Auttaako neliveto sateella?

Jopa kaikkein yksinkertaisin ja alkeellisin nelivetojärjestelmä on turvallisempi ja varmempi huonommissa kuin ihanteellisissa olosuhteissa. Tämä tarkoittaa sitä, että olipa lunta tai satoi, nelivetojärjestelmä antaa sinulle paremman hallinnan renkaiden luiston suhteen, mikä puolestaan lisää auton turvallisuutta ja yliajokykyä.

RWD-auto luistaa helpoimmin, koska takapyörien yläpuolella oleva paino ei ole yhtä suuri. FWD-auton pyörät ja renkaat istuvat raskaan moottorin alla, mikä saa ne pitämään paremmin. nelivetoisissa autoissa yhdistyvät molemmat näkökohdat, ja niillä on taipumus lähettää voimaa sen mukaan, mitä pidetään sopivana.

Jos arvostat suorituskykyä, useimmat nykyaikaiset nelivetojärjestelmät keskittyvät ensisijaisesti voiman lähettämiseen takapyörille, koska se saa auton pyörimään paremmin ja eliminoi aliohjautuvuuden. Kun haluat kuitenkin käynnistää auton tai tarvitset enemmän pitoa mutkasta ulos lähdettäessä, neliveto kytkeytyy päälle ja kaikki neljä pyörää vetävät.

Toisaalta, jos ajat vain kaupungissa tai moottoritiellä etkä tarvitse kaikkien neljän pyörän apua, autosi on todennäköisesti joko neliveto tai neliveto polttoaineen säästämiseksi. Jos auto kuitenkin havaitsee luistoa, se kytkee automaattisesti nelivedon päälle, mikä auttaa sinua pysymään hallinnassa.

Painonsiirron perusteet kaarreajossa ja RWD/FWD-autojen käyttäytyminen.

Kun ajat kuumana kesäpäivänä, renkaasi ovat lämpimät ja ne pitävät pinnasta mahdollisimman hyvin kiinni. Tämä tarkoittaa sitä, että autosi tuskin koskaan horjuu suuremmilla nopeuksilla kaarreajossa, sillä renkaat ovat riittävän tahmeat pitämään auton paikallaan.

  Miksi sähköautot ovat parempia kuin kaasuautot?

Kuitenkin vähemmän ihanteellisissa olosuhteissa, kuten sateella, lumella tai jäällä, näillä renkailla on vaikeampi hallita kaikkea voimaa ja luistoa, mikä joskus johtaa pidon menettämiseen. Vetoauto on luonnostaan alttiimpi yliohjautuvuudelle, koska sivuttaiskiihtyvyyden aikana tapahtuva painonsiirto työntää lähinnä takapäähän pois keskeltä.

FWD-auto on erilainen, sillä se on luonnostaan alttiimpi aliohjautuvuudelle, mikä tarkoittaa, että etupyörien tehtävänä on sekä kiihdyttää että ohjata autoa. Jos kiihdytysvoimat ovat liian voimakkaita eivätkä renkaat pysty pitämään kunnolla, syntyy aliohjautuvuus, joka voi olla erittäin epämiellyttävää ja vaarallista.

Kyky hallita painonsiirtoa on ratkaisevan tärkeää, jotta ajaminen pysyy aina turvallisena olosuhteista riippumatta.

Painonsiirron perusteet kaarreajossa ja miten nelivetoiset autot käyttäytyvät.

Aina kun kiihdytät aggressiivisesti, suurin osa painosta siirtyy takapyörille, mikä on ilmeistä, kun näet auton kyykistyvän hieman kiihdytettäessä. Toisaalta jarruttaessasi auto kallistuu hieman eteenpäin.

Sivuttainen painonsiirto on ilmeistä, kun ohjaat mutkaan ja tunnet auton kallistuvan puolelta toiselle. Kuten aiemmin mainittiin, hallitsematon painonsiirto voi usein johtaa pidon menettämiseen, mikä voi aiheuttaa vakavia ongelmia.

Kuitenkin nelivetoauto pystyy havaitsemaan, milloin renkaat tarvitsevat enemmän pitoa, ja siksi neliveto lähettää voimaa pyörälle, jolla on eniten pitoa, mikä puolestaan lisää vakautta. Esimerkiksi aggressiivisessa kaarreajossa neliveto pyrkii lähettämään voimaa ulommalle pyörälle, mikä auttaa pyörittämään autoa nopeammin.

  Ovatko auton istuinsuojat tarpeen?

Vaikka tämä auttaa autoa pyörimään, se voi myös saada auton yliohjautumaan, jos ohjaat liian aggressiivisesti. Jos nelivetojärjestelmä havaitsee tämän, se voi lähettää voimaa etupyörille työntääkseen sinua eteenpäin, jolloin yliohjautuvuus poistuu.

Ei ihanteellisten olosuhteiden vaikutukset pitoon ja vakauteen

Jotta auton pito olisi mahdollisimman hyvä, monien tekijöiden on oltava ihanteellisia. Renkaiden kierre, renkaiden lämpötila, renkaiden mitat, renkaiden ikä, rengasseos, pintalämpötila, alustan viritys, mekaaninen pito, ohjelmistoapu ja niin edelleen.

Kaikkien näiden tekijöiden on oltava optimaalisia, jos haluat parhaan mahdollisen pidon. On siis melko selvää, mitä tapahtuu, kun koetaan jäätä, sadetta ja lunta. Jos sinulla ei ole kunnollisia renkaita, autosi ei välttämättä pysty pitämään pinnasta lainkaan kiinni.

Jos näin todellakin on, älä aja autolla, ennen kuin sinulla on kaikki tarvittavat talvivarusteet. Tärkeintä on ymmärtää, miten painonsiirto toimii, ja jos ymmärrät sen ja tiedät, missä rajat ovat, sinun pitäisi pärjätä tavallisissa päivittäisissä tilanteissa, varsinkin kun kyseessä on nelivetoauto.

UKK-osio

Voiko olla turvallista ilman nelivetoa?

Jos ajat varovasti, et ylitä nopeusrajoituksia, hidastat vauhtia kaarreajossa ja autossasi on asianmukaiset renkaat, et tarvitse nelivetoa. Voit kuitenkin tutkia RWD/FWD-auton vetorajoja vähemmän kuin nelivetoisen auton.

Et tarvitse nelivetojärjestelmää, jos et aja jatkuvasti huonolla säällä, varsinkin koska nelivetojärjestelmällä on suuri lisämaksu uusien autojen ja käytettyjen autojen markkinoilla.

  Ovatko hybridit hyviä pitkän matkan ajamiseen?

Onko sähköautoissa neliveto?

Sähköautojen kokoonpano on aivan erilainen verrattuna polttomoottoriautoihin, koska ne voivat olla samanaikaisesti FWD-, RWD- tai nelivetoisia riippuen siitä, kuinka monta moottoria niissä on ja miten laitteiston ja ohjelmiston vuorovaikutus on järjestetty.

Useimmat monimoottoriset EV-autot ovat nelivetoisia, ja ne voivat manipuloida tehoa täysin. Tämä tarkoittaa, että ne voivat lähettää 100 prosenttia tehosta yhdelle pyörälle riippuen vetovaatimuksista ja tavasta, jolla autoa ajetaan.

Mitkä autot tarvitsevat nelivetoa?

Ei ole järkevää ostaa maasturia valitsematta nelivetoa, sillä se kumoaa jossain määrin maasturin tarkoituksen. Jos valitset RWD/FWD-maasturin, sinun on tiedostettava, että tällaisen maasturin myyminen on todennäköisesti vaikeampaa kuin saman merkin ja mallin nelivetovaihtoehdon myyminen.

Maastureiden lisäksi tehokkaat superautot ja urheiluautot ovat usein saatavilla joko nelivetoisena tai RWD-autona. Riippuen siitä, miltä haluat autosi tuntuvan, sinun on valittava näiden kahden vaihtoehdon välillä. On parempi valita neliveto, jos arvostat vakautta ja kiihtyvyyttä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z