VW Keyless Entry -ongelmat

VW ongelmat

Nykyaikaiset Volkswagen-mallit on varustettu lukuisilla hyödyllisillä ominaisuuksilla, joista osa on tarkoitettu viihdyttämään meitä ja osa tekemään elämästämme helpompaa ja turvallisempaa. Avaimeton avausjärjestelmä on otettu käyttöön jokin aika sitten, ja sen avulla voit avata/lukita autosi ottamatta avainta taskustasi.

Järjestelmä tunnistaa, että avain on lähellä autoa, ja voit avata auton lukituksen yksinkertaisesti koskettamalla ovenkahvaa. VW:n avaimettoman sisäänajon ongelmia on kuitenkin olemassa, ja ne voivat jopa pilata koko käyttökokemuksesi, jos et pysty hoitamaan niitä ajoissa. Siksi tulit tähän artikkeliin, jossa aiomme luetella ne ja auttaa sinua ratkaisemaan ne.

Yleisimpiä VW:n avaimetonta avautumista koskevia ongelmia ovat muun muassa avaimenperän tyhjä paristo, avaimenperän ja ajoneuvon välisen yhteyden katkeaminen, avaimetonta avautumista koskevan järjestelmän epäjohdonmukaisuus sekä ongelmat, joissa avaimeton käynnistys toimii, mutta avaimeton avautuminen ei.

Hyvä asia on, että useimmat näistä ongelmista ovat melko helppoja ja halpoja korjata, mutta joissakin tapauksissa ne saattavat vaatia ammattiapua ja kalliita laitteiston vaihtoja.

Kuollut avaimenperän akku

Kaikissa avaimettomalla avaintoiminnolla varustetuissa autoissa on VW-avaimenperä, jossa on muutama painike lukituksen avaamiseen, lukitsemiseen, tavaratilan avaamiseen ja mahdollisesti kauko-ohjattu käynnistys-/ hälytystoiminto. Jos avaimenperän paristo kuolee, mikään näistä ei toimi, mikä tarkoittaa myös sitä, että auto ei pysty tunnistamaan, että avain on lähellä ajoneuvoa, ja näin ollen auton avaimeton avaintoiminto poistuu käytöstä.

Voit ratkaista tämän ongelman testaamalla avaimenperän kovapainikkeisia painikkeita ja katsomalla, toimivatko kaikki painikkeet. Jos ei, syynä on lähes varmasti tyhjä akku, joka on vaihdettava. Tämä on myös yleinen syy siihen, miksi auto ei käynnisty. Akku maksaa yleensä muutaman dollarin, ja se voidaan helposti vaihtaa menemättä jälleenmyyjälle tai huoltokeskukseen. Klikkaa tästä, jos haluat tietää, miten voit vaihtaa akun itse.

  Onko Volkswagen E-Golf hyvä auto?

Avaimenperä menettää yhteyden autoon.

Joskus avainnippu voi ajoittain menettää yhteyden autoon, mikä tarkoittaa, että auton avaimen läheisyysanturit eivät toimi kunnolla. Näin ollen auto luulee myös, että se ei ole auton lähellä, eikä anna sinun avata tai lukita autoa. Nämä tapahtuvat useimmiten ajoittain, jos auto ei tunnista avainta jatkuvasti, akku on todennäköisesti tyhjä.

Tämän ratkaisemiseksi tarvitaan järjestelmän ohjelmiston nollaus, mutta harvinaisissa tapauksissa teknikon on tarkastettava auton sähköjärjestelmät ja ehkä jopa vaihdettava anturi tai kaksi. Hyvä asia on, että nämä ongelmat ovat melko harvinaisia verrattuna useimpiin muihin tässä artikkelissa lueteltuihin ongelmiin.

Avaimeton järjestelmä on epäjohdonmukainen

Tämä ongelma ilmenee silloin, kun järjestelmä mahdollistaa auton lukitsemisen tai avaamisen avaimettoman avaustoiminnon avulla, mutta se ei anna sinun tehdä molempia. Järjestelmä voi myös joskus mahdollistaa auton lukituksen avaamisen/lukitsemisen vain kuljettajan tai vain matkustajan ovilla.

Sattumoisin tämä on suhteellisen yleistä VW:n avaimeton avaintoiminnon kanssa. Tämän ratkaisemiseksi sinun on irrotettava avaimenperän paristo ja jätettävä se pois päältä noin 5 minuutiksi. Kun se palautetaan avaimenperään, auton pitäisi tunnistaa se ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Jos näin ei ole, ota yhteys VW-asiantuntijaan/jälleenmyyjään.

Avaimeton käynnistys toimii, mutta avaimeton sisäänajo ei toimi.

Muutamat omistajat ovat myös valittaneet, että avaimeton käynnistysjärjestelmä ei toimi, mutta se ei haittaa auton avaimetonta käynnistystä. Tämä tarkoittaa sitä, että auto ei todennäköisesti pysty tunnistamaan, että avain on auton lähellä, mutta se pystyy tunnistamaan sen auton ollessa auton sisällä. Voit testata tämän kokeilemalla pitää avaimenperää auton sisällä ja testata auton avaimetonta käynnistystä.

  Kaikki täyssähköisestä Volkswagen ID Xtreme off-road -mallista

Jos se ei toimi, syynä voi olla heikko akku. Jos se ei toimi, se johtuu todennäköisesti moduuliongelmasta. Tämän ratkaisemiseksi sinun on joko nollattava/päivitettävä ohjelmisto tai harvinaisissa tapauksissa vaihdettava viallinen moduuli kokonaan.

FAQ-osio

Ovatko auton avaimettomat avaimet turvallisia?

Vaikka avaimeton avaus on varmasti todella hyödyllinen ominaisuus, jonka ansiosta et tarvitse koskaan ottaa avainta taskustasi, kun lukitset ja avaat auton lukituksen. Todellisuudessa on kuitenkin niin, että näillä ominaisuuksilla varustetut autot varastetaan todennäköisemmin, koska on olemassa tiettyjä laitteita, jotka voivat havaita ja tunnistaa autosta avaimeen (ja päinvastoin) lähetetyn signaalin ja tallentaa sen.

Näin henkilöt, joilla on nämä laitteet, pääsevät käsiksi autoon ja voivat joskus jopa käynnistää auton. Valmistajat kokeilevat aina erilaisia tapoja yrittääkseen välttää nämä ilmaisimet, mutta on 100-prosenttisen turvallista sanoa, että auto, jossa ei ole näitä toimintoja, on ehdottomasti turvallisempi laittomalta tunkeutumiselta tai varkaudelta.

Miten estää avaimettoman avaimen hakkerointi?

On olemassa muutamia todella hyviä tapoja, joilla voit varmistaa, että avaimettoman avaimenperän hakkerointi on huomattavasti vaikeampaa kuin useimmissa autoissa, mikä voi hyvinkin olla syy siihen, miksi sinun autoasi ei varastettu ja jonkun muun autoa varastettiin. Ensimmäinen asia, joka sinun pitäisi tehdä, on investoida signaalinestolaitteeseen, joka on suunniteltu estämään avaimenperän saapuvat ja lähtevät signaalit.

  Onko Volkswagen Arteon hyvä auto?

Voit myös aina lukita ohjauspyörän, kun poistut autosta, ohjelmoida avaimesi uudelleen, pysäköidä varovasti, käyttää autohälytintä ja sammuttaa auton avaimettoman avaimen signaalin. On syytä mainita, että et voi olla 100-prosenttisen varma, mutta olet varmasti turvallisempi kuin useimmat ihmiset.

Voinko jälkiasentaa avaimettoman avaimen?

Lyhyesti sanottuna kyllä, mutta on olemassa erilaisia menetelmiä ja tapoja, joilla tämä voidaan toteuttaa. Alkeellisimmat järjestelmät ovat todennäköisesti kaikkein epäluotettavimpia ja alttiimpia hakkeroinnille. Kehittyneemmät OEM-järjestelmien jälkiasennukset vaativat todennäköisesti paljon koodausta, uutta johdotusta, uusia moduuleja ja mahdollisesti uusia tai uudelleenohjelmoituja avaimia.

Jos asennat järjestelmän autoosi jälkiasennuksena, kulutat todennäköisesti paljon rahaa, eikä ole 100-prosenttisen varmaa, että pystyt nostamaan autosi jälleenmyyntiarvoa, jos järjestelmä ei ole 100-prosenttisesti OEM-järjestelmä, jota ei voi erottaa aidosta järjestelmästä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z