Mercedes S63:n yleiset ongelmat

Mercedes S63 on ylellinen täysikokoinen sedan-hirviö, jossa on yli 500 hv ja joka on samalla yhtä mukava kuin tavallinen S-luokka. Lähes kaikissa S63-malleissa on V8-moottori, ja uusimmissa malleissa on BiTurbo V8, joka löytyy myös monista muista Mercedes AMG:n huippumalleista.

S63-malli on sinänsä aina ollut Mercedes Benzin malliston ylin taso, ja S63-mallia ostavat ihmiset arvostavat sekä suorituskykyä että ylellisyyttä. Näin suuren tehon myötä tulee kuitenkin myös suuri vastuu, ja tämän moottorin ylläpito vaatii paljon enemmän taitoa ja tarkkuutta, muuten autossa alkaa olla ongelmia.

Monet S63-mallit ovat tunnettuja öljyyn liittyvistä ongelmista, kuten lisääntyneestä öljynkulutuksesta tai jopa mahdollisista öljyvuodoista. Mercedes Benz S-luokka on todella raskas auto, mikä tarkoittaa, että myös ilmajousituksen tiedetään aiheuttavan ongelmia, erityisesti vanhemmissa malleissa.

S63-mallin V8-moottoreiden tiedetään myös kuumenevan erittäin kuumaksi suuren rasituksen aikana, mikä voi mahdollisesti vaurioittaa lähellä olevia polttoaineletkuja ja muita komponentteja. Myös kampikammion hengitysventtiilin tiedetään epäonnistuvan, erityisesti M156 AMG -moottorin kohdalla. Lopuksi vuoden 2016 S63-mallissa oleva vaihteisto pyrkii jauhamaan ja tekemään autosta pomppivan kiihdytettäessä.

Öljyyn liittyvät ongelmat

Kuten aiemmin mainittiin, kaikissa S63-malleissa on suuremmat V8-moottorit, joilla on taipumus kuluttaa paljon moottoriöljyä. Kuitenkin joidenkin S63-mallien, erityisesti M156-moottorilla varustettujen, tiedetään vuotavan öljyä venttiilien tiivisteiden kansien, nokka-akselin solenoidin kannen tiivisteiden ja öljynsuodattimen kotelon tiivisteiden läheisyydessä.

  Mikä on paras Mercedes-luokka?

Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on vaihdettava venttiilien tiivisteiden kannet ja nokka-akselin solenoidin kannet säännöllisesti, jotta S63-mallisi alla ei ole jatkuvasti öljylätäköitä. Muista vaihtaa nämä osat aina, kun niissä on vuoto, sillä jos et tee niin, vahingoitat todennäköisesti lähellä olevia komponentteja, kuten vaihtovirtageneraattoria, ilmastointikompressoria tai vaihteiston jäähdytysletkuja.

Jousitusongelmat

Aktiivisella korinohjausjousituksella varustetut 2000-luvun lopun S63-mallit joutuivat jopa merkittävän takaisinkutsun kohteeksi syyskuussa 2008. Takaisinkutsu liittyi etuakselin korin kiihtyvyysantureissa olleeseen vikaan.

Myös muut S63-mallit, paitsi uusimmat, ovat toisinaan alttiita jousitusongelmille, varsinkin jos niitä ei huolleta oikein. Yleisiä Mercedeksen jousitusjärjestelmään liittyviä ongelmia ovat esimerkiksi vuodot, maavaran menetys tai epätasainen jousituksen taso kaikilla neljällä pyörällä.

Lämpöön liittyvät ongelmat

Mercedes suunnitteli S63:n paljon kestävämmäksi ja kuumuutta kestävämmäksi, etenkin tavalliseen S-luokan malliin verrattuna. Joidenkin S-luokan mallien ja erityisesti vuoden 2014 S63-mallin tiedetään kuitenkin toimivan äärimmäisessä kuumuudessa, joka voi jopa vahingoittaa moottorin läheisiä osia.

Pahin mahdollinen skenaario on sidottu polttoaineletkujen hajoamiseen, joka voi mahdollisesti jopa sytyttää tulipalon. Muutamat omistajat valittivat myös viallisista vesipumpuista, mikä tarkoittaa, että S63 ei ole täysin vapaa mahdollisista ylikuumenemisongelmista.

Kampiakselin tuulettimen arvoon liittyvät ongelmat

Kampiakselin hengitysventtiilillä on taipumus vikaantua kahdella eri tavalla. Ensimmäinen johtuu hengitysilman kalvoventtiilin heikkenemisestä. Joskus kampiakselilta tulevalla letkulla on taipumus huonontua hieman nopeammin lisääntyneen lämmön ja yleisen haurastumisen vuoksi, mikä voi myös aiheuttaa hengitysventtiiliongelmia.

  Missä Mercedeksissä on MBUX?

Tämäkin ongelma liittyy useimmiten M156-moottoriin, ja se voidaan helposti jäljittää P0170-virhekoodin avulla. Nämä järjestelmät on vaihdettava noin 60 000 kilometrin välein, mutta hyvä uutinen on, että tämä ei vie yli 30 minuuttia.

Vaihteistoon liittyvät ongelmat

Uudemmat S63-mallit, erityisesti vuoden 2016 malli, tunnetaan tietyistä vaihteistoon liittyvistä ongelmista, kuten narskuttelusta tai hyppimisestä kovassa kiihdytyksessä. Vuoden 2016 S63-mallin vaihteiston tiedetään kuitenkin myös päästävän outoja vinkuvia ääniä tai jopa polttavaa hajua, jotka ovat todellakin pelottavia.

Helpoin ja turvallisin tapa pitää vaihteisto moitteettomana on vaihtaa öljy 30k-60k mailin välein. S63 on paljon suorituskykyisempi ja se on suunniteltu ajettavaksi kovaa, joten on erittäin tärkeää huoltaa vaihteisto säännöllisesti, varsinkin jos käytät usein laukaisuohjausta.

UKK-osio

Mikä S63-malli on paras?

Viimeisen sukupolven W222 Mercedes Benz S63 on todennäköisesti kaikkien aikojen paras S63-malli, koska siinä mukavuus ja suorituskyky ovat täydellisesti tasapainossa. Joidenkin huippuluokan suorituskykyisten sedanien tiedetään muuttuvan aivan liian epämukaviksi, jotta ne käsittelisivät hyvin mutkia.

Tämä on ongelma myös muutamissa S63-malleissa, mutta W222 on se, joka pyrkii tyydyttämään asteikon molemmat puolet. Sen lisäksi, että W222 on nopea ja mukava, se on tehokkain ja halutuin S63-malli, etenkin päivityksen jälkeinen. Emme ole vielä nähneet upouutta W223 S63 AMG:tä, joka todennäköisesti tulee olemaan W222:n paras.

  Sopivatko Mercedesin pyörät VW:hen

Onko Mercedes S63 AMG sen arvoinen?

Jos haluat täysikokoisen ylellisen suorituskykyisen sedanin, S63 on täydellinen auto sinulle. Monet pitävät S-luokkaa parhaana autona, jonka rahalla saa, ja S63 on paras mahdollinen S-luokan malli. S63:ssa on yli 500 hv ja tilaa viidelle, ja se on uskomattoman hauska ajaa vauhdikkaasti ja ajaa moottoritiellä.

Sinänsä S63 on todellakin sen arvoinen, mutta vain jos olet tällaisen auton perässä. S63:n ostaminen uutena maksaa paljon rahaa, ja se pyrkii menettämään arvonsa hullun lailla. Se on kuitenkin auto, jota voit pitää vuosikymmeniä ja silti olla siihen tyytyväinen.

Onko Audi S8 parempi kuin S63 AMG?

Audi S8 on Mercedes S63 AMG:n pääkilpailija, mutta S8 on hieman hillitympi ja tarjoaa hieman vähemmän tehoa. S63 on enemmän show stopper, koska se näyttää aggressiivisemmalta ja samalla hallitsevammalta.

Molemmat näistä täysikokoisista maajahdeista ovat upeita, mutta sinun kannattaa valita S8, jos haluat nukkuvan täysikokoisen sedanin, kun taas S63 on paljon huomiota herättävämpi sekä sisältä että ulkoa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z