Onko BMW 2.0 turbomoottori luotettava?

Onko BMW 2.0 turbomoottori luotettava?

BMW:n 2.0-turbomoottori N20 4-sylinterinen moottori valmistettiin vuonna 2011 korvaamaan 3.0L 6-sylinterinen N53-moottori. Sittemmin, tuotantokaudella 2011 – 2017, N20-moottori on osoittautunut erittäin luotettavaksi turbomoottoriksi, jossa on vain muutamia puutteita.

BMW N20 -moottorin yleisimmät luotettavuusongelmat

Kaiken kaikkiaan BMW N20 on erittäin luotettava voimansiirto, jossa on vain vähän ongelmia. Toisaalta kaikki turbomoottorit ovat monimutkaisempia, joten on suurempi mahdollisuus, että jokin menee pieleen. Luonnollisesti on olemassa joitakin yleisiä ongelmia, joita esiintyy kuten minkä tahansa muun moottorin kohdalla.

Ajastusketjuongelmat

Kuten useimmissa muissakin BMW:n valmistamissa moottoreissa, ajoitusketju on moottorin heikko lenkki. Tämä ongelma poistettiin vuoden 2015 jälkeen valmistetuista N20-moottoreista. Jos moottorisi on valmistettu sitä ennen, on hieman suurempi mahdollisuus, että sinulla on ajoitusketjun komponenttivika.

Jos ajoneuvosi takuu on päättynyt, ajoitusketjun komponenttien korjaaminen saattaa keskimäärin maksaa jopa 1 500 dollaria, jos käyt mekaanikon luona. Jos osaat tehdä itse, voit tehdä työn kotona noin 500 dollarilla, joka on komponenttien hinta. Tämä ongelma ilmenee yleensä ajoneuvoissa, joilla on ajettu yli 50 000 mailia.

Vaurioituneen ajoitusketjun oireet
Yleisimmät oireet, joiden avulla voisit ennustaa ajoitusketjun vikaantumisen, ovat:

  1. Kovat vinkuvat äänet ajoneuvon moottorista. (Nämä voivat voimistua kiihdyttäessä).
  2. Liian suuri löysyys.
  3. Naarmuja, jälkiä tai vaurioita ketjussa.

Öljynsuodattimen kotelon tiivisteen ongelmat

Tämä saattaa olla toiseksi yleisin ongelma N20-moottoreissa. Venttiilikannen ja tiivisteen molemmat ovat kumisia osia, jotka ovat hyvin alttiita kulumiselle ajan ja ajoneuvon käytön myötä. Se halkeilee ajan myötä ja johtaa vaurioihin ja öljyvuotoihin. Korjaus saattaa maksaa 100-500 dollaria riippuen osista ja työkustannuksista. Nämä ongelmat ilmenevät tyypillisesti 5-6 omistusvuoden tai yli 60 000 kilometrin jälkeen. Jotkin ajoneuvot kestävät aina 100 000 mailiin asti, kunnes niissä ilmenee tiivisteongelmia.

  Miksi ei kannata ostaa BMW:tä

Yleiset oireet
Yleisin oire, josta voit tunnistaa kotelon tiiviste- ja öljynsuodatinongelmat, ovat öljyvuodot moottorin kannen alla auton moottorin vasemmalla puolella. Syy, miksi vasemmalle kannattaa katsoa, on N20-moottoreiden tyypillinen kallistus vasemmalle.

Venttiilin kansi

Jos havaitset näkyviä öljyvuotoja, näet savua tai voit haistaa palavan öljyn hajun, sinulla saattaa olla ongelma N20-moottorisi venttiilikannessa. Nelisylinterisessä turbomoottorissa käytetään kumista venttiilikannen tiivistettä ja muovista venttiilikantta, joilla molemmilla on taipumus haurastua pitkän käytön aikana. Moottorin kuumuuden paineessa nämä kaksi osaa alkavat halkeilla, ja silloin niistä vuotaa öljyä.

Oireet ovat hyvin samankaltaisia kuin öljynsuodattimen kotelon tiivisteen ongelmat, koska nämä kaksi liittyvät toisiinsa. Korjaukset maksavat keskimäärin noin 400 dollaria. Voit odottaa, että ongelma ilmenee ajoneuvoissa, joita on ajettu yli 50 000 mailia.

Miten BMW N20 -moottoria huolletaan oikein?

Kaikkiin moottoreihin sovelletaan tyypillisiä huoltotoimenpiteitä, kuten sytytyskomponenttien huoltoa ja nesteiden vaihtoa. Sytytystulpat ja sytytyskelat ovat ensimmäiset N20-moottorin osat, joista sinun kannattaa huolehtia tarkasti.

Sytytystulpat ja sytytyskelat

Näillä molemmilla on suuri merkitys bensiinimoottoreissa, koska ne ovat osia, jotka vastaavat ilman ja polttoaineen seoksesta ja tuottavat tehon. Jos ne kuluvat iän ja ajokilometrien vuoksi, ne saattavat lopulta lakata toimimasta mieleisesi tavalla ja alkaa toimia huonosti.

Jos käytät N20-kantaista moottoria, sytytystulpat olisi vaihdettava noin 50 000 – 65 000 kilometrin kohdalla. Jos käytät muunneltua moottoria, kannattaa ne vaihtaa 20 000-25 000 mailin välein.

  Paras käytetty BMW SUV

Moottorisi sytytyskelat toimivat parhaiten, kun ne vaihdetaan 60 000 – 70 000 mailin välein. Molemmat näistä osista ovat suhteellisen halpoja, ja niitä olisi seurattava tarkasti. Sytytystulppien hinta on 60 dollaria per osa, ja niiden korjaaminen mekaanikolla saattaa maksaa noin 130-150 dollaria, kun taas sytytyskelat ovat hieman kalliimpia, ja niiden ostohinta on noin 150 dollaria ja työmäärät yli 250 dollaria.

N20 Moottoriöljy

Uudemmissa N20-moottoreissa moottoriöljy tulisi vaihtaa 10 000 mailin välein, ja vanhemmissa N20-moottoreissa suositeltu vaihtoväli on noin 5 000 – 8 000 mailia. Tarkista aina ajoneuvosi omistajan käsikirjasta ennen öljyn vaihtoa, jotta sopiva viskositeettitaso löytyy. N20-moottorille suositellaan viskositeettia 5w-30 tai 5w-40.

N20 Jäähdytysneste

Käytä aina BMW:n hyväksymiä jäähdytysnesteitä. Pyri huuhtelemaan ja vaihtamaan moottorin jäähdytysneste kokonaan 60 000 mailin välein. Se ei ole kallis toimenpide, mutta se saattaa lyhentää ajoneuvosi käyttöikää huomattavasti.

FAQ

Mistä tiedät, onko sinulla N20- vai N26-moottori?

N20-moottorilla varustetuissa BMW-ajoneuvoissa lukee konepellin alla ”ULEV”, ja N26-moottoreissa lukee ”SULEV”. Lisäksi N20-moottorin pakojärjestelmä on hieman erilainen, ja siinä käytetään liukuliitoksia ja kiinnikkeitä, joilla se liitetään päävaihteiston osiin.

Kuinka kauan N20 BMW:n 2,0 litran turbomoottori kestää?

Keskimäärin suurimmassa osassa näistä moottoreista ei tapahdu merkittäviä teknisiä vikoja ennen kuin 60 000 kilometriä. Monet käyttäjät ovat raportoineet moottoreiden kestäneen reilusti yli 100 000 mailia ilman vakavia korjauksia, lukuun ottamatta asianmukaisia määräaikaishuoltoja ja nesteiden vaihtoja.

  BMW 328i vs. 320i - kumpi on parempi?

Mitkä ovat kaikkien aikojen luotettavimmat BMW-moottorit?

Yksi BMW:n kaikkien aikojen luotettavimmista moottoreista on vuosien 1996-2005 E390 3-sarja sekä 325i. Monet näistä autoista on tunnustettu ja leimattu luodinkestäviksi BMW-yhteisössä kaikkialla maailmassa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z