VW Golf 1.6 TDI ongelmat

VW ongelmat

Volkswagen 1.6L TDI on tunnetuin dieselmoottori, jonka voit saada VW:ltä, koska se on myös edullisin dieselmoottori, jonka voit saada Volkswagenilta. Tämä moottori on esimerkiksi VW Golfissa, VW T-Rocissa, VW T-Crossissa, VW Passatissa tai jopa Audi A3:ssa. Sen teho on tyypillisesti 90-120 hv.

Tässä artikkelissa mainitsemme kaikki VW Golf 1.6 TDI:n yleiset ongelmat ja kerromme, mitä sinun on varottava. Ensimmäinen mainitsemamme ongelma liittyy DPF:ään (dieselhiukkassuodatin), joka on monien VW-dieselmoottoreiden tunnettu kipeä kohta. Myös EGR-venttiili ja ruiskut ovat ongelmallisia.

Lopuksi käymme läpi myös tiettyjä polttoaineen syöttöön liittyviä ongelmia ja jakohihnaan liittyviä ongelmia. Kaiken kaikkiaan, jos huolehdit tästä moottorista asianmukaisesti, et käytä sitä vain lyhyisiin työmatkoihin etkä käytä sitä väärin, voit todennäköisesti nauttia siitä yli 150 000 kilometrin ajan.

VW Golf on itsessään uskomattoman yleinen auto Euroopassa, joten 1,6 litran moottorin varaosien löytäminen on suhteellisen helppoa. Monet ihmiset uskovat, että 1,6 litran TDI Golf on paras auto, jonka voit ostaa Euroopasta, sillä se tarjoaa täydellisen yhdistelmän käytettävyyttä, edullisuutta, mukavuutta ja käytännöllisyyttä.

DPF (dieselhiukkassuodatin) -ongelmat

DPF-suodatin on yksi ongelmallisimmista järjestelmistä, joita nykyajan VW-moottoreissa on, sillä se on sekä monimutkainen että altis ongelmille, jotka johtuvat järjestelmän luonteesta ja vääränlaisesta käytöstä. DPF:n on saavutettava optimaalinen lämpötila, ennen kuin se voi aloittaa haitallisten hiukkasten tehokkaan puhdistamisen, mikä tarkoittaa, että lyhyet työmatkat eivät riitä.

  VW Bluetooth-pariliitäntäongelmat

Hiukkassuodatin ymmärrettävästi tukkeutuu, ja auto antaa varoitusvalon, joka ilmoittaa, että sinun on joko ajettava autoa korkeilla kierrosluvuilla jonkin aikaa tai puhdistettava hiukkassuodatin.

EGR-venttiilin ongelmat

EGR-venttiilin tehtävänä on vähentää auton NOx-päästöjä, mikä tekee auton hiilijalanjäljestä dieselpäästömääräysten mukaisen. Järjestelmä lähettää pakokaasut takaisin moottoriin, joka koppa alentaa päästöprofiilia ja parantaa samalla auton hyötysuhdetta.

EGR-venttiili voi kuitenkin vioittua, mikä estää järjestelmää parantamasta auton päästöprofiilia ja huonontaa samalla MPG:tä. Parasta, mitä voit tehdä, on puhdistaa EGR-venttiili perusteellisesti, sillä se todennäköisesti ratkaisee ongelman kokonaan ilman, että sitä tarvitsee vaihtaa tai irrottaa.

Suuttimen ongelmat

Suuttimien ongelmat ovat myös suhteellisen yleisiä 1.6L TDI:n kanssa, erityisesti sen jälkeen, kun auto on ajanut 75 000-85 000 kilometriä, jolloin yksi tai useampi niistä pettää. Vaikka injektorit eivät ole teknisesti vikavika, on aina parasta vaihtaa ne kaikki yhdessä, sillä se näyttää ratkaisseen ongelman useimmilla ihmisillä.

Jos vaihdat vain yhden, toinen vikaantuu todennäköisesti pian, ja näin tapahtuu jatkossakin, kunnes vaihdat ne kaikki kerralla. Vaihtamalla yksi kerrallaan yksi kerrallaan joudut muistamaan, milloin vaihdoit edellisen, ja se on vain hieman tarpeetonta.

Polttoaineongelmat

1.6L TDI voi kärsiä polttoaineongelmista, lähinnä viallisesta polttoainepumpusta tai polttoainevuodoista. Nämä voivat johtua huonolaatuisesta polttoaineesta, joka voi vaikuttaa myös injektoreihin, polttoainerenkaan hallintaan ja jopa polttoaineletkuihin, mikä kaikki voi johtaa todella kalliiseen korjaukseen.

  Kaikki vuoden 2023 VW Amarok

Yksi tärkeä asia on kuitenkin se, että polttoainesuodatin on vaihdettava aina tarvittaessa, sillä suodattimen tehtävänä on pitää ei-toivottu lika ja roskat poissa polttoainelinjoista. Liiallinen ilma järjestelmässä voi myös aiheuttaa joitakin näistä ongelmista.

Ajastusjärjestelmän ongelmat

Ajoitusongelmat olivat ennen vakava ongelma vanhemmissa VW-moottoreissa, kun taas uudemmat ovat huomattavasti parempia, mutta eivät täydellisiä. Nämä ongelmat johtuvat yleensä muovisten kiristimien kulumisesta ja siitä, että hihna/ketju on liian löysällä. Tämä vaikuttaa moottorin ajoitukseen ja voi johtaa metallilastujen joutumiseen öljyyn.
Moottori alkaa kolisemaan ja tärisemään, mikä on juuri siinä vaiheessa, kun molemmat hihnat on vaihdettava. Jos näin ei tehdä, on erittäin todennäköistä, että moottori kärsii vakavia sisäisiä vaurioita.

UKK-osio

Onko VW 1.6 TDI hyvä moottori?

Kyllä, 1.6 TDI on hyvä moottori, jos sitä huolletaan oikein. Jos sitä ei hoideta, siinä ilmenee koko joukko ongelmia, joista osa vaikuttaa vakavasti moottorin kykyyn kestää pitkään. 120 hv:n tehollaan se ei ole ylivoimainen moottori, mutta 250 Nm 1500 kierroksen kierrosluvulla ei ole mikään häikäisevä luku.

Oli miten oli, monet ovat edelleen sitä mieltä, että 1.6 TDI on hieman liian heikko useimpiin sovelluksiin. Ne, jotka haluavat Passatin kaltaisia isompia autoja, päivittävät todennäköisesti 2,0 litran TDI-moottoriin, joka tarjoaa yli 320 Nm vääntöä ja yli 150 hv.

  Onko Volkswagen Golf hyvä auto?

Onko VW 1.6 TDI viritettävä moottori?

1.6L TDI on pieni 4-sylinterinen turboahdettu dieselmoottori, mikä tarkoittaa, että se ei välttämättä ole tehokas tai tehokkaita moottoreita haluavien rakastama. 1.6L TDI voidaan kuitenkin muokata niin, että se tarjoaa helposti noin 140-150 hv ilman suurempia ongelmia.

Jos haluat virittää sitä vielä enemmän, voit saavuttaa jopa 300 hv:n tehon, mikä on 1,6 litran TDI-moottorin yläraja. Näitä hevosvoimatuloksia seuraa valtava vääntömomentin lisäys, joka on noin 550-650 Nm, mikä on aika mieletöntä.

Kuinka kauan VW 1.6 TDI kestää?

Jos et ole erityisen tietoinen siitä, 1.6 TDI alkaa yleensä vihastua ja kieltäytyä toimimasta 100 000 kilometrin kohdalla. Jos kuitenkin huolehdit siitä kunnolla, voit ajaa sitä yli 200 000 mailin ilman, että joudut huolehtimaan suuremmista mekaanisista korjauksista.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z