Onko Porsche 718 Boxster GTS 4.0 hyvä auto?

Onko Porsche 718 Boxster GTS 4.0 hyvä auto?

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 on 2-paikkainen Porsche avoauto, joka on tehty niille, jotka nauttivat katto alaspäin ajamisesta, mutta haluavat myös auton, joka pärjää radalla. 718 Boxster on hauska auto ajaa, ja siinä on oikea Boxster-moottori, 4,0 litran imusarjainen 6-sylinterinen tasainen moottori. Onko Porsche 718 Boxster GTS 4.0 siis hyvä auto?

Kyllä, Porsche 718 Boxster GTS 4.0 on ehdottomasti todella hyvä auto, koska siinä yhdistyvät ne asiat, jotka jokainen Porsche osaa parhaiten. Ensinnäkin se saa kunnon moottorin toisin kuin kaikki 718:n lähtötason mallit, ja se ajaa uskomattoman hyvin. Voit myös laskea katon alas, jos haluat tuntea tuulen hiuksissasi.

GTS näyttää keskittyneemmältä kuin 718:n lähtötason mallit, mikä tarkoittaa, että se istuu matalammalla, siinä on paremman näköiset vanteet ja tiettyjä lisäominaisuuksia, jotka erottavat sen nelisylinterisistä 718-malleista. GTS on myös suhteellisen luotettava auto, mutta joihinkin asioihin kannattaa paneutua.

Näiden arvot ovat todella vahvat, koska ne säilyttävät arvonsa paremmin kuin lähes kaikki tämän segmentin autot. Käytännöllisyys on melko lailla heikentynyt pienen alustan vuoksi, mutta Boxster riittää kahdelle keskikokoiselle aikuiselle. Lisäksi siinä on kaksi suhteellisen suurta säilytystilaa edessä ja takana.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Voimansiirtojärjestelmä

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 saa todella jännittävän 4,0-litraisen imusarjan 6-sylinterisen tasaisen moottorin, joka on peräisin suoraan GT3 911:stä. Tämä moottori tuottaa 400 hv ja 310 lb-ft vääntöä, minkä ansiosta GTS 4.0 saavuttaa nopeuden 100 km/h paikaltaan noin 4 sekunnissa. Huippunopeus on 179mph ja neljännesmailin aika on alle 12 sekuntia.

  Porsche vs. Range Rover: Luotettavuus

Tätä moottoria on ilo ajaa, koska sen tehoalue on lineaarinen ja koska se on vapaasti pyörivä moottori, joka kuulostaa upealta. Alkutason 718-malleissa on heikkotasoinen 4-sylinterinen moottori, joka ei jotenkin vain sovi 718:aan, mutta GTS/Boxster Spyder -mallin 6-sylinterinen voimanlähde on aivan loistava.

Tämä moottori on yhdistetty joko Porschen lyhytaikaiseen manuaalivaihteistoon tai PDK-kaksoiskytkinautomaattiin, ja molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kaikki 718-mallit ovat takavetoisia, ja kaikissa niissä moottorit on asennettu auton keskelle.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – muotoilu ja alusta

718 Boxster GTS 4.0 ei poikkea liikaa tavallisesta Boxster-mallista muutamia muotoilullisia yksityiskohtia lukuun ottamatta. Paremman näköiset vanteet, jännittävämmät värivaihtoehdot, mustat koristeet ja matalampi ajokorkeus ovat vain muutamia parannuksia tavalliseen 718 Boxsteriin verrattuna. Sisätilat alkavat jo hieman näyttää ikäänsä, mutta ne ovat kauttaaltaan täynnä laadukkaita materiaaleja.

Alustan ja jousituksen viritys on jäykkä, mutta ei liian jäykkä. Tämä tarkoittaa sitä, että auto pysyy tasaisena mutkissa ja se kulkee kovaa, mutta se ei ole millään tavalla rankaiseva. Auto on tasapainossa kauniisti keskelle asennetun moottorin ansiosta, joka jakaa painon kaikille neljälle kulmalle täydellisesti.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet

718 GTS 4.0 on kohtuullisen luotettava auto, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Ensinnäkin GTS:n moottorissa on massiivinen ongelma liitäntäsauvojen kanssa, joka sai Porschen jopa keskeyttämään 718:n tuotannon kokonaan. Auto on myös altis lisääntyneelle öljynkulutukselle, jota jotkut pitävät normaalina, mutta todellisuudessa se ei ole sitä.

  Porsche 911 Turbo Luotettavuus

Muut ongelmat liittyvät ilmastointijärjestelmään, vaihteistoon ja varusteisiin. Manuaalivaihteistoa on hoidettava, jotta se kestäisi, ilmastointijärjestelmä kärsii lauhdutinongelmista, ja takaspoilerin tiedetään usein jäävän jumiin, samoin katon.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Arvo ja käytännöllisyys

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 maksaa noin 90 250 dollaria, kun taas 25-vuotisjuhlavuoden erikoispainos maksaa hieman alle 100 000 dollaria. Molemmat ovat identtisiä lukuun ottamatta sitä, että 25-vuotisjuhlamalli näyttää siistimmältä. Joka tapauksessa molemmat näistä säilyttävät arvonsa todella hyvin, mikä tarkoittaa, että ne eivät heikkene niin pahasti kuin jotkut muut tämän segmentin autot.

Käytännöllisyydestä on tingitty pienen alustan, vain kahden istuimen ja pitkien kuljettajien jalkatilan puutteen vuoksi. Keskikokoisten aikuisten pitäisi mahtua hyvin ratin taakse, kun taas pidemmät kuljettajat joutuvat todennäköisesti kamppailemaan.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Porsche 718 Boxster GTS 4.0?

Jos pidät pienikokoisista 2-paikkaisista avoautoista, tulet pitämään 718 Boxster GTS 4.0:sta. Syy siihen on yksinkertainen. Ensinnäkin se saa hämmästyttävän imumoottorin, jota ei ole enää kauan jäljellä. Toiseksi se ajaa hämmästyttävän hyvin, koska se on niin tasapainoinen ja hyvin viritetty.

Jos kuitenkin olet pitkä etkä pidä tämäntyyppisistä autoista, et tule nauttimaan Boxsterista millään tavalla. Sillä ei voi ajaa päivittäistä ajoa kovinkaan hyvin, eikä sillä voi kuljettaa matkustajia. Käytännöllisyydessä auto on ehdottomasti heikentynyt, ja se on melko ilmeistä.

  Minkä vuoden Porsche Cayennea kannattaa välttää?

Lopettaako Porsche Boxsterin tuotannon?

Porsche Boxsterin tulevaisuus on epävarma, mutta näyttää siltä, että Porsche ei aio lopettaa Caymanin eikä Boxsterin valmistusta. Vaikuttaa siltä, että Porsche on innokkaampi tekemään näistä täyssähköautoja tulevaisuudessa, ja jotkut sanovat, että tulemme näkemään täyssähköisiä Boxster- ja Cayman-malleja vuoden 2022 loppuun mennessä.

Miksi ihmiset rakastavat Porschen tasaista 6-sylinteristä moottoria?

Porsche-fanipojat riemuitsevat yleensä litteästä 6-sylinterisestä moottorista kuin se olisi 6,5-litrainen, luonnollisesti puhallettu Ferrari V12 -moottori. 6-sylinteriset moottorit ovat yleisiä autoissa, joilla ei ole mitään tekemistä suorituskykyisen ajamisen kanssa vähään aikaan. Mikä siis on niin erikoista litteässä 6-sylinterisessä moottorissa?

Ensinnäkin tämä moottori määritteli todellisen urheilullisen Porschen mallin, ja se on ollut olemassa jo vuosikymmeniä, erityisesti 911-mallissa. Lisäksi tämä moottori tarjoaa uskomattoman suoraviivaisen, ennustettavan tehokaistan, joka on yksinkertaisesti voinen ajaa. Lisäksi se on imumoottori, joka kuulostaa hyvältä, jonka tehovaste on kohdallaan, ja näitä moottoreita ei yksinkertaisesti ole nykyään kovin montaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z