Onko Teslan neliveto aina päällä?

Tesla ei muuttanut vain sähköautojen ulkonäköä, vaan myös sitä, miten sähköautoihin suhtaudutaan. Sen lisäksi Tesla parantaa jatkuvasti tekniikkaansa ja järjestelmäänsä. Onko Teslan nelivetojärjestelmä kuitenkin aina päällä?

Ei, Teslan neliveto kytkeytyy yleensä päälle käynnistyksen yhteydessä, mutta kun auto saavuttaa vakionopeuden, se palaa automaattisesti kaksipyöräiseksi akun säästämiseksi. Tästä huolimatta kaksimoottorinen järjestelmä lähettää vetoa kaikille pyörille. Järjestelmä voi myös lähettää voimaa valikoivasti joko etu-, taka- tai kaikille pyörille milloin tahansa.

Lisäksi Teslan nelivetojärjestelmä on tehokkaampi kuin perinteiset nelivetojärjestelmät, jotka heikentävät tehokkuutta. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että Teslan insinöörit ovat suunnitelleet moottorinohjausohjelmiston, joka valitsee, mitä moottoria kulloinkin käytetään. Yleensä moottori valitsee tehokkaimmat pyörät.

Lisäksi Teslan kaksimoottorinen nelivetojärjestelmä on nyt vakiona kaikissa uusimmissa Tesla Model X- ja Model S -malleissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Tesla Model Y:ssä ja Model 3:ssa olisi kaksimoottorista nelivetoa. Voit tarkistaa niiden Performance-vaihtoehdot, jos haluat kaksimoottorisen nelivetojärjestelmän.

Miten Teslan kaksimoottorinen neliveto toimii?

Teslan kaksimoottorisessa nelivetojärjestelmässä on pari moottoria, jotka on sijoitettu auton etu- ja takaosaan. Lisäksi autossa on kaksi erilaista kytkintä ja kolme vaihteistosarjaa, joiden avulla käyttäjä voi käyttää joko etu-, taka- tai kaikkia pyöriä samanaikaisesti.

Lisäksi kaksimoottorinen järjestelmä mahdollistaa auton nopeamman kiihdyttämisen ja lähes äkillisen pysähtymisen. Lisäksi yhtä moottoreista voidaan käyttää auton käynnistämiseen, kun taas toista voidaan käyttää akun lataamiseen. Tämän ansiosta kuljettaja voi ajaa pidempään ilman, että hänen tarvitsee huolehtia lataamisesta.

  Halpenevatko Teslan autot?

Mitä haittapuolia on omistaa Tesla, jossa on kaksimoottorinen nelivetojärjestelmä?

Vaikka kaksimoottorisella nelivetojärjestelmällä on monia etuja, siihen liittyy myös erilaisia haittoja. Esimerkiksi Tesla, jossa on kaksimoottorinen nelivetojärjestelmä, on kalliimpi kuin Tesla, jossa on yksimoottorinen nelivetojärjestelmä. Toinen haittapuoli on se, että tämän ohjelmiston hallinta on melko haastavaa, koska se on melko monimutkainen.

Mihin teho ohjataan tavanomaisissa ajo-olosuhteissa Teslassa, jossa on kaksimoottorinen neliveto?

Normaaleissa ajo-olosuhteissa Teslassa, jossa on kaksimoottorinen nelivetojärjestelmä, voima ohjataan tasaisesti sekä etu- että takapyörille. Se on siis 50/50. Ja kun yrität vetää nopeammin, enemmän tehoa lähetetään takapyörille, joiden vaihteisto on lyhyempi kuin etupyörien.

Kun olet saavuttanut oikean nopeuden tai jos haluat ajaa auton toimintasäteen sisällä, sinun on vaihdettava etumoottoriin, joka on rauhallisempi ja tehokkaampi. Siitä huolimatta on tärkeää käyttää oikeita pyöriä, koska se auttaa vähentämään renkaiden kulumista ja parantamaan auton toimintasädettä.

Sitä paitsi takamoottori on yleensä tehottomampi mutta tehokkaampi kuin etumoottori. Siksi sitä käytetään yleensä äärimmäisissä tai hankalissa olosuhteissa, kuten lumessa tai liukkailla pinnoilla. Kun tiedät, missä ja milloin etu-, taka- tai kaikki pyörät kytketään päälle kaksimoottorisessa nelivetojärjestelmässä, ajamisestasi tulee sujuvaa ja hauskaa.

Miksi valita auto, jossa on yksimoottorinen nelivetojärjestelmä?

Teslat, joissa on yksimoottorinen nelivetojärjestelmä, ovat halvempia kuin kaksimoottorisella nelivetojärjestelmällä varustetut Teslat. Lisäksi nämä autot ovat parhaita ensikertalaisille EV-ostajille, sillä niitä on paljon helpompi hallita kuin kaksimoottorisia nelivetoautoja.

  Mikä Tesla on paras koiranomistajille?

FAQ

Onko Teslan kaksimoottorinen neliveto sen arvoinen?

Se riippuu siitä, asutko ja ajotottumuksistasi. Jos rakastat nopeutta ja suorituskykyä, Teslan kaksimoottorinen neliveto on sen arvoinen. Lisäksi, jos asut alueella, jossa on kauheat olosuhteet, kuten liukkaat pinnat tai lumiset tiet, tämä järjestelmä on sen arvoinen.

Jos kuitenkin asut alueella, jossa on hyvät olosuhteet, etkä rakasta kiihdyttää kovin nopeasti, yli 6 000 dollarin maksaminen ei ole järkevää. Valitse vain yksimoottorinen tai normaali Teslan FWD-järjestelmä.

Miksi nelivetojärjestelmällä varustetun Teslan hinaaminen on melko haastavaa?

Tärkein syy siihen, miksi nelivetojärjestelmällä varustetun Teslan hinaaminen on melko vaikeaa, on se, että sähkömoottorit pysyvät koko ajan yhteydessä renkaisiin. Tämän seurauksena autoa voidaan vain kuljettaa eikä hinata, koska molempien pyörien pitäisi olla irti maasta. Teslassa on kuitenkin sekä ”Transport mode” että ”Neutral” hinausta varten.

Miten pyörän koko vaikuttaa Teslan toimintasäteeseen?

Pyörän koko on erittäin tärkeä, sillä se voi pienentää tai suurentaa auton kantamaa. Tyypillisesti isommilla pyörillä on pienempi toimintasäde kuin pienemmillä pyörillä. Esimerkiksi Tesla Model 3 Performance -mallilla, jossa on 18-tuumainen pyörä, ajomatka on 301 kilometriä, kun taas sama auto, jossa on 20-tuumainen pyörä, ajaa vain 262 kilometriä.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että Tesla Model 3 Performance -mallin pyörän koon kasvattaminen vain 2 tuumalla vähentää noin 40 mailia. Tämä johtuu siitä, että kun sivuseinästä tulee paksu, ilmaa katkeaa vain vähän. Tämän seurauksena pyörästä tulee painavampi ja nopeus heikkenee jonkin verran kiihdytyksen aikana.

  Kuinka paljon Teslan akun vaihto maksaa?

Voiko Teslassa käyttää muita kuin Teslan renkaita?

Kyllä, Teslassa voi käyttää muita kuin Teslan pyöriä. Ainoa ongelma on se, että jos autossasi tapahtuu jotain vikaa, Teslan on todistettava, että jälkimarkkinapyörät eivät aiheuttaneet ongelmaa, ennen kuin se voi hoitaa sen. Jos vanteet aiheuttavat ongelman, Teslan takuu ei kata sitä.

Tesla käyttää Goodyear Eagle Touring -rengasta OEM-tehtaanrenkaana. Jos siis haluat vaihtaa puhjenneen renkaan, sinun on ostettava tämä rengas, jotta takuu ei mitätöityisi. Sitä paitsi nämä renkaat ovat markkinoiden parhaita ja erittäin kestäviä.

Miksi on tärkeää käyttää sähköautoissa melunvaimennustekniikalla varustettuja renkaita?

Tämä johtuu siitä, että sähköautot ovat hiljaisia, mutta rengasmeluongelma on suuri huolenaihe. Tämän vuoksi Teslassa ja muissa BEV-autoissa on äänenvaimennusvaahto renkaiden sisällä. Tämä vaahtomuovi asetetaan yleensä renkaan kulutuspinnan sisäpuolelle. Se tekee kuitenkin rengasrikkokorjauslaastareiden käytöstä päänvaivaa.

Yhteenveto

Ei, Teslan neliveto ei ole aina päällä. Tämä johtuu siitä, että se kytkeytyy päälle, kun auto käynnistyy tai vaihtaa nopeutta tai kun olosuhteet muuttuvat. Mutta kun tilanne on taas normaali, tämä järjestelmä palaa kaksipyörävetoon mehujen säästämiseksi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z