Mikä on nopein sähköauto

Sähköautot ovat hitaasti kasvamassa suosioon, ja yleisen suosion kasvun myötä sähköautomerkit alkavat kattaa monia eri autosegmenttejä. Tesla aloitti yhdellä urheiluautolla, nykyään Tesla myy neljää eri mallia.

Valmistajat, kuten Audi, VW, Mercedes ja Jaguar, eivät olleet lähelläkään sähköautojen valtavirtaa, mutta kaikki nämä merkit tarjoavat nykyään useita erilaisia sähköautoja osana mallistoaan. Todennäköisesti nopein sähköauto tällä hetkellä on Rimac C_Two tai Aspark Owl, jonka nopeus 0-100 km/h on 1,8/1,7 sekuntia.

Nopein sähköinen sedan on upouusi Tesla Model S Plaid edition. Tämän Model S:n muunnoksen on väitetty kykenevän alle kahden sekunnin nopeuteen 0-100 km/h, mikä on aivan mieletön tulos nelipaikkaiselta perheautolta. Porsche Taycan Turbo S pystyy parhaimmillaan noin 2,3 sekunnin nopeuteen 0-100 km/h.

Markkinoiden nopein sähköinen katumaasturi on Tesla Model X, jonka 0-100mph aika on 2,7 sekuntia, ja pian julkaistavan Model X Plaidin 0-100mph aika on 2,5 sekuntia. Nämä luvut ovat ennenkuulumattomia katumaastureiden osalta, ja se osoittaa vain, miten raakaa voimaa sähkömoottorilla on.

Nopein superauto/hyperauto EV:t

Nopea, kallis, tyylikäs ja eksoottinen. Sähkökäyttöiset super- ja hyperautot ovat hiljalleen tulossa tuotantoon monien eri tulokkaiden ja pitkän linjan urheiluautovalmistajien toimesta. Merkit kuten Rimac, Aspark, Lotus, Pininfarina, Neo ja Tesla julkaisevat kaikki oman versionsa lopullisesta sähköisestä superautosta.

Rimacista ja nyt legendaarisesta Concept One -mallista alkaen kroatialainen yrittäjä Mate Rimac aloitti EV-yrityksensä vuonna 2007, kun hän vaihtoi vuoden 1984 BMW 323i -auton sähkömoottoriin, joka myöhemmin rikkoi Guinnessin maailmanennätyksen maailman nopeimpana sähköautona. Concept Onen menestyksen jälkeen Rimac on nyt valmis julkaisemaan C_Two-mallin.

  Paras auto polvivaivoihin

C_Two tarjoaa uudenlaista suorituskykyä 1900 hevosvoiman sähköisellä voimansiirrolla, 256 mailin tuntinopeudella ja 2300 Nm:n vääntömomentilla. Myös Pininfarina Batista käyttää samaa voimansiirtoa, ja Lotus Evija tarjoaa samanlaista tehoa, mutta se painaa 100 kiloa vähemmän kuin Rimac, ja sen huippunopeus on yli 215mph.

Aspark Owl -mallin nopeimmaksi 0-100 km/h -ajaksi ilmoitetaan 1,69 sekuntia, huippunopeudeksi 249 km/h, ja sitä valmistetaan rajoitettu 50 kappaleen erä. On syytä mainita, että Tesla suunnittelee myös Tesla Roadsterin julkaisua noin muutaman vuoden kuluttua, ja Roadsterin pitäisi myös tehdä 0-60mph-sprintti alle 2 sekunnissa.

Nopeimmat sähköiset sedanit

Todennäköisesti tällä hetkellä kaikkein kilpailluin EV-segmentti on sähkökäyttöisten sedanien segmentti. Merkit kuten Porsche, Audi, Mercedes ja Volvo yrittävät kilpailla Teslan kanssa markkinoiden parhaasta sähköisestä sedanista.

Nopein sähköinen sedan on kuitenkin ehdottomasti Tesla Model S Plaid edition. 1000 hv:n sähköinen sedan, jonka 0-100 km/h -aika on 1,99 sekuntia ja huippunopeus 200 km/h, on nopein koskaan valmistettu sähköinen sedan.

Porsche Taycan Turbo S ei pysty vastaamaan näihin lukuihin, mutta Taycan Turbo S ei ole mikään hölmöläinen. Taycanin huipputeho on 761 hevosvoimaa, mikä riittää 2,3 sekunnin nopeuteen 0-100 km/h ja noin 160 km/h huippunopeuteen.

Myös Audi on hiljattain liittynyt joukkoon upean näköisellä Audi RS E-Tron GT:llä. E-Tron perustuu vahvasti Porsche Taycaniin, mutta se ei ole yhtä tehokas eikä nopea kuin Taycan. Nämä kolme ovat tällä hetkellä markkinoiden nopeimmat ja urheilullisimmat sähköiset sedanit.

  Paras luksusauto senioreille

Nopeimmat sähköiset katumaasturit

Sähköiset katumaasturit ovat luultavasti kaikista vaikuttavimpia. Maastureita ei ole koskaan rakennettu nopeiksi tai urheilullisiksi, mutta Tesla ei ainakaan ajattele niin. Model X:n lisäksi vain kourallinen muita sähköisiä katumaastureita pääsee lähelle, kuten Faraday Future tai Rivian R1T/R1S.

Nykyinen Tesla Model X saavuttaa nopeuden 100 km/h paikaltaan alle kolmessa sekunnissa. 2,7 sekuntia on korkein laillinen 0-60 km/h aika, jonka Model X on koskaan saanut. Mutta uusi Plaid Model X:n on määrä viedä sähköisen katumaasturin rajaa vieläkin pidemmälle, sillä sen naurettava 0-100 km/h aika on 2,5 sekuntia. Ei hassummin joltain, joka näyttää möhkäleeltä.

Faraday Future -huippumallin pitäisi tuottaa noin 1000 hevosvoimaa, ja Faradayn mukaan 0-100 km/h aika saattaa pudota jopa 2,2 sekuntiin. Nämä luvut eivät ole vielä lähelläkään vahvistusta, mutta tällaisella teholla Faraday päätyy todennäköisesti 2-3 sekunnin alueelle.

Rivian R1T/R1S on myös todella nopea sähköinen katumaasturi. Rivian väittää, että tämä katumaasturi pystyy noin 753 hevosvoimaan, minkä pitäisi teoriassa tehdä Rivianista kolmen sekunnin 0-100 km/h auto. Kaikki nämä luvut ovat hämmästyttäviä katumaasturille, ja jos tämä on tulevaisuutta, tarvitsemme ehkä erityisiä ajokortteja tällaisille autoille.

FAQ-osio

Mikä on nopeimmin kiihtyvä polttomoottoriauto?

Polttomoottoriautot eivät ole yhtä kyvykkäitä kuin jotkut sähköautot, eivätkä ne luultavasti koskaan tule olemaankaan. Polttomoottorit on suunniteltu tarjoamaan huipputehoa tietyllä kierroslukualueella, mikä tarkoittaa, että polttomoottorit on pilattava ylöspäin maksimitehon saavuttamiseksi.

  Mikä on halvin tapa lähettää autoni?

Tämä tarkoittaa sitä, että polttomoottoriautot eivät pysty antamaan samanlaista alkuvoimaa kuin sähkömoottori, mikä tarkoittaa sitä, että polttomoottoriautojen 0-100 km/h -huippuajat on suurin piirtein saavutettu. Nopeimmin kiihtyvät polttomoottoriautot, joita on nyt myynnissä, ovat Porsche 911 Turbo S ja Bugatti Chiron. Molemmat saavuttavat nopeuden 100 km/h noin 2,4-2,5 sekunnissa.

Kuinka nopeasti sähköautot voivat kiihtyä?

Olemme vasta sähköautojen aikakauden alussa, mutta lopulta saavutettavat huippunopeudet eivät ehkä riitä vastaamaan polttomoottoriautoja. Vaikka polttomoottoriautot eivät olekaan vertailukelpoisia kiihtyvyyden osalta, mutta huippunopeuden osalta sähköautot eivät pärjää vanhalle kunnon likaiselle fossiilisen polttoaineen moottorille.

Sähkömoottorit eivät edelleenkään tarjoa sellaista huippunopeutta kuin esimerkiksi Bugatti Chiron tarjoaa. Chiron saavutti muutama vuosi sitten 300 mailin tuntinopeuden, ja sähköautolla tuskin koskaan saavutetaan tai ylitetään tällaisia nopeuksia.

Olemmeko valmiita sähköautoihin?

Emme oikeastaan. Sähköautot ja infrastruktuuri paranevat koko ajan. Mutta niiden kehittyneisyys ja helppokäyttöisyys eivät ole lähelläkään polttomoottoriautoja, varsinkaan jos asut maassa, joka on sähköautovallankumouksen loppupäässä.
Mutta muutaman vuoden ajan tämä saattaa muuttua. Siihen asti voimme nauttia polttomoottoriautoista, ja vaikka 0-60mhp-ajat ovat paljon hitaampia, alle 3 sekunnin nopeutta ei pidetä missään nimessä hitaana.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z