Mitä AMG tarkoittaa Mercedeksessä?

Nimestä AMG on tullut synonyymi nopealle saksalaiselle rakettialukselle, jonka Mercedes on rakentanut huippusuorituskykyistä ajamista varten. AMG tulee sanoista ”Aufrecht Melcher Großaspac”. Aufrecht ja Melcher ovat kahden perustajan sukunimet, ja Großaspach on Mercedes-virittäjän synnyinpaikka.

60 vuotta sitten AMG perustettiin intohimosta kilpaurheilua kohtaan, sillä nämä kaksi perustajaa olivat vahvasti mukana 300E-mallin moottorin kehittämisessä Mercedeksen moottorinkehitysosastolla. Tällä moottorilla varustettu kilpa-auto osallistui Saksan Touring-autojen mestaruuskilpailuihin ja voitti ne 10 kertaa.

AMG 1960-1980-luku

Edellä mainitun menestyksen jälkeen, jota Aufrecht ja Melcher saavuttivat Saksan Touring-autojen mestaruuskilpailuissa, he perustivat ”Aufrecht Melcher Großaspachin insinööritoimiston, joka suunnittelee ja testaa kilpa-automoottoreita” vuonna 1967 Burgstallin lähellä sijaitsevaan entiseen tehtaaseen.

Pian tämän jälkeen näiden kahden uudistamista moottoreista tuli uskomattoman suosittuja yksityisten kilpa-autoilutiimien keskuudessa. Ensimmäinen todellinen virstanpylväs, jonka Aufrecht ja Melcher saavuttivat, oli vuoden 1971 ”24 Hours of Spa” -kilpailu, jossa legendaarinen 6,8-litrainen AMG-moottori, joka oli asennettu yhtä legendaariseen AMG Mercedes 300SEL -autoon, voitti luokkansa ensimmäisen sijan.

Menestyksen seuraukset seurasivat pian. Suuri neliovinen sedan sijoittui kokonaiskilpailun toiseksi kevyempien kilpa-autojen enimmäkseen hallitsemassa kilpailussa ja toi AMG:lle maailmanlaajuista mainetta. Tämän jälkeen AMG:stä tuli Affalterbachissa sijaitseva vaatimaton yritys, joka aloitti yhteistyön Mercedeksen kanssa 80-luvun lopulla.

AMG 1980-2000

Vuonna 1986 AMG kehitti 5,0 litran V8-moottorin, jota käytettiin E-luokan coupessa, legendaarisessa autossa, jonka lempinimi oli ”Vasara” ja josta tuli yksi kaikkien aikojen ikonisimmista AMG-autoista. Tämän kauden kiiltävä tähti on varmasti 190E, auto, joka voitti 80-luvun lopun ja 90-luvun alun välisenä aikana 50 Saksan Touring-automestaruutta.

  Porsche vs. Mercedes: Luotettavuus

Vuonna 1990 AMG-ajoneuvoja voitiin huoltaa Mercedeksen maailmanlaajuisen jälleenmyyntiverkoston ja huoltoasemien kautta, mikä kaikki johti AMG:n liiketoiminnan merkittävään kasvuun. Ensimmäinen Mercedeksen ja AMG:n yhdessä kehittämä tuote oli vuonna 1993 valmistettu C36 AMG. Kaikki tämä huipentui vuonna 2005, jolloin Mercedes sai 100 prosentin omistusosuuden AMG:stä.

Nykyaikainen Mercedes AMG

Nykyään AMG sijaitsee Affalterbachissa ja työllistää yli 1700 työntekijää. AMG keskittyy valmistamaan parhaita suorituskykyisiä sedaneja, katumaastureita, viistoperiä ja farmareita sekä satunnaisesti superurheilu- ja jopa hyperautoja.

Mercedes AMG on hiljalleen siirtymässä pois niistä moottoreista, jotka antoivat AMG:lle sen ylivoimaisen maineen, yhä tiukempien päästömääräysten vuoksi. Tästä huolimatta Mercedes onnistuu edelleen tarjoamaan poikkeuksellisen suorituskykyisiä ajoneuvoja, joissa käytetään pienennettyjä ja pakkoinduktiomoottoreita.

AMG:n nykyaika on myös AMG-ajoneuvojen kulta-aikaa. Autoista, kuten Black Series -merkkisistä C63-, SLS- ja SL65-malleista sekä äskettäin julkaistusta AMG GT Black Series -mallista, on tulossa jonkinlainen keräilijöiden unelma.
Mercedes AMG on myös aloittanut yhteistyön Paganin kanssa, joka on miljoonien dollareiden arvoinen eksoottinen käsintehtyjä autoja valmistava yritys Modenasta, joka tarjoaa silmiinpistäviä hyperautoja, joissa on aidot Mercedes V12 -moottorit, jotka tuottavat yli 800 hevosvoimaa.

Tämän lisäksi Mercedes AMG onnistuu edelleen kasvamaan silmiinpistävällä tavalla, sillä se toimittaa moottoreita ja monia erilaisia autonosia myös Aston Martinille, brittiläiselle luksus- ja urheiluautojen legendalle. Moottoriurheilujaostojen osalta Mercedes dominoi F1:ssä, ja vuonna 2018 Mercedes jätti Saksan Touring-autojen mestaruuden.

  Missä Mercedes-Benzin katumaasturissa on hierontaistuimet?

Yleisiä kysymyksiä ylellisistä suorituskykyisistä autoista

Mikä on kaikkien aikojen tehokkain maantieajoon tarkoitettu sarjatuotanto Mercedes AMG?

Tehokkaiden Mercedes AMG -autojen lista on melko loputon, mutta jopa näin suuressa hevosvoimaperinnössä jotkut mallit erottuvat edukseen. SLS AMG Black Series julkaistiin vuonna 2013, ja se tarjosi 6,2-litraisen, noin 631 hevosvoimaa tuottavan V8-perämoottorin, joka toi sille tuolloin tehokkaimman perämoottorin tittelin.
Mercedes julkaisi vähän aikaa sitten AMG GT Black Series -auton, joka noudatti samaa logiikkaa kuin SLS AMG, joka on rata-ajoon keskittyvä versio ”kesyemmästä” AMG GT:stä. AMG GT BS tarjoaa uskomattomat 720 hevosvoimaa, mikä tekee siitä tehokkaimman nykyaikaisen Mercedes AMG:n.
Mercedes AMG julkaisee pian myös AMG Project 1:n, F1-teknologialla varustetun hyperauton, jossa odotetaan olevan yli 1000 hevosvoimaa ja jonka hinta on useita miljoonia dollareita. Project 1 saattaa olla kaikkien aikojen suurin AMG:n luomus, ja monet harrastajat odottavat sitä innokkaasti.

Mitä tarkoittaa M BMW:ssä tai RS Audissa?

BMW M tarkoittaa BMW Motorsportsia, ja se on periaatteessa sama asia kuin AMG Mercedekselle. Audi RS tarkoittaa kirjaimellisesti käännettynä RennSportia eli kilpaurheilua.
BMW M perustettiin vuonna 1972, ja se on vastuussa monista upeista suorituskykyisistä maantieajoneuvoista, mukaan lukien eräistä parhaista koskaan valmistetuista autoista. Vuonna 1986 BMW julkaisi E30 M3:n, joka aloitti kaikkien aikojen parhaan suorituskykyisen sedanin perinnön.
Audin RS-divisioona perustettiin vuonna 1994 legendaarisen Audi RS2:n menestyksen jälkeen, ja nykyään Audin RS-divisioona nauttii samaa arvostusta kuin M tai AMG. Audin RS-divisioona on myös vastuussa monista upeista autoista perustamisestaan lähtien, joista kohokohtia ovat edellä mainittu RS2 tai kaikkien aikojen suurin suorituskykyinen farmari RS6.

  Sopivatko Audin vanteet Mercedekseen?

Millainen on AMG:n, BMW M:n ja Audin RS-divisioonien tulevaisuus?

Autojen päästörajoitusten tiukentuessa monet suorituskykyautomerkit ovat vaikeiden päätösten edessä. Joko ne yrittävät tehdä riittäviä suorituskykyisiä autoja pienemmillä moottoreilla, jotka voisivat harvoin vastata vanhempien suurimoottoristen autojen vetovoimaa, tai ne kokeilevat toista reittiä.
Koska polttomoottorin tulevaisuus on epävarma, sama koskee myös näitä osastoja. Vain aika näyttää, miten nämä valmistajat sopeutuvat yhä epäsuotuisampiin rajoituksiin ja onnistuvatko ne todella selviytymään ja pysymään harrastajien suosimina autoina myös tulevaisuudessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z