Ovatko nelivetoiset autot sen arvoisia?

Täysvaihteisto tarjoaa monia etuja verrattuna tavallisiin FWD- tai RWD-järjestelmiin, mutta se maksaa keskimäärin 2000 dollaria enemmän, mikä herättää kysymyksen, ovatko nelivedon edut todella sen arvoisia? Jotta voimme vastata tähän kysymykseen, meidän on arvioitava muutamia eri tekijöitä.

Nelivedolla on monia etuja, kuten parempi kiihtyvyys, parempi vetovoima, parempi vakaus, nopeampi ajaminen mutkissa ja yleisesti ottaen turvallisempi ja varmempi ajokokemus riippumatta siitä, millä pinnalla ajetaan.

Kuten aiemmin todettiin, nelivetojärjestelmällä on kuitenkin jo itsessään kova hintalappu. Lisäksi on otettava huomioon, että joskus on noustava varustetasoa ylöspäin, jotta voi valita nelivetojärjestelmän, mikä voi joskus nostaa hintaa merkittävästi.

Neliveto lisää myös painoa, mikä vaikuttaa polttoainetalouteen ja alustan yleiseen reagointikykyyn. Joidenkin nelivetoisten autojen ohjaus tuntuu hieman ”keinotekoiselta”, mikä on yleinen haittapuoli nelivetoisissa urheiluautoissa. Lisäksi nelivetoiset autot ovat usein vähemmän käytännöllisiä kuin nelivetoiset autot.

Nelivedon edut – Vetovoima, turvallisuus, kiihtyvyys ja vakaus.

Nelivetojärjestelmä on suunniteltu lähettämään voimaa kaikille neljälle pyörälle, mikä tekee autosta nopeamman useimmissa olosuhteissa. Tämä tarkoittaa sitä, että vastaavan tehoinen RWD/FWD-auto kiihtyy lähes aina hitaammin, varsinkin jos autossa on paljon tehoa.

Hyvä esimerkki tästä on uusi BMW M3, jota tarjotaan sekä klassisena RWD-sedanina että nelivetosedanina. M3:n nelivetoversio pystyy 3 sekunnin nopeuteen 0-100 km/h, mutta RWD M3 on usein yli sekunnin hitaampi, koska se ei pysty käyttämään tehoa tehokkaasti.

  Miksi autot vilkuttavat valojaan minulle

Kaikki tämä tarkoittaa, että suuritehoisilla RWD-alustoilla on merkittävä vetovoiman puute, jota voidaan joskus pitää positiivisena asiana, jos pidät vilkkaasta urheiluautosta. Turvallisuuden ja vakauden kannalta nelivetoinen auto on kuitenkin paljon turvallisempi, varsinkin jos sääolosuhteet eivät ole ihanteelliset.

Jos asuinpaikkakunnallasi on säännöllisesti lunta ja jäätä, nelivedon valinnan pitäisi olla pakollista, sillä se on yhtä tärkeää kuin kunnolliset renkaat. Jos näin on, mahdollisuudet pyörähtää nelivetoisessa autossa ovat paljon pienemmät kaikissa mahdollisissa tilanteissa.

Nelivedon haitat – turvallisuus(?), kustannukset, monimutkaisuus, tehokkuus, käytännöllisyys ja ”hauskuus”.

Joillekin nelivetojärjestelmä on itsestäänselvyys, ja se on täysin ymmärrettävää. On kuitenkin myös tiedostettava, että nelivetojärjestelmällä on myös muutamia haittoja, ja sinun on tasapainotettava prioriteettisi vasta sitten, kun olet tutustunut näihin haittoihin.

Ilmeisin niistä on lisääntyneet kustannukset, jotka voivat joskus olla suurempia kuin neliveto logiikka itsessään. nelivetoiset autot ovat yleensä monimutkaisempia, mikä tarkoittaa, että niiden korjaaminen on usein kalliimpaa, jos jokin menee pieleen. Polttoainetaloudellisuus on aina huonompi, koska auto työntää voimaa neljän pyörän kautta paljon tavallista painavamman auton läpi.

Monesti unohdettu haittapuoli nelivedossa on mahdollisesti vääränlainen turvallisuuden tunne, sillä monet kuljettajat eivät ole yhtä innokkaita päivittämään renkaitaan, jos he ajavat nelivetoisella autolla. Tämä on kuitenkin pakollista riippumatta siitä, ajatko RWD/FWD- vai RWD-autoa.

  Mitkä ovat turvallisuudeltaan ja luotettavuudeltaan parhaat sedanit?

Lisäksi nelivetoisissa autoissa on enemmän mekaanisia osia, jotka voivat usein viedä takamatkustajien jalkatilan. Jos tämä yhdistetään pienempään tavaratilaan ja joskus elottomaan ajokokemukseen, nelivetoisen auton valitseminen on tasapainoilua prioriteettien välillä.

Tapa, jolla käytät autoasi ja kyseistä autoa.

Tapa, jolla käytät autoasi, on myös melko tärkeä tekijä päätettäessä, tarvitsetko nelivetoisen auton vai et. Jos omistat vain yhden auton, on tietenkin järkevämpää valita nelivetoauto, varsinkin jos asut alueella, jossa on usein lunta ja jäätä.

Käyttöskenaariosi lisäksi myös itse auto on tärkeä ratkaiseva tekijä. Jos haluat ostaa pienen hatchbackin, FWD:n pitäisi riittää, koska kyseinen auto on todennäköisesti melko kevyt, ei kovin nopea ja helppo hallita.

Jos kuitenkin aiot ostaa suuren ja raskaan maasturin/sedanin, on parempi valita neliveto, sillä se tekee autosta turvallisemman, jos huollat renkaat ja muut kriittiset osat. Lisäksi FWD/RWD-maasturi ei ole suosittu vaihtoehto 2nd hand -markkinoilla.

FAQ-osio

Mitkä autot tarvitsevat nelivetoa?

Joihinkin autoihin sopii paremmin nelivetojärjestelmä kuin toisiin, ja tämä voi johtua markkinoiden kysynnästä tai suorituskyvystä ja turvallisuudesta. Esimerkiksi Volvo XC90 on suuri katumaasturi, jota tarjotaan joko nelivetoisena tai FWD-autona, mikä on melko outoa, koska suurin osa potentiaalisista asiakkaista ei halua tätä suurelta katumaasturilta.

Jos siis päätät valita FWD:n, muista, että kyseisen maasturin myyminen tulee olemaan vaikeaa. Lisäksi suuritehoista autoa on paljon helpompi hallita ja käsitellä päivittäin, jos se on varustettu nelivetojärjestelmällä.

  Mikä on vaikein asia korjata autossa?

Ovatko hyvät renkaat tärkeämpiä kuin neliveto?

Kyllä, ne ovat. Kaikki nelivetojärjestelmän edut ovat olemattomia, jos renkaat eivät ole tehtäviensä tasalla. Tämä on yleinen ongelma, sillä monet ihmiset uskovat, että nelivetojärjestelmä riittää eikä kunnollisia renkaita tarvita aina.

Vaikka hyvä rengassarja on tärkeämpi nelivetoautossa kuin nelivetoautossa, se on silti tärkeä myös nelivetoautossa. Jos menetät vetovoiman nelivetoautossa, nelivetoauton selvittäminen voi joskus olla paljon vaikeampaa.

Onko sähköautoissa neliveto?

Sähköautot eroavat neliveto/FWD/RWD-skenaariosta, koska ne tarjoavat usein vääntömomentin vektorointi -nimisen tekniikan, jonka avulla ne voivat lähettää voiman sitä eniten tarvitsevalle pyörälle.

Kaikki tämä tarkoittaa, että jotkin sähköautot voivat teoriassa olla nelivetoisia, nelivetoisia ja nelivetoisia tilanteesta riippuen. Vaikka nykyään on olemassa muutamia polttomoottoriautoja, jotka tarjoavat muuttuvan nelivedon, se on useimmiten varattu huipputehokkaille huippuautoille.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z