Yleisiä ongelmia Renault Talisman

Renault Talisman

Renault Talisman on suuri perhesedan, joka esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2015. Talisman on se, minkä Renault uskoo riittävän kilpailemaan VW Passatin ja Peugeot 508:n kaltaisten autojen kanssa, jotka kaikki mahtuvat Mercedes E-luokan, Audi A6:n, Volvo S90:n, BMW 5-sarjan ja Jaguar XF:n alle. Tämä sedanien segmentti on edelleen melko suosittu, mutta enimmäkseen luksussegmentissä, mikä tarkoittaa, että Talisman ei ole suosituin Renault.

Tässä artikkelissa mainitsemme kaikki Renault Talismanin yleiset ongelmat ja kerromme, mitä sinun on etsittävä, jos olet ostamassa Renault Talismania. Näitä ovat esimerkiksi turboahtimen, AdBlue-järjestelmän, vaihteiston, tyhjän akun ja mahdollisten polttoainevuotojen ongelmat.

Kaiken kaikkiaan Talisman vaikuttaa melko luotettavalta, mikä on järkevää, koska Renaultin uusimmat autot ovat paljon parempia kuin mitä ne olivat ennen. Jos ostat sellaisen, pidä siitä hyvää huolta, jos haluat sen kestävän mahdollisimman pitkään.

Jos teet niin, sinulla ei ole ongelmia elää Talismanin kanssa vielä vuosia. Vaikka se ei olekaan Renaultin suosituin auto, se on yksi parhaimman näköisistä ja mukavimmista.

Turboahdinongelmat

1,6 litran dieselmoottori tuottaa 130 hv tai 160 hv, ja se on suosituin dieselvoimansiirto, jonka voit saada Talismaniin. Se on enimmäkseen luotettava moottori, sillä Renault tietää, että nämä dieselvaihtoehdot myyvät todella hyvin, lukuun ottamatta turboahtimella, jossa voi olla ongelmia ja joka voi jopa vikaantua joissakin tilanteissa.

  Onko Renault Twingo hyvä auto?

Se liittyy turboahtimessa olevaan paineeseen, joten jos tunnet tehon puutetta erityisesti lähellä 1 500 ja 2 000 kierrosta minuutissa, jolloin turbo yleensä käynnistyy, on todennäköistä, että turboahtimelle on tehtävä tarkastuskäynti. Joskus ne voidaan korjata yksinkertaisella puhdistuksella, mutta jos se ei auta, sinun on vaihdettava se uuteen.

AdBlue-ongelmat

AdBlue-järjestelmä on suunniteltu auttamaan dieseliäsi saastuttamaan vähemmän ja tekemään siitä tehokkaamman. Tämän ansiosta Renault voi työntää moottoria, joka ei muuten pystyisi täyttämään todella tiukkoja dieselpäästömääräyksiä Euroopassa.
Ongelmana tässä on, että kanisteri voi vuotaa ja siten AdBlue voi vuotaa ulos ja auto voi epäonnistua päästötestissä. Tämä on melko harvinaista, ja todellinen ongelma AdBlue-järjestelmässä on se, että useimmat ihmiset eivät tiedä, että se tarvitsee myös huoltoa. Jos huolehdit AdBlue-järjestelmästä asianmukaisesti ja täytät sen aina tarvittaessa, sen pitäisi kestää hyvin.

Vaihteisto-ongelmat

Useimmat EDC-vaihteistosta johtuvat ongelmat johtuvat siitä, että omistajat eivät vaihda vaihteistoöljyä aina tarvittaessa. Tämä johtaa tyypillisesti epätasaisiin vaihteisiin, viivytyksiin ja karkeaan vaihtamiseen, mikä voi tehdä koko ajokokemuksesta paljon epämukavamman, joskus jopa siihen, että auto pysähtyy eikä vaihda vaihteita lainkaan.

Jos öljyä ei vaihdeta, vaihteisto voi myös vioittua kokonaan, jolloin on ostettava kokonaan uusi laite. EDC 2 -vaihteisto on uudempi malli, jonka luvataan olevan paljon luotettavampi, mutta millään ei ole mitään järkeä, jos et huolla sitä riittävän hyvin.

  Hyundai i20 vs. Renault Clio - kumpi on parempi?

Kuollut akku

Aika moni omistaja on valittanut akun kuolemisesta. Jos moottori käynnistyy todella hitaasti, antaa naksuvia ääniä käynnistettäessä ja valot välkkyvät, on hyvin todennäköistä, että akku on syyllinen.

Sinun on testattava akun teho jännitemittarilla ja etsittävä noin 12,6 volttia tai enemmän. Jos autosi ei pysty antamaan tätä virtaa, sinun on vaihdettava akku uuteen. Tämä on yleistä monissa autoissa, eikä se välttämättä ole ongelma.

Polttoainevuodot

Yksi Talismanin vakavimmista ongelmista on se, kun se alkaa vuotaa polttoainetta tielle ja lisää siten mahdollisuuksia menettää auton hallinta ja mahdollisesti jopa syttyä tuleen. Näin kävi melko monille vuosien 2018 ja 2019 Talisman-malleille, jotka olivat osa takaisinkutsua vuonna 2020.

Jos siis olet hankkimassa vuoden 2018 tai 2019 Talismania, muista kiinnittää tähän huomiota. Soita Renault-jälleenmyyjälle ja kysy, onko sinua kiinnostava auto ollut osa tätä takaisinkutsua.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Renault Talisman?

Jos siis olet kiinnostunut ostamaan keskikokoisen perhesedanin, joka pärjää yritysten parkkipaikoilla ja on samalla tilava eikä ole liian kallis, Talisman on itse asiassa erinomainen vaihtoehto. Siinä yhdistyvät paljon kalliimman auton ulkonäkö ja tuntuma pienempiin, tehokkaampiin ja edullisempiin moottoreihin, joiden ansiosta se on melko edullinen käyttää.

Näin on erityisesti silloin, kun sitä verrataan saksalaiseen Premium-kolmikkoon. Jos olet kuitenkin tottunut ylelliseen keskikokoiseen sedaniin, et tule innostumaan Talismanista. Vaikka se on todella hyvä auto, se ei pärjää saksalaisille, maksavathan saksalaiset paljon enemmän rahaa.

  Peugeot e-208 vs. Renault Zoe - Kumpi on parempi?

Mitkä autot kilpailevat Renault Talismanin kanssa?

Renault Talismanin kiihkein kilpailija oli VW Passat sedan, jonka valmistus lopetettiin viime vuonna. Talisman kilpailee nyt sen paremman näköisen veljen, Arteonin kanssa, joka on hieman vähemmän tilava ja hieman kalliimpi.

Talisman kilpailee myös Peugeot 508:n ja Skoda Superbin kanssa, jotka lienevät sen tärkeimmät kilpailijat, sillä nämä kolme ovat todella samankaltaisia kautta linjan. Uusi DS 9 on hieman kalliimpi ja pyrkii palvelemaan markkinoiden ylellisempää päätä, mutta se on todellisuudessa Talismanin vastainen.

Onko Renault luopumassa Talismanista?

Talisman on valitettavasti myös lähdössä piakkoin pois listoilta, sillä Renault tajusi, että sähköautot, hybridit, crossoverit ja katumaasturit ovat oikea tie. Sedan-markkinat toimivat vain, jos olet segmentin luksuspäässä, mikä tarkoittaa, että Talisman seuraa Passat-sedania, eikä sitä todennäköisesti korvata lähiaikoina.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z