Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Sekä Porsche että Audi ovat osa Volkswagen Auto Groupia (VAG), ja VAG käyttää MLB/MLB EVO -alustoja sekä Audin että Porschen ja joidenkin muiden VAG-merkkien alustoissa.

Tämä tarkoittaa, että molempien mallien alustat ovat melko samanlaiset, joten nämä autot eivät ole niin erilaisia kuin miltä ne saattavat näyttää. Porschella on kuitenkin erilainen lähestymistapa urheilullisempien katumaastureiden rakentamiseen, kun taas Audi keskittyy ensisijaisesti mukavuuteen.

Sekä Audi Q5 että Porsche Cayenne tarjoavat hämmästyttävää teknologiaa ja ylellisiä ominaisuuksia, joten valitsitpa kumman tahansa, et tule pettymään. Jos meidän pitäisi kuitenkin valita voittaja, se olisi luultavasti Cayenne.

Porsche Cayenne on hieman isompi, paljon urheilullisempi ja tilavampi, ja myös rakentamisen laatu on hieman parempi kuin Q5:ssä. Tämä heijastuu kuitenkin hintalappuun, joten jos haluat parhaan vastineen rahoillesi, Q5 saattaa olla parempi valinta.

Audi Q5

Audi Q5 on kompakti luksusmaasturi, jota Audi on valmistanut vuodesta 2008 lähtien. Ensimmäisen sukupolven Q5 perustui MLB-alustaan, ja toisen sukupolven Q5 paljastettiin vuonna 2016, ja se perustuu päivitettyyn Audi MLB Evo -alustaan. Tämä alusta on yhteinen myös Audi A5:n ja A4:n B9-versioiden kanssa.

Uusin 2021 Q5-maasturi tarjoaa faceliftatun nokan ja päivitetyt sisätilat. Q5 on aina ollut suosittu valinta loistavien monikäyttöominaisuuksiensa ansiosta sukupolvesta riippumatta. Kaikissa Yhdysvaltain Audi Q5 -malleissa on vakiona 7-vaihteinen S Tronic -kaksoiskytkinautomatiikka ja Quattro AWD.

Audi Q5:n varustetasot

Q5:n perusmalli Yhdysvalloissa on Q5 45TFSI Premium -paketti, joka maksaa 43 300 dollaria. Voit myös päivittää Premium Plus -pakettiin noin 5 000 dollarilla, jolloin saat paremman näköiset vanteet, Audi Active Lane Assist -kaista-avustimen, adaptiivisen vakionopeudensäätimen, peltikaton, päivitetyn stereojärjestelmän ja ylhäältä alas suuntautuvan kameranäkymän.

  Ovatko Porschet kalliita ylläpitää?

Jos otat vielä askeleen pidemmälle, voit päivittää 45TFSI:n huipputason Prestige-pakettiin, joka maksaa 6 000 dollaria lisää, mutta se tarjoaa upeat Matrix-design LED-ajovalot, tuuletetut sähkösäätöiset istuimet, heads up -näytön, Bang and Olufsenin premium-äänentoistojärjestelmän ja paljon muuta.

Seuraavana vuorossa on Audi Q5 55 TFSI e Plug-in hybrid Premium Package, joka maksaa 52 000 dollaria. Sen voi myös päivittää Premium Plus -pakettiin 4 000 dollarin lisähinnalla tai huipputason Prestige-pakettiin, joka maksaa lähes 10 000 dollaria enemmän kuin 55 TFSI e Plug-in Hybridin perushinta.

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne on Porschen suurin katumaasturi, ja sitä on valmistettu vuodesta 2003 lähtien. Cayennen ensimmäinen sukupolvi oli melko kyseenalainen, koska se tarjosi muotoilun, jota vain äiti voisi rakastaa. Mutta Cayennen toinen ja varsinkin kolmas sukupolvi ovat huomattavasti paremman näköisiä sisältä ja ulkoa.

Uusinta vuoden 2021 Cayennea tarjotaan katumaasturina tai coupé-mallina. On myös syytä mainita, että Cayennen uusin kolmannen sukupolven malli perustuu VAG MLB Evo -alustaan, joka on sama alusta, johon Audi Q5 perustuu, mutta hieman suurennettuna.

Porsche Cayennen varustetasot

Cayennen lähtötaso alkaa 67 500 dollarista, ja se tarjoaa vakiona hillittyjä lisävarusteita, mutta kaikki moottorivaihtoehdot ovat huomattavasti Q5:n moottorivaihtoehtoja iskevämpiä. Jos haluat Cayennen lähtötason coupe-muodon, joudut maksamaan 10 000 dollaria lisää, mikä nostaa hinnan 76 500 dollariin.

Jos haluat Premium-paketin, joudut maksamaan 6 500 dollarin lisämaksun, ja tämän paketin varusteet ovat jokseenkin verrattavissa Audi Q5:een tarjottuun Premium Plus -pakettiin. Lisäksi voit päivittää Premium Package Plus -nimiseen huippuvarustepakettiin 9 000 dollarilla, joka on myös melko verrattavissa Q5 Prestige -pakettiin.

  Onko Porsche hyvä lumessa?

Jos haluat Cayenne e-hybridin, vähittäismyyntihinta on 82 000 dollaria, ja e-hybridin Coupe-versio maksaa 87 600 dollaria. Cayenne S maksaa 85 100 dollaria, ja Coupe-versio maksaa lähes 90 000 dollaria. Jos haluat GTS-versiot, sekä coupe- että SUV-versioiden hintalappu on yli 100 000 dollaria.

Porsche Cayenne vs. Audi Q5 -suorituskykyiset versiot

Molemmat näistä valmistajista tarjoavat Q5:stä ja Cayennesta vahvistettuja suorituskykyisiä versioita, mutta Audi tekee sen hieman hillitymmin ja Porsche laajasti. Jos siis haluat urheilullisemman kokemuksen, ei ole kiistatonta, että Cayenne on paljon tehokkaampi ja dynaamisempi.

Jopa Cayennen ”halvin” täysimittainen suorituskykyinen versio Cayenne Turbo maksaa noin 130 000 dollaria sekä coupé- että SUV-versiosta. Ne tarjoavat kuitenkin yli 540 hevosvoimaa ja alle 4 sekunnin nopeuden 0-100 km/h. Jos haluat nopeinta versiota, Turbo S e-hybrid maksaa noin 164 dollaria molemmista versioista, ja se tarjoaa 670 hevosvoimaa ja 3,6 sekunnin nopeuden 0-100 km/h.

Toisaalta Q5:n suorituskykyinen versio on Audi SQ5. Audi SQ5 ei yllä Turbo-mallien suorituskykyyn, mutta SQ5 maksaa vain kolmanneksen huippumallin Turbo S e-hybridin hinnasta. SQ5 tarjoaa kunnon 350 hv, 4,7 sekuntia 0-100 km/h, ja se on edullinen hinta verrattuna Turbo-malleihin.

Q5:n ja Cayennen vertailu

Kumpi katumaasturi on luotettavampi, Q5 vai Cayenne?

Useimmat kuluttajaraportit viittaavat siihen, että sekä Audi Q5 että Porsche Cayenne nauttivat keskimääräistä paremmasta luotettavuudesta. Eri raportit kuitenkin viittaavat siihen, että Q5 on luotettavuudeltaan parhaimmillaan vain keskitasoa. Porsche Cayennea on kuitenkin aina pidetty luotettavana katumaasturina.
On järkevää, että Porsche tarjoaa luotettavampaa katumaasturia, koska lähes kaikissa Porsche-malleissa on ylivoimainen rakennus- ja materiaalilaatu, vähemmän muovia ja autot on yleensä rakennettu paremmin kuin useimmat Audit, mikä on odotettavissa, kun otetaan huomioon merkittävä hinnankorotus.

  Paras vuosi käytetylle Porsche Boxsterille

Kumpi katumaasturi heikkenee nopeammin, Q5 vai Cayenne?

Sekä Audi Q5:n perusmalli että Porsche Cayenne menettävät yleensä noin 58 % alkuperäisestä arvostaan viiden ensimmäisen omistusvuoden aikana. Alkuperäisen hintalappunsa huomioon ottaen Cayenne saattaa vaikuttaa huonommalta taloudelliselta päätökseltä. Tämä pätee erityisesti, jos valitset 160 000 dollarin hintaisen Cayenne Turbo S e-hybridimallin.

Monet ensimmäisen sukupolven käytetyt Cayenne Turbo -mallit voi nyt ostaa halvemmalla kuin mitä joudut maksamaan vuoden 2010 Audi Q5:stä. Audi Q5:t ovat suositumpia käytettyjen autojen markkinoilla, mikä tarkoittaa sitä, että hinnanpudotukset pehmenevät nopeammin verrattuna Cayenneen, joka yleensä jatkaa laskuaan, kunnes saavuttaa pohjan.

Kumman maasturin ylläpito on kalliimpaa, Q5:n vai Cayennen?

Sekä Audi Q5:n että Porsche Cayennen vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat keskimääräistä korkeammat. Q5:lle tulee noin 900-1 000 dollaria vuodessa ja Cayennelle noin 1 100-1 300 dollaria vuodessa. Nämä voivat kuitenkin vaihdella huomattavasti riippuen tietyn mallin iästä, ajokilometreistä ja varustevaihtoehdoista.

Jotkin mallit, kuten huippumalli Turbo S, voivat maksaa yli 4 000 dollaria vuodessa pelkästään huoltokustannuksista, ja SQ5:n hinta on noin 1 600 dollaria. Syy siihen, miksi SQ5 on niin halpa Porscheen verrattuna, on se, että SQ5 käyttää tavallisempaa 6-sylinteristä moottoria, ja Cayennen keraamiset jarrut voivat maksaa jopa 15 000 dollaria.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z