Peugeot e-208 vs. Hyundai Ioniq – Kumpi on parempi?

2023 Peugeot e-208

Taloudellisten ja kohtuuhintaisten autojen maailmassa autonvalmistajat tekevät parhaansa parantaakseen toisiaan jokaisella julkaisemallaan autolla. Peugeot ja Hyundai ovat kumpikin tämän segmentin kovia jätkiä, mutta Peugeot ei ole maailmanlaajuinen tuotemerkki samalla tavalla kuin Hyundai. Voimme olla täysin samaa mieltä siitä, että Hyundai on yksi maailman suurimmista ja laajimmalle levinneistä yksittäisistä autonvalmistajista, kun taas Peugeot on todella menestynyt, mutta ei globaalisti.

Tämä näkyy myös monissa näiden kahden tarjoamissa autoissa, sillä Hyundai yrittää palvella ensisijaisesti Pohjois-Amerikan markkinoita. Peugeot yrittää parhaansa mukaan valmistaa Euroopassa markkinoituja autoja, joilla on omat etunsa ja haittansa. Tässä artikkelissa vertailemme Peugeot e-208:a ja Hyundai Ioniqia ja kerromme, kumpi näistä kahdesta on parempi auto.

Vertailemme niitä monissa eri kategorioissa, kuten hinnoittelussa, akun koossa, toimintasäteessä, latausnopeudessa, tehossa, käytännöllisyydessä, ajo-ominaisuuksissa ja ominaisuuksissa. Vaikka Ioniq on verrattain paljon vanhempi kuin e-208, käytettyjen Ioniqien hinnat ovat paljon alhaisemmat kuin e-208:n hinnat, mikä tekee siitä houkuttelevan käytetyn auton.

Tämän artikkelin loppuun mennessä sinulla on laaja käsitys siitä, kumpi näistä kahdesta sinun pitäisi valita.

Peugeot e-208 – Pienin Peugeot-sähköauto.

Pienikokoisen Peugeot e-208 -sähköauton lähtöhinta Isossa-Britanniassa on 31 345 puntaa, Alankomaissa 32 250 euroa ja Saksassa 35 350 euroa, joten se on markkinoiden ehdottomasti halvemmassa päässä. Tällä hinnalla saat 45 kWh:n akun pakattuna 2/4-oviseen kaupunkilaisluukkuiseen viistoperään, jossa on neliveto ja 139 hv, mikä riittää noin 8 sekunnin nopeuteen 0-100 km/h. Tämä on myös hyvä hinta.

  Peugeot 1.6 PureTech -moottorin ongelmat

Voit myös odottaa e-208:n kestävän täydellä latauksella 125-265 kilometriä ajotavasta ja ulkolämpötilasta riippuen. 45 kWh:n akku voidaan ladata 7,4 kW:n vaihtovirtalaturilla noin 7 tunnissa ja 15 minuutissa, kun taas 150 kW:n tasavirtalaturilla e-208:n akku latautuu noin 25 minuutissa.

Yksi e-208:n vaikuttavimmista asioista on sen muotoilu, jossa on teräviä linjoja ja futuristisia yksityiskohtia, jotka nostavat e-208:n useimpien kilpailijoidensa yläpuolelle. Tilat ovat segmenttiin nähden riittävät, mutta ne ovat useimpiin autoihin verrattuna puutteelliset sekä istuin- että tavaratilan osalta.
Ajokokemus ja vakiovarustelista ovat molemmat todella hyviä, sillä e-208 ajaa ja käyttäytyy kuin pieni urheiluauto.

Hyundai Ioniq – Hyundain ensimmäinen sarjatuotettu sähköauto.

Hyundai Ioniqin valmistus lopetettiin mallivuodeksi 2022, mikä tarkoittaa sitä, että näitä ei voi enää ostaa uutena. Näiden hinnat olivat linjassa sen kanssa, mitä joudut maksamaan e-208:sta, kun taas hieman käytetyn uutena hinnat liikkuvat yleensä 25 000 euron tuntumassa, mikä on todellakin houkutteleva mahdollisuus.

Ioniqiin on tarjolla joko ensimmäisestä iteraatiosta löytyvä 28 kWh:n akku tai isompi 38 kWh:n akku, joka tuli viimeisimmän Ioniq-mallin mukana. Koska 28 kWh:n malli on poistunut markkinoilta vuonna 2019, eikä se pysty kilpailemaan e-208:n kanssa, keskitymme tästä eteenpäin vain 38 kWh:n malliin. 136 hv:n ja etuvetoinen Ioniq on lähes identtinen e-208:n kanssa.

  Onko Hyundai Venue hyvä auto?

38 kWh:n akku tarjoaa 110-225 kilometrin toimintasäteen, ja Ioniqin lataaminen hitaalla 7,2 kW:n vaihtovirtalaturilla kestää noin 6 tuntia ja 15 minuuttia. Nopea tasavirtalataus on rajoitettu 44 kW:iin, mikä tarkoittaa, että lataus kestää noin 47 minuuttia.

Ioniqissa näkyy ikä sekä sisältä että ulkoa, mutta se tarjoaa sähköautoluokassa paljon enemmän tilaa. Vakiovarusteet eivät ole uusimpia, kun taas ajokokemus on melko hillitty eikä siinä ole mitään erikoista.

Johtopäätös – Peugeot e-208 on parempi auto.

Kun Ioniq tuli markkinoille, tuskin mikään muu auto pääsi lähellekään, sillä tuolloin autonvalmistajat eivät olleet vielä vahvasti mukana sähköautoteknologiassa, mutta sittemmin teknologia on kehittynyt nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että Ioniq on jo vanhentunut auto, sillä sen latausnopeudet, akun koko ja maksimietäisyys eivät vastaa nykypäivän halvimpia sähköautoja.

Peugeot e-208 on parempi, koska se tarjoaa suuremman toimintasäteen, suuremman akun, paljon paremmat latausnopeudet, paremman varustepaletin, enemmän vaihtoehtoja, paremman ulkonäön ja viihdyttävämmän ajokokemuksen. Ioniq on paljon tilavampi ja mukavampi, mutta se on yksinkertaisesti liian vanha kilpailemaan.

FAQ-osio

Aikooko Hyundai tarjota uuden Ioniq-mallin?

Alkuperäisen Ioniqin julkaisun jälkeen Hyundai on laajentanut Ioniq-mallistoa niin, että se sisältää suositun Ioniq 5:n, tyylikkään Ioniq 6:n, tulevan Ioniq 7 -katumaasturin ja muutaman muunkin mallin. Hyundai tosin kertoi, että Ioniq on poistunut lopullisesti, jotta sen tilalle saadaan uudempia Ioniq-malleja.

  Hyundai Ioniq 5 vs. Polestar 2 - kumpi on parempi?

Alkuperäisen Ioniqin (johon usein viitataan nimellä Ioniq 4) tehtävänä oli testata vesiä kaikille seuraaville Ioniq-malleille.

Mikä on paras Hyundai Ioniq -malli?

Hyundai Ioniq 5 on tähän mennessä menestynein ja myydyin Ioniq-malli, koska se näyttää hyvältä, tarjoaa hyvää tekniikkaa, hyvät latausnopeudet ja on todella mukava. Verrattain paremman näköinen Ioniq 6 on kiistatta näistä kahdesta autosta parempi, koska se lisää ajamisen iloa sen lisäksi, mitä Ioniq 5:ltä yleensä voi odottaa.

Ioniq 7 -katumaasturi tulee todennäköisesti paisuttamaan rajoja paljon pidemmälle, kun se tulee markkinoille, mikä tarkoittaa, että se vie varmasti kruunun parhaana Hyundai Ioniq -mallina.

Onko Peugeot e-208 turvallisempi kuin Hyundai Ioniq?

Euro NCAP testasi Peugeot e-208:n sähköauton, mutta sen vuoden 2019 ICE-serkku teki sen, ja se sai neljän tähden luokituksen, joka on riittävä, mutta ei mitään erikoista. Hyundai Ioniq testattiin vuonna 2016, mutta sähköautoilija onnistui silloin saamaan täydellisen viiden tähden luokituksen, jonka se säilytti edelleen parannuksin, kunnes se lopulta lopetettiin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z