Missä Mercedeksessä on meluvaihteet

Paddle shifters, flappy pedal gearbox tai F1-vaihteisto ovat kaikki termejä, jotka kuvaavat varusteita, joiden avulla voit vaihtaa vaihteita ohjauspyörän takaosaan kiinnitetyillä meloilla.

Mela-vaihteenvaihtajat otettiin käyttöön Mercedeksen mallistossa lähes 15 vuotta sitten, ja varhaisimmat mallit, joissa tämä ominaisuus oli tarjolla, olivat CL- ja S-luokka. Näissä malleissa oli erityisiä painikkeita eikä melanvaihtajia.

Nykyään melkein jokaiseen Mercedes-malliin on saatavana melanvaihtajat. Useimmat autot ja omistajat eivät kuitenkaan koskaan käytä sitä, vaan pitävät auton mieluummin vain automaattitilassa. Joissakin urheilullisemmissa AMG-malleissa on urheilullisemmat, suuremmat vaihteenvaihtimet.

Tämä korostaa auton urheilullisuutta, ja AMG-asiakkaat käyttävätkin todennäköisemmin melanvaihtajia kuin tavalliset Mercedes-omistajat.

Kytkinvaihteiden tarkoitus

Paddle shifterit ovat itse asiassa F1-teknologiaa, joka on tehty saataville tavallisiin autoihin. Niinpä melanvaihtajien moottoriurheilullinen sukutausta on melko ilmeinen urheilullisissa Mercedes AMG -malleissa. Paddle shifterit toimivat samalla tavalla kuin tavallinen keskivaihteen vaihdevipu.

Se tarkoittaa, että voit vaihtaa ylöspäin oikealla vaihteenvaihtimella tai alaspäin vasemmalla vaihteenvaihtimella. Jotkut autonvalmistajat, kuten McLaren, tarjoavat molempiin suuntiin toimivia vaihteenvaihtimia, mikä tarkoittaa, että voit vaihtaa ylös- tai alaspäin vain yhdellä vaihteenvaihtimella.

Useimmat melanvaihtajat on kiinnitetty ohjauspyörään, mikä tarkoittaa, että ne liikkuvat, kun liikutat ohjauspyörää. Toiset autonvalmistajat, kuten esimerkiksi Ferrari, pitävät vaihteenvaihtimet kiinnitettyinä pylvääseen, mikä tarkoittaa, että ne eivät liiku, kun liikutat ohjauspyörää.

  Missä Mercedeksessä on kuolleen kulman avustin

Autoharrastajat keskustelevat jatkuvasti siitä, kumpaa asetusta he pitävät parempana, mutta kiinteiden vaihteiden on oltava suurempia, koska niihin on päästävä käsiksi aina. Tämä tarkoittaa sitä, että tällaiset vipuvaihteet vievät aivan liikaa tilaa, ja ne voivat joskus peittää vilkun tai valojen varret.

Uudemmat DCT-vaihteistot, joissa on melavaihteet.

DCT- eli kaksoiskytkinvaihteisto on paddle shiftaajien suosima vaihteistoasetus. Tämä johtuu siitä, että nykyaikaiset kaksoiskytkinvaihteistot ovat salamannopeita verrattuna tavalliseen automaattivaihteistoon. Tästä huolimatta jopa nykyaikaisista momentinmuuttaja-automaattivaihteistoista on tullut yhtä suorituskykyisiä kuin joistakin DCT-vaihteistoista.

Mercedes tarjoaa 7-vaihteista DCT-vaihteistoa AMG GT:n äärimmäisimmässä versiossa, jota kutsutaan AMG GT Black Seriesiksi. Tämä 720 hv:n auto on täysin rata-ajoa varten, ja tällaisissa tapauksissa käytetään lähes aina paddle shifter -vaihteistoa, koska sen avulla kuljettaja voi ohjata vaihteita manuaalisesti.

Tämä on luultavasti ainoa tapaus, jossa haluat aina mieluummin vaihtaa vaihteita itse, eikä tavallinen automaattitila ole vaihtoehto, jos haluat nopeinta kierrosaikaa. Tämä johtuu siitä, että nykyaikaisista vaihteistoista on tullut uskomattoman kehittyneitä tietämään, mitä tehdä.

Tämä näkyy erityisesti silloin, kun verrataan vanhempia melavaihteisia vaihteistoja upouusiin melavaihteisiin kaksoiskytkin-/momentinmuunninvaihteistosarjoihin.

Vanhemmat melavaihteiset yksikytkinvaihteistot

Autoteollisuus on 15-20 vuodessa kehittynyt valtavasti, ja vaihteistotekniikka on kehittynyt niin paljon, että vanhemmat melavaihteiset yksikytkinvaihteistot vaikuttavat nyt täysin vanhanaikaisilta ja lähes käyttökelvottomilta joissakin autoissa.

  Kumpi on parempi - AMG vai M Power?

Joissakin Mercedes-malleissa, kuten SLR McLarenissa, käytetään varhaisversiota melavaihteisesta vaihteistosta, ja monet uskovat, että tämä on tärkein syy siihen, miksi SLR ei maksa paljon enemmän rahaa kuin se todella maksaa.

Ja se on totta kautta linjan. Manuaalivaihteinen Lamborghini Murcielago tai manuaalivaihteinen Ferrari 430 maksaa paljon paljon enemmän verrattuna F1-malliin, jossa on melavaihteisto. Nämä vanhemmat järjestelmät olivat aivan liian kalliita, epäluotettavia ja kömpelöitä kaikilla nopeuksilla.
Jotkut uudemmat mallit, kuten Lamborghini Aventador, ovat ehdottomia julisteen superautojen ikoneita. Mutta mitä dynaamisiin ominaisuuksiin tulee, Aventadoria jarruttaa sen yhden kytkimen vaihteisto. Yksikytkinyksikkö tekee autosta hieman liian kömpelön ja epämukavan, ja se myös saa auton tuntumaan maasturilta.

FAQ-osio

Ovatko paddle-vaihteet sen arvoisia?

Ne eivät yksinkertaisesti ole. No useimmissa tapauksissa siksi, että kukaan ei oikeastaan käytä niitä kovinkaan paljon. Ajamme autollamme pisteestä A pisteeseen B suurimman osan ajasta. Valtaosa autokokemuksista tapahtuu yleensä joko kaupungissa tai moottoritiellä, ja ihmiset vain laittavat auton mieluummin ajoon ja antavat automaattivaihteiston tehdä tehtävänsä.

Joillekin autoharrastajille ja AMG:n omistajille meluvaihteet ovat kuitenkin välttämättömiä, sillä ne lisäävät auton ja kuljettajan välistä yhteyttä. Kytkinvaihteiden avulla voit hallita tehoaluetta paremmin, mikä on tärkeää myös nopeiden kierrosaikojen saavuttamisessa ja jos haluat pitää moottorin tietyllä kierroslukualueella.

Miksi joissakin sähköautoissa on vaihdelaatikko?

Jos katsot tarkkaan joitakin sähköautoja, kuten Mercedes EQC:tä, huomaat melanvaihtajat. Tämä on outoa, koska sähköautoissa ei ole perinteistä vaihdelaatikkoa, joten melanvaihtajille ei ole mitään tarvetta. Audi, Mercedes ja muutamat muut valmistajat ovat kuitenkin keksineet toiminnon, jonka ne voivat sisällyttää melanvaihtajiin.

  Missä Mercedeksessä on perhosovet

Joissakin sähköautoissa melanvaihtajat ohjaavat jarrutusregeneraation määrää eli sitä, kuinka paljon moottori jarruttaa, kun otat kaasupolkimen pois, jotta kaikki jäljellä oleva energia saadaan talteen ja varastoitua akkuun.

Tämä tarkoittaa sitä, että sähköisen liikenteen väistämättömässä tulevaisuudessa melanvaihtajat ovat edelleen olemassa, Ilman tätä toimintoa melanvaihtajat olisivat muuten tarpeettomia.

Onko joissakin sähköautoissa vaihteita?

No, ei ole, kunnes Porsche ja Audi julkaisivat hiljattain Taycanin ja e-Tron GT:n. Näissä kahdessa mallissa on kaksi vaihdetta, joista toinen on käynnistystarkoituksiin ja toinen tasaista voiman luovutusta varten suuremmissa nopeuksissa.

Voit itse asiassa kuulla, kun nämä autot vaihtavat vaihteita, mikä on outoa, koska oletat sähköautojen olevan vaihteettomia. On syytä mainita, että näissä autoissa olevat vaihteenvaihtimet ohjaavat myös regeneratiivista jarrutusta, eikä näitä kahta vaihdetta voi ohjata manuaalisesti.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z