Mercedes 300d luotettavuus – onko se luotettava käytetty auto?

Mercedes 300d (W123) on saksalainen sedan, jota valmistettiin vuosina 1976-1986, ja sen jälkeen tämä Mersu on saavuttanut jonkinlaisen kulttiaseman. Kun 300D tuli markkinoille, se oli niin suosittu, että sen ostamista piti odottaa lähes vuosi.

Luotettavuuden osalta 300d pystyy keräämään tonneittain kilometrejä, ja se on melko luodinkestävä, jos sitä huolletaan oikein. Useimmat 300d-mallit ovat nykyään laiminlyötyjä, ja monet niistä ovat kärsineet korroosiosta, mutta jos onnistut löytämään kunnollisen yksilön, luotettavuuden ei pitäisi olla huolenaihe.

Mercedes 300d 70- ja 80-luvuilla

300d:n julkaisun jälkeen Mercedes myi yli 2,7 miljoonaa kappaletta ennen tuotannon päättymistä. Autoa tarjottiin yleisimpänä sedan-vaihtoehtona, coupé-versiona ja farmarina. Sedanin tuotanto loppui vuonna 1985, ja farmari- ja coupe-vaihtoehtoja valmistettiin vuoteen 1986 asti.

Mercedes toimi aikanaan eri tavalla, koska useimmat Mercedeksen tämän aikakauden autot tunnettiin ylimitoitettuina ja kestäviä. Tämän vuoksi 300d:stä tuli suosittu valinta moniin saksalaisiin takseihin, ja oli melko tavallista, että nämä saavuttivat 500 000 tai jopa miljoona kilometriä.

Kun tämä auto tuli markkinoille, monet pitivät sitä kaikkien aikojen parhaana autona. Tämä johtui siitä, että tämän auton muotoilu oli ajaton ja sitä pidetään edelleen houkuttelevan näköisenä sedanina. Lisäksi auto oli todella luodinkestävä, 300D:tä voitiin käyttää niin päällystetyillä kuin päällystämättömilläkin teillä, ja se tarjosi uskomatonta rakennuslaatua.

  Onko Mercedeksellä vararenkaat?

Mercedes 300d näinä päivinä

Nykyään monet 300d:t ajavat edelleen päivittäin ympäri maailmaa. Kun tuotanto lopetettiin vuonna 1986, monet näistä autoista lähetettiin Afrikkaan, ja niitä käytetään siellä vielä tänäkin päivänä. Esimerkiksi Marokossa arvioitiin muutama vuosi sitten, että yli 50000 tällaista autoa käytetään takseina.

On melko ilmeistä, että nämä kulkisivat vaivattomasti, vaikka suurin osa auton toiminnoista olisikin hieman sekaisin, ja tämän ja monien muiden syiden vuoksi monia näistä autoista laiminlyödään nykyään, kunnes ne eivät enää kulje.
Näiden autojen hyvänä puolena on kuitenkin se, että ne tunnetaan melko hyvin, ja niiden korjaaminen on melko helppoa useimmille veteraanimekaanikoille. Lisäksi näistä autoista on hitaasti tulossa klassikoita, ja ne alkavat kerätä yhä enemmän huomiota, minkä odotetaan muuttavan suhtautumista näihin autoihin, kun ne tulevat harvinaisemmiksi.

70- ja 80-luvun Mercedeksen ja nykypäivän Mercedeksen luotettavuus

70- ja 80-luvun Mercedes-autot rakennettiin eri tarkoitusta silmällä pitäen. Tuohon aikaan Mercedes keskittyi lähinnä valmistamaan autoja, jotka kestävät jatkuvaa rasitusta ja ala-arvoista huoltoa ja jotka silti toimivat moitteettomasti.

Se oli erilaista aikaa, ja Mercedes teki ”parasta hinnalla millä hyvänsä” -mentaliteettia, joka ylisuunnitteli autoja siinä määrin, että se ei itse asiassa toiminut yritysten hyväksi, ja Mercedes joutui muuttamaan lähestymistapaansa kohti enemmän voittoa tavoittelevaa tuotantotapaa.

  Kumpi on turvallisempi - BMW vai Mercedes?

Tämän vuoksi monet 90-luvun ja 2000-luvun alun Mercedes-mallit jäivät teknisen suunnittelun osalta taka-alalle, ja siksi ne saivat vastareaktion monista eri autolehdistä ja vastaavista. Uudemmat autot eivät yksinkertaisesti pärjänneet näille vanhemmille malleille, koska ne eivät kyenneet saavuttamaan yhtä ylivoimaisia luotettavuustuloksia.

UKK-osio

Pitäisikö minun harkita 300d W123 Mercedeksen ostamista?

Kuten aiemmin sanottiin, näitä kolkuttelee vielä paljon, mutta kunnossa olevan auton löytäminen on jokseenkin mahdollista. Sinänsä nämä autot vaikuttavat houkuttelevalta ehdotukselta, ja niitä kannattaa harkita, jos olet tällaisen auton markkinoilla.

Ajokilometrejä ei ole rajoitettu, kuten nykyaikaisilla Mercedeksillä. Mutta jos mahdollista, kannattaa ehdottomasti etsiä auto, jonka mittarilukema on alhaisempi.

Kunnossa oleva 300d voi maksaa noin 15 000 dollaria, ja sillä hinnalla saat ikonisen osan Mercedeksen historiasta, jonka arvo voi vain nousta ajan myötä.

Liittyykö 300d-nimitys vain W123-malliin?

Vuosien varrella 300d-nimitystä käytettiin monista eri malleista 70-luvulta aina 90-luvulle asti. Ja sen piti edustaa 3 litran Mercedes-dieselmoottoria.

Mutta w123 ja w124 olivat suosituimmat 300d-moottorilla varustetut mallit. Molemmilla oli samanlainen perusrakenne, ja useimmat luotettavuustiedot ovat enemmän tai vähemmän samat. Mercedes jatkoi 300d-nimityksen käyttöä E-luokassa nimellä E300d vuoteen 1998 asti.

Miten mallimerkintä toimii nykyään?

Ennen mallimerkintä oli sidottu kyseisessä mallissa tarjottuun voimansiirtotyyppiin. Esimerkiksi E500 4 Matic oli 5,0-litrainen bensiinikäyttöinen nelivetoinen E-luokka.

  Missä Mercedeksessä on kaksi akkua

Näin Mercedes onnistui välittämään asiakkaille viestin eri voimansiirtotyypeistä. Mutta koska nykyajan moottorit muuttuvat dramaattisesti, tällaiset nimitykset eivät enää pidä paikkaansa.

E63 AMG oli E-luokka, jossa oli AMG:n 6,2-litrainen V8-malli. Nykyään E63-mallia tarjotaan 4,0-litraisella V8-moottorilla. Sama tapahtuu koko autoteollisuudessa. Esimerkiksi Porsche on luonut vahvan brändimielikuvan 911 Turbo S:stä, joka on huippumalli 911:stä, jossa on turboahdettu moottori.

Ja Porsche julkaisi hiljattain Taycanin, ja Taycanin huippumallia kutsutaan nimellä Taycan Turbo S. Tällaisessa nimeämisessä ei ole mitään järkeä, koska Taycan Turbo S on sähköauto, eikä sähköautoissa ole pakko-induktiomoottoreita.

Tämän vuoksi monet autovalmistajat muuttavat malliensa nimeämisrakennetta ja sitovat ne voimansiirron sijaan muihin seikkoihin. Tällainen yritys on Audi, joka muutti mallien nimistöä sitomalla sen tiettyjen moottoreiden tehoon, mikä on järkevämpää myös EV-osastolla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z