Onko Hyundai Ioniq 5 hyvä auto?

Onko Hyundai Ioniq 5 hyvä auto?

Hyundai Ioniq 5 on Hyundain vuodesta 2021 lähtien valmistama akkukäyttöinen täysimittainen sähköauto, joka on nyt yksi markkinoiden myydyimmistä korealaisista sähköautoista. Se on Hyundain ensimmäinen itsenäinen sähköinen Ioniq-malli, mikä tarkoittaa, että Hyundai on nähnyt paljon vaivaa tämän auton eteen. Riittääkö se, onko Hyundai Ioniq 5 hyvä auto?

Hyundai Ioniq 5 vaikuttaa todella hyvältä autolta, kysyitpä keneltä tahansa. Ioniq 5:n tarjoama voimansiirto on todella tasapainoinen, ja siinä on paljon toimintasäteitä ja melko nopeat latausajat. Muotoilu on varmasti yksi Ioniq 5:n suurimmista eduista, sillä auto näyttää todella aidolta ja huomiota herättävältä. Se ei myöskään kuulu mihinkään tiettyyn segmenttiin, sillä se lainaa muotoiluvivahteita hatchbackeista, katumaastureista ja crossovereista.

Ioniq 5:n sisätilat ovat yhtä mielenkiintoiset, ja niissä on mukavasti sijoitetut hallintalaitteet ja fiksut ratkaisut. Ajokokemus ei ole mitään erikoista, mikä on juuri sitä, mitä tällaiselta autolta voi odottaa. Luotettavuus vaikuttaa todella hyvältä, koska Hyundai tekee yleensä luotettavia autoja ja koska sähköautot ovat yleensä muutenkin luotettavampia kuin polttomoottoriautot.

Ioniq 5 tarjoaa myös valtavasti vastinetta, koska se kuuluu alempaan EV-luokkaan, mutta sitä ostavat ihmiset, joilla on huomattavasti enemmän ostovoimaa. Käytännöllisyys on myös todella hyvä, sillä autossa on runsaasti istuintilaa ja suuri tavaratila, mutta siitä puuttuu etutakaluukku, mikä on jonkinlainen pettymys.

  Onko Hyundai Genesis hyvä auto?

Hyundai Ioniq 5 – Voimanlähde

Hyundai Ioniq 5:een on saatavana kolme eri kokoista akkua. Pienin akku on 58 kWh:n akku vakiomallissa, joka tarjoaa noin 239 WLTP-kilometriä täydellä latauksella, jos valitset takavetoisen mallin (170 hv) tai 220 kilometriä, jos valitset AWD-mallin (235 hv). Pikalataus on mahdollista jopa 350 kW:n nopeudella, jolloin Ioniq 5 latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin vain 20 minuutissa.

Seuraavana vuorossa on Hyundai Ioniq 5:n pitkän toimintasäteen malli (72,6 kWh:n akku), jossa on takaveto, joka tarjoaa 220 hv ja 300 mailin maksimietäisyys. Jos valitset 300 hv:n AWD-pitkän kantaman mallin, pääset täydellä latauksella vain 256 mailia. Latausajat ovat myös todella nopeat, sillä molemmat latautuvat 80 prosenttiin vain 20 minuutissa.

Ioniq 5 -malliston huipulla on Extra Long Range -malli, joka on saatavana myös joko RWD- (220 hv) tai AWD-mallina (300 hv). Näissä on hieman suurempi 77,4 kWh:n akku, joka antaa niille todella pienen kilometrimäärän edun tavallisiin pitkän kantaman malleihin verrattuna, kun taas latausajat ovat pysyneet samoina.

Hyundai Ioniq 5 – muotoilu ja alusta

Hyundai Ioniq 5:tä pidetään laajalti yhtenä siisteimmän näköisistä nykyajan EV-autoista sekä sisältä että ulkoa. Ulkomuotoilu on todella laatikkomainen, ja siinä on kauttaaltaan suorakulmaisia muotoja, jotka antavat autolle jonkinlaisen retro-tulevaisuuden tunnelman, joka sopii EV-luonteeseen todella hyvin. Tämä antaa Ioniq 5:lle välittömästi tunnistettavan muotoilun, joka kestää ajan hammasta todella hyvin.

  Hyundai Azera Luotettavuus

Ioniq 5:n alustan ja jousituksen viritys on myös yksi sen vahvuuksista, sillä auto pysyy rauhallisena ja rentona riippumatta siitä, mitä sillä tehdään. Se on mukava auto, joka tekee kaiken ongelmitta, paitsi ehkä dynaamisen ajon.

Hyundai Ioniq 5 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

Luotettavuuden osalta Hyundai Ioniq 5 on myös todella hyvä auto, sillä Hyundai otti aikaa Ioniq 5:n kanssa. He oppivat myös paljon alkuperäisestä Ioniq (4) -mallista, joka oli periaatteessa testialusta kaikille seuraaville Ioniq-malleille. Lisäksi Ioniq 5 on sähköauto, joka on luonnostaan luotettavampi kuin polttomoottoriautot, koska siinä on vähemmän liikkuvia osia.

Yleisimmät Ioniq 5:n ongelmat liittyvät auton jarruihin, siihen, ettei autoon saa etutakaluukkua, siihen, että auto menettää aivan liikaa toimintasäteensä, jos valitset AWD-mallin, ja siihen, että auton ohjausjärjestelmän tiedetään joskus tärisevän tai pitävän kovia ääniä erityisesti suuremmissa nopeuksissa.

Hyundai Ioniq 5 – Arvo ja käytännöllisyys

Hyundai Ioniq 5:n hinnat alkavat jossain 45 000-50 000 dollarin välillä, mikä ei välttämättä ole hintalappu, jota odottaisi Hyundailta, mutta Ioniq 5 ei ole mikään tavallinen Hyundai. Näyttää myös siltä, että Ioniq 5 säilyttää arvonsa todella hyvin toisen käden markkinoilla.

Käytännöllisyys on todella hyvä istuintilojen osalta, ja takakontti on sopivan kokoinen. Monet ovat kuitenkin pettyneitä siihen, että Ioniq 5:ssä ei ole lainkaan tavaratilaa edessä.

  Hyundai Equus Luotettavuus

FAQ-osio

Onko Hyundai Ioniq 5 luksusauto?

Ei, Hyundai Ioniq 5 ei ole täysiverinen luksusauto, sillä tämän segmentin luksusautot maksavat lähes kaksinkertaisen summan Ioniq 5:een verrattuna. Ioniq 5 sijoittuu enemmän keskitason segmenttiin, ja sen tärkein kilpailija on Kia EV6. Nämä tunnetaan massatuotanto-EV:nä, vaikka ne ovatkin edelleen valtavan kalliita.

Onko Hyundai Ioniq 5 hybridi?

Hyundai Ioniq 5 on puhtaasti sähköauto, mikä tarkoittaa, että sitä ei ole saatavana polttomoottori- tai hybridimuodossa. Hyundai käytti Ioniq-nimimerkkiä, jolla viitattiin aiemmin sekä PHEV- että EV-malleihin, mutta Ioniq 5 on saatavilla vain sähköautona. Näyttää myös siltä, että Hyundai ei aio tarjota Ioniq 5:tä hybridinä lähiaikoina.

Voinko ladata Hyundai Ioniq 5:n kotona?

Jos haluat ladata Ioniq 5:n kotona, tarvitset kotona tyypin 2 laturin, ja parasta on asentaa seinälaturi auton pysäköintipaikan viereen. Täysi lataus kestää todennäköisesti 6-9 tuntia riippuen akun koosta ja monista muista ulkoisista olosuhteista.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z