Onko Porsche Cayenne hyvä maastossa

Cayenne on Porschen maasturi. SUV-lyhenne tarkoittaa sport utility vehicleia, joka on tehokas auto, joka kulkee kaikilla neljällä pyörällä ja pystyy kulkemaan monilla eri tienpinnoilla.

Vaikka Cayenne ei näytä kovinkaan utilitaristiselta verrattuna Mercedes G-Wagoniin tai Jeep Wrangleriin, Porsche on pitänyt huolen siitä, että SUV-lyhenne on ansaittu. Cayenne-maasturit ovat tukevia ja rakennettu selviytymään suuremmasta jousituskuormasta luotettavuudesta tinkimättä.

Porsche on hiljattain kehittänyt erityisen Porsche Off-road Precision -sovelluksen, jolla Cayenne-omistajat saadaan vakuuttuneiksi siitä, että heidän rakkaat luksusmaasturinsa kannattaa viedä maastoon. Sovellus näyttää kaikki lähellä olevat maastopuistot ja opastaa myös, miten kaikki vaikeakulkuiset radat kuljetaan.

Porsche Cayenne on tosiaan todella hyvä maastossa, mutta monikaan Cayenne-malli ei näe koskaan mutaa tai kiviä. Mutta on varmasti tyydyttävää tietää, että jos päädyt ottamaan Cayennen maastoon, et tule pettymään.

Maasto-ominaisuudet

Puhtaasti mekaanisen maastoajon ajat ovat jo kauan sitten ohi, ja nykyaikaiset autot tarjoavat joukon ohjelmistoratkaisuja, jotka auttavat sinua maastossa. Ja Porsche Cayenne tarjoaa sinulle Torque Vectoring Plus -ominaisuuden, joka on säädetty ohjaamaan takatasauspyörästön tasauspyörästöä liukkailla maastopinnoilla.

Lisäksi voit nostaa Cayennen ilmajousitusta jopa kuuteen tuumaan, mikä vaikuttaa tarvittaessa suuresti lähestymis- ja lähtökulmiin sekä kahluusyvyyteen. Cayenne on myös varustettu erityisellä mäkilähtöohjauksella, jonka tarkoituksena on jalanvarmasti laskeutua jyrkimpiinkin rinteisiin.

Porsche Cayennen pyörien nivellettävyys on myös melko vaikuttava, eikä Porsche Cayennelta voisi koskaan odottaa, että se pystyisi hämähäkkimäisesti ryömimään epätasaisessa maastossa. Cayenne tarjoaa myös yli 200 mm:n maavaran, joka on enemmän kuin tarpeeksi useimpiin maastokursseihin.

  Porsche 911 kupinpidinratkaisu

Vakiovarusteena on neliveto, ja PDK-vaihteisto on yksi koko autoteollisuuden kehittyneimmistä kaksoiskytkinvaihteistoista. Jos nämä kaksi yhdistetään kunnon maastorenkaisiin, Cayenne ei ole kaukana Range Roverista tai G-Wagonista.

Suorituskyky maastossa

Jo alusta alkaen on melko selvää, että Cayenne on varustettu joukolla vaikuttavia ohjelmisto- ja laitteistoratkaisuja, jotka vievät Cayennen varmasti mudan, veden, lumen ja jään läpi.

Cayenne on urheilullinen katumaasturi, ja siinä on joitakin haittoja. Cayenneen on esimerkiksi asennettu järeät jarrulevyt, mikä tarkoittaa, että Cayenneen ei voi asentaa muita kuin suhteellisen matalaprofiilisia renkaita. Tätä ei välttämättä haluta maastoautoon, mutta jos ajetaan varovasti, se ei ole niin suuri ongelma.

Jeep Wranglerin ei tarvitse selviytyä tästä, mutta Cayennessa voit painaa muutamaa nappia sen kompensoimiseksi. Auto selviytyy lähes kaikesta maastosta automaattisesti ja säätää jousitusta, ja tekee sen ihan itsestään.

Vaikka painaisit kuinka kovaa kaasupoljinta, auto itse antaa tarvittavan voiman, ja sinun tarvitsee vain ohjata ja tehdä pieniä korjauksia. Jotkut maastoharrastajat eivät pidä siitä, että auto pystyy tekemään kaiken itse, mutta se tarkoittaa, että Cayenne on todellakin kyvykäs maastoauto.

Cayennen alusta ja teho

Kaikki edellä mainitut järjestelmät ovat vaikuttavia, mutta ilman riittävää tehoa et pysty kulkemaan minkäänlaisessa maastossa. Onneksi Cayenneen on tarjolla vain lihaksikkaita moottoreita, ja lähes jokainen Cayennen moottorivaihtoehto on enemmän kuin riittävä vakavaan maastoajoon.

  Porsche vs. Ferrari Luotettavuus - Kumpi on parempi?

67 000 dollarin hintainen Cayenne tarjoaa turboahdetun 6-sylinterisen moottorin, joka tuottaa 335 hv ja 332 lb-ft vääntöä. Nämä tehot ovat enemmän kuin riittävät useimpiin maastotilanteisiin, mutta jos maksat enemmän, Cayenne on tehokkaampi kuin useimmat myynnissä olevat maasturit.

Jos maksat 163 000 dollaria, saat Cayenne Turbo S E-Hybrid -mallin, jossa on naurettavat 670 hv ja 567 lb-ft vääntöä. 670 hv:n teholle ei ole mitään tarvetta maastossa, mutta sellaista tehoa ei tarvita katumaasturissa muutenkaan, ja ihmiset haluavat sitä silti, tietenkin haluavat.

Cayennen melko vähälle huomiolle jäänyt etu on itse alusta. Porsche on tunnettu siitä, että se suunnittelee hämmästyttävän kyvykkäitä autoja, ja Cayennen alusta on varmasti tällaisten ansioidensa veroinen. Cayennen alusta ei jousta, ja tämä on erittäin tärkeää sekä maastossa että maastossa.

UKK-osio

Onko Porsche Cayenne paras Porsche maastoauto?

Kyllä, Porsche Cayenne on epäilemättä paras mahdollinen Porsche-maasturi. Pienempi kompakti Macan-maasturi pärjää myös maastossa, mutta Macan ei ole lähelläkään Cayennea, kun kyse on vakavasta maastokäynnistä.

Muuta Porsche-mallistoa ei ole rakennettu minkäänlaiseen maastoajoon. Mutta aikoinaan vanhempi 911 oli melko suosittu muunnosmaastoauto. Maastoon rakennettuja Safari 911 -autoja on nykyään kohtuullisen paljon, ja näyttää siltä, että trendi on vasta alkanut kiihtyä.

Onko maastoajo turvallista Cayennelle?

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, se on todellakin turvallista. Usein se ei kuitenkaan välttämättä mene suunnitelmien mukaan, ja mahdollisuudet vahingoittaa Cayennea maastossa ovat tavallista suuremmat. Käytetyn Jeep Wranglerin pitäisi tyydyttää kaikki maastoajotarpeesi, ja yli 100 000 dollarin Cayenne ei yleensä ole yhtä suorituskykyinen.

  Ovatko Porschet kalliita ylläpitää?

On olemassa syy, miksi useimmat Cayennen omistajat eivät koskaan ota rakasta maasturiaan maastoon. Ehkä he eivät yksinkertaisesti välitä maastoajelusta, tai mahdolliset vahingot, joita vakuutus ei todennäköisesti kata, ovat pelotteena. Oli miten oli, Cayennea ei nähdä maastossa kovinkaan usein.

Mikä on paras luksusmaasturi maastoajoon?

Parhaita luksusmaastureita maastossa ovat Mercedes G-luokka, joukko Land Roverin tuotteita, kuten Land Rover Defender tai Range Rover, tai Toyota Land Cruiser. Myös Bentley Bentayga ja Lamborghini Urus pystyvät tarjoamaan kunnon maasto-ominaisuudet. Mutta älä viitsi, kukaan ei aja Bentleyllä tai Lamborghinilla mudassa lähiaikoina.

Monet nykyajan luksusmaasturit on rakennettu maastokelpoisiksi, mutta ne ovat yleensä aivan liian kalliita. Ne ostetaan yleensä kaupunkiajoon statussymboliksi, vaikka niissä onkin vaikuttavia maasto-ominaisuuksia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z