Miksi farmariautot menivät pois muodista Yhdysvalloissa?

Joidenkin mielestä farmariautot ovat tylsiä, vanhanaikaisia ja liian suuria, mutta toisten mielestä farmariautot tuntuvat täydelliseltä sekoitukselta sedanin ja tila-auton/maasturin välillä. Olivatpa farmariautot sitten mitä mieltä tahansa, ne ovat varmasti tekemässä paluuta.

Mutta vuonna 1973 farmariautojen myynti Yhdysvalloissa laski minimiin öljykriisin ansiosta. Kymmenen vuotta myöhemmin esiteltiin Chrysler Minivan, joka aiheutti viimeisen iskun farmariautolle.

Minivanit olivat vain liian käytännöllisiä ja halpoja, jotta niitä olisi voinut sivuuttaa, ja suuret alennukset ja turvallisuusluokitukset ovat myös lisänneet minivanien myyntiä entisestään. Lisäksi öljykriisin jälkeen myös maasturit ja crossoverit alkoivat saada suuren jalansijan.

Kaikki tämä johti farmariauton tuhoon. Nyt farmariautot alkavat kuitenkin hiljalleen saada vetoapua, kun joitakin malleja, kuten Audi RS6, Audi RS4 ja Audi RS -valokuvamallit, on vihdoin tuotu Yhdysvaltain markkinoille.

Asemavaunun loppuunkulku

Ennen 1970-lukua farmariautot muodostivat kohtuullisen osan automarkkinoista. 1950-luvun Ford Countryn ja Chevy Bel Airin kaltaisia malleja oli kaikkialla, ja näytti siltä, että farmariautoilla oli suuri tulevaisuus tulossa.

Öljykriisi alkoi kuitenkin, ja se merkitsi eräänlaista vallankumousta autoteollisuudessa. Siitä lähtien tehokkuus ja käytännöllisyys alkoivat näkyä seikkoina, joiden pitäisi olla hyvän auton tunnusmerkkejä. Öljykriisi on nostanut bensiinin hintaa 3 dollarista tynnyriltä 12 dollariin.

Ja janoiset V8-moottorit, jotka ovat käyttäneet tämän aikakauden farmariautoja, alkoivat yhtäkkiä olla kalliita käyttää eivätkä kovinkaan perheystävällisiä. Tämä ajoittui melko täydellisesti, sillä farmariautojen suosio saavutti ennennäkemättömän korkean tason 1950-1970-luvuilla.

  Kuka valmistaa luotettavimman turbomoottorin?

Itse kriisin lisäksi vuonna 1984 syntyi Chryslerin tila-auto. Siitä lähtien farmariautot olivat hitaasti mutta vakaasti poistumassa muodista. Nykyään SUV/Crossover-aikakausi on täydessä vauhdissa, mutta farmariauto on mahdollisesti tekemässä paluuta.

Asemavaunun uudelleensyntyminen

Joissakin paikoissa farmariautot olivat aina kuumia. Erityisesti Saksassa, sillä tyypilliset saksalaiset perheet suosivat farmariautoa sedaniin verrattuna. Merkit kuten Mercedes, Volkswagen, Volvo ja erityisesti Audi ovat aina tarjonneet uskomattoman kilpailukykyisiä farmariautoja.

Audi RS6:ta pidetään yleisesti parhaana monikäyttöisenä farmariautona (tai jopa parhaana autona yleensä), jonka rahalla voi ostaa. On helppo ymmärtää, miksi, sillä aggressiivinen muotoilu, 600 hv:n V8-moottori ja runsaasti sisätilaa ja tavaratilaa ovat nostaneet RS6:n vetovoiman viime vuosina huimasti.

Tämän ansiosta Audi on vihdoin tuonut Yhdysvaltain markkinoille upouudet RS6 ja RS4, jotka ovat muuttaneet käsitystä farmariautosta. Lisäksi Porsche Panamera Sport Turismo on kerännyt Yhdysvalloissa melkoisen harrastajakunnan.

Näiden mallien myötä farmariautosta tuli yhtäkkiä siisti ja käytännöllinen vaihtoehto sedanille. Tämä on selvästi nähtävissä, sillä RS6 myy paljon paremmin kuin sen tyylikkäämpi isoveli, Audi RS7 Sportback.

Syy siihen, miksi rakastamme farmariautoja.

Rakastamme niitä, koska ne ovat siistejä, käytännöllisiä ja helppoja elää. Ne ovat yhtä lailla vaikuttavia ollakseen mukavia ja hienostuneita kuin koiran kuljetusautona ja perheen kuljetuskeskuksena. Nykyteknologian, kameroiden ja antureiden ansiosta farmariautoissa on nykyään myös helppo navigoida ja nähdä ulos.

  Voiko sähköauton jättää kytkettynä?

Kun kykyjen kirjo on näin laaja, on todella selvää, miksi ihmiset ovat aina pitäneet farmariautoista. ”Isä” -imago, joka liittyi vahvasti vanhempiin farmariautoihin, on nyt kääntynyt RS6:n ja Porsche Panamera Sport Turismon siistiksi nopeaksi bisnesmiehen rakettilaivaksi.

Mukavat istumapaikat viidelle, jäähdytetyt, lämmitetyt ja hierotut istuimet, Bang and Olufsen, Harman Kardon, Burmester-äänentoistojärjestelmät, 360-kamerat, pysäköintianturit ympäriinsä, LED-ajovalot ja peltikatot ovat nyt saatavilla lähes kaikkiin saksalaisiin farmariautoihin.
Vielä muutama vuosi sitten ostit maasturin, jos halusit olla erilainen kuin kaikki muut sedan-kultistit, nykyään ostat farmariauton ollaksesi erilainen kuin kaikki maasturikultistit. Riippumatta siitä, mitä mieltä olet vaunuista, on varmasti jännittävää nähdä, että ne tekevät vihdoin paluun.

UKK-osio

Ovatko sedanit kalliimpia kuin farmariautot?

Useimmat ihmiset olettavat, että nykyaikaiset farmariautot ovat paljon halvempia sedaniin verrattuna, mutta näin ei ole, sillä farmariautot, erityisesti saksalaiset farmariautot, vaativat mojovan lisämaksun sedan-vastaavaansa verrattuna.

Jotkin suorituskykyiset farmariautot, kuten melko suosittu Mercedes Benz E63 AMG, maksavat jopa 20 prosenttia enemmän kuin E63 sedan. Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Sport Turismo on markkinoiden kallein Porsche-perheauto.

Ovatko farmariautot nopeita?

Nykyaikaiset farmariautot ovat nopeita. Mallit, kuten E63 AMG, Audi RS6 ja Porsche Panamera Sport Turismo, saavuttavat nopeuden 0-100 km/h noin kolmessa sekunnissa, mikä on järjettömän nopeaa. Vielä muutama vuosi sitten piti maksaa Ferrarille tai Lambolle rahaa, jotta saavutti tällaisen 0-60-ajan.

  Paras hybridiauto automatkoille

Erona on kuitenkin se, että Ferrari, jonka 0-100 km/h aika on melko samanlainen, ei ole läheskään yhtä käytännöllinen, edullinen tai mukava kuin farmari. Useimmissa näistä suorituskykyisistä farmariautoista on myös koko ajan käytössä AWD, joka mahdollistaa hyvän nopeuden olosuhteista riippumatta.

Pitäisikö minun ostaa farmariauto vai maasturi?

Monet ihmiset siellä tietävät, mistä pitävät, mutta perustelut maasturin ja farmariauton vertailulle ovat päivänselvät. Molemmat ovat luultavasti parhaita yleiskäyttöisiä autoja markkinoilla tällä hetkellä, mutta on olemassa selkeä voittaja.

Jotkin merkit, kuten Audi, Mercedes ja Volvo, ovat alkaneet tarjota ”all-road” -asemavaunuja. Tämän segmentin määritteli Audi, mutta viime aikoina monet muut merkit ovat alkaneet liittyä siihen. Nämä farmariautot tarjoavat suuremman maavaran ja maasto-ominaisuudet, mutta ne ovat edelleen käytännöllisiä ja helppokäyttöisiä. Ja tämä tekee niistä parhaita autoja, joita rahalla voi juuri nyt ostaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z