Ruf vs. Porsche – mikä on ero?

Ruf vs. Porsche - mikä on ero?

BMW:llä on Alpina, Fiatilla Abarth ja Porschella Ruf. Kaikki nämä kolme yritystä ovat keskittyneet BMW:n, Fiatin ja Porschen nykymallien täydelliseen uudistamiseen.

Ero näiden kolmen yrityksen ja AMG:n, RS:n tai BMW M:n välillä on se, että nämä kolme yritystä eivät ainoastaan viritä autoja, vaan tekevät myös monia muita hienosäätöjä ja muutoksia, niin paljon, että ajoneuvot rekisteröidään sen jälkeen nimellä Alpina, Abarth tai Ruf, ei BMW, Fiat tai Porsche.

Tämä tarkoittaa sitä, että Alpina, Abarth ja Ruf ottavat tavallisten BMW-, Fiat- ja Porsche-mallien alustan, mutta lisäävät siihen joukon räätälöityjä osia, jotka muuttavat autoa sen olennaisilta osiltaan niin paljon, että niitä voidaan pitää itsenäisinä merkkiautoina. Kaikilla kolmella valmistajalla on valmistajiensa myöntämä lupa muuttaa autojen nimiä ja tarjota myös erityisiä VIN-tunnuksia.

RUF Automobile

Ruf-yrityksen juuret ulottuvat vuoteen 1975, jolloin Alois Ruf Jr alkoi muokata Porsche 911 -autoja. Ensimmäinen Ruf-Porsche esiteltiin vuonna 1977, 930 911 -malli, joka oli varustettu 3,3 litran iskutehoisella moottorilla. Myöhemmin vuonna 1978 Ruf julkaisi 911 SCR:n, jossa oli 3,2 litran imumoottori, joka tuotti 217 hv.

Ruf on sittemmin jatkanut paranneltujen Porsche 911 -mallien tarjoamista. Jotkin näistä malleista, kuten Ruf CTR ja Ruf CTR2, ovat myös saavuttaneet huippunopeusennätyksiä, jotka ylittävät 211-217mph. Tämä tarkoittaa sitä, että nämä kaksi mallia olivat hetken aikaa planeetan nopein tuotantoauto ennen legendaarisen McLaren F1:n lähestyvää saapumista.

Ruf Automobile ei kuitenkaan pysähtynyt tähän, sillä saksalaisvalmistajan seuraava suurin hitti tuli vuonna 2007 CTR3-mallilla, jolla juhlittiin ensimmäisen CTR-mallin 20-vuotispäivää. Ruf oli jääräpäinen tavallisen 911:n täydellisessä uudistamisessa siinä määrin, että vuonna 2010 Ruf tarjosi jopa historian ensimmäisen ja ainoan V8-moottorilla varustetun 911:n.

  Kannattaako Porsche Macan ostaa?

Ruf CTR -mallit

Se, missä RUF on tehnyt suurimman parannuksen Porsche-ajoneuvoihin, on tehot, sillä kyseisten aikakausien Porschet olivat melko kesyjä Rufin paranneltuihin 911:iin verrattuna. Yksi legendaarisimmista Ruf-malleista oli Ruf CTR Yellowbird, tyylikkäästi ja kauniisti uudistettu 911.

Yellowbird on varmasti yksi tuon aikakauden ikonisimmista autoista, varsinkin koska Yellowbird päihitti kaikki tuon aikakauden tärkeimmät kilpailijat. Sellaiset autot kuin Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa ja jopa Porschen oma 959, jota myös Porsche nykyään ylistää yhtenä suurimmista insinöörien ihmeistä, nöyryyttivät Yellowbirdiä.

Kaikilla Ruf 911:llä on oma VIN-tunnuksensa, mikä tarkoittaa, että ne ovat täysin itsenäisiä malleja, joilla ei paperilla ole mitään tekemistä Porschen kanssa. Se, mitä Ruf teki CTR 2 -911-ajoneuvoilla, oli myös aivan uskomatonta, sillä nämä mallit tarjosivat jopa 700 hevosvoimaa ja kilpailivat täysin tarkoitusta varten rakennettuja tiukkoja kilpa-autoja vastaan.

Ruf teki vaikutuksen CTR2:lla Pikes Peakin kansainvälisessä mäenlaskussa, Virginia City Hill Climb -kilpailussa ja monissa muissa kilpailuissa voittamalla vain jatkuvia paalupaikkoja.

Ruf CTR3 ja Ruf eRUF -malli A

Ruf CTR3 julkaistiin vuonna 2007, ja se oli ensimmäinen kerta, kun Ruf suunnitteli koko 911:n kokonaan uudelleen ylhäältä alas asti. CTR3 tarjosi ainutlaatuisen korin ja keskimoottorisen kokoonpanon, joka oli suorastaan uraauurtava.

CTR3 on varustettu 700 hv:n 6-sylinterisellä moottorilla, ja RUF on tehnyt tiivistä yhteistyötä Multimaticin ja Boschin kanssa CTR3:n valmistamiseksi. Multimaticista ja Boschista kerrottakoon, että kyseessä on sama yritys, joka valmistaa edelleen uutta Ford GT:tä Kanadassa, ja Bosch on yksi koko alan johtavista elektroniikkatekniikan yrityksistä.

  Paras kattoteline Porsche Cayennelle

eRuf-malli A oli täysin sähköinen 911 2000-luvun lopulla. eRuf-mallin huippunopeus oli 140 mailia tunnissa, teho 204 hv ja arvioitu toimintasäde 250-320 mailia. Tietysti nykypäivän Plaid 1000hv Teslojen aikakaudella tämä tuntuu naurettavalta. 2000-luvulla tämä oli kuitenkin sähköautoteollisuuden huippua.

Valitettavasti eRufin A-mallia ei koskaan ollut todella saatavilla, mutta se osoittaa, mihin Ruf pystyi 2000-luvun lopulla. Siitä lähtien, kun Ruf alkoi parannella Porsche 911 -autoja, jokainen heidän julkaisemansa malli on saanut positiivisen vastaanoton, ja monet mallit edustavat ikuisesti saksalaisen autotekniikan huippua.

FAQ-osio

Mitä muita Porsche aftermarket -virittäjiä on olemassa?

Nykyään Porschella on paljon erilaisia aftermarket-virittäjiä. Jotkut niistä tarjoavat täydellisiä peruskorjauksia, kuten Singer ja Ruf, ja toiset, kuten Techart tai Manthey Racing, pyrkivät lähinnä tehostamaan tavallista 911:ää parempaa ratasuorituskykyä varten.

Paljonko Ruf 911 maksaa?

Tämä on se osa tarinaa, jossa kaikki alkaa olla hieman järkevämpää. Ruf-mallit olivat ja ovat edelleen sietämättömän kalliita, sillä jotkut näistä malleista maksavat 3-4 kertaa enemmän kuin 911-mallit, joihin ne perustuvat.
CTR Yellowbird maksoi vähittäismyynnissä 250 000 dollaria, mikä on nykyrahassa yli puoli miljoonaa dollaria. Tämä on pikkuraha verrattuna siihen, mitä tästä mallista nykyään saa, sillä käytetty Ruf Yellowbird myytiin vuonna 2018 yli miljoonalla dollarilla.
CTR3:n hinta oli 725 000 dollaria, kun se julkaistiin, ja nykyään sen arvo on arviolta 1,3-1,4 miljoonaa dollaria.

  Onko käytetty Porsche Boxster hyvä ostos?

Kuinka monta Ruf 911:ää on olemassa?

Yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi Ruf-mallit ovat niin kalliita, on se, että autoja valmistettiin vain muutama kymmenen kappaletta. Alkuperäisen CTR:n määrä oli rajoitettu 29 kappaleeseen, CTR2:sta oli 16 vakioversiota ja 12 CTR2 Sport -versiota. Myös CTR3:aa oli rajoitettu 30 kappaleeseen.

On turvallista sanoa, että näitä kolkuttelee ympäriinsä vain muutama, ja niitä on todella vaikea löytää, jos olet kiinnostunut ostamaan sellaisen. Ihmiset rakastavat näitä autoja ja haluavat pitää ne ikuisesti, mikä tarkoittaa, että näiden autojen arvo tulee varmasti jatkamaan nousuaan tulevina vuosina.

Miksi Ruf on niin kuuluisa?

Hassua kyllä, tärkein syy siihen, miksi Ruf 911 -autot ovat nykyään niin kuuluisia, on lukematon määrä videopelejä, joissa on ollut Ruf-malleja tavallisten Porsche-mallien sijaan. Tämä johtuu siitä, että Porsche allekirjoitti EA:n (Electronic Arts) kanssa yksinoikeussopimuksen, jonka mukaan vain Porscheja saa tarjota EA:n peleissä, kuten Need for Speedissä.
Tämä tarkoitti sitä, että käytännössä kaikki muut videopelit tarjosivat Ruf 911 -malleja. Gran Turismo, Assetto Corsa, Asphalt, Test Drive, The Crew ja monet muut pelit tarjosivat vain Ruf 911 -autoja. Tämän vuoksi Ruf on saavuttanut suuren kulttimaineen monien videopelien harrastajien keskuudessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z