka ovat tarpeeksi tehokkaita jopa 4,6 litran V8-moottorin ohi.

Kuinka paljon tehoa Fordin 4,6L V8-moottori pystyy käsittelemään?

Useiden verkossa olevien lähteiden mukaan Fordin 4.6L V8 -moottori pystyy maksimissaan noin 500 hv:n tehoon. Jotkut sanovat, että 450 hv on todellinen raja, mutta kokeneet virittäjät voivat viedä moottorin 500 hv:n tehoon ilman, että moottori räjähtää.

Rakennettu 4,6 litran Ford-moottori on jonkinlainen tikittävä pommi, ainakin mitä monilla Ford-foorumeilla sanotaan. Jotkut sanovat, että lohko kestää noin 600 hv, kun taas männät rajoittuvat noin 400-450 hv:iin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z