Voiko sähköauton ladata kotona?

Yli 80 prosenttia sähköautojen latauksista tehdään kotona, koska se on kätevin tapa. Sähköauton voi kuitenkin ladata kotona eri tavoin riippuen laturin tyypistä, käytettävissä olevasta ajasta ja itse autosta.

Kaksi tärkeintä kotona käytettävää laturityyppiä ovat tavallinen kotipistorasia ja erityinen seinälaatikkolaturi. Tavallinen kotipistorasia on kätevin, mutta joskus voi kestää jopa 24 tuntia ladata suuri sähköauton akku kokonaan. Sellaisenaan niitä suositellaan lähinnä pienille sähköautojen akuille tai hätätilanteisiin.

Seinälaatikkolaturi on paljon parempi vaihtoehto, sillä se tarjoaa nopeammat latausajat, on paljon kätevämpi ja turvallisempi, mutta se maksaa enemmän rahaa. Valinta näiden kahden välillä on tärkein kysymys, kun on kyse EV:n lataamisesta mukavasti kotoa käsin.

Muista keskustella jälleenmyyjän kanssa ennen kuin valitset minkä tahansa vaihtoehdon, sillä on ensiarvoisen tärkeää varmistaa, että käytät oikeaa tekniikkaa, sillä tiettyjen markkinoilla olevien sähköautojen välillä on jo suuria eroja.

Tavallinen lataus kotipistorasiasta – helppoa mutta hidasta.

Ilmeisin tapa ladata sähköauto kotona on käyttää tavallista kotipistorasiaa, sillä useimmissa sähköautoissa on nykyään hidas laturi, joka voidaan kytkeä suoraan kotipistorasiaan. Useimmat pistorasiat pystyvät kuitenkin tuottamaan enintään 3-5 kW:n tehon. Tämä tarkoittaa, että suurilla akuilla varustettujen sähköautojen täyteen lataamiseen menee lähes koko päivä.

Näitä latausmuotoja kutsutaan useimmiten ”vain hätälatauksiksi”, mikä tarkoittaa, että niitä ei pidä käyttää, jos käytössä on jokin muu, kehittyneempi vaihtoehto. Yksi tärkeimmistä huolenaiheista on luonnollisesti turvallisuus, sillä jotkin pistokkeet eivät kykene antamaan tasaista virtaa näin pitkän ajanjakson ajan.

  Mitkä ovat turvallisuudeltaan ja luotettavuudeltaan parhaat luksusautot?

Tämä tarkoittaa, että teoriassa näissä voi esiintyä toimintahäiriöitä, jotka voivat aiheuttaa vakavia ongelmia, kuten tulipalon tai akun vaurioitumisen. On syytä sanoa, että nykyaikaisissa sähköajoneuvoissa on kehittyneitä ohjelmistoratkaisuja, jotka on suunniteltu valvomaan latauskokemusta tarkasti, jotta koko prosessi olisi mahdollisimman turvallinen.

Seinälaatikkolaturi – Nopeampi ja kätevämpi

Sähköautojen akut kasvavat hitaasti mutta varmasti, mikä tarkoittaa, että kotipistorasiasta lataaminen on vanhentumassa ajan tehottomuuden vuoksi. Useimmat valmistajat suosittelevatkin, että asennat erityisen seinärasia-laturin, joka liitetään suoraan kotisi sähköverkkoon.

Näiden seinärasiaan asennettavien latureiden hinnat vaihtelevat melkoisesti, sillä jotkut niistä ovat nopeampia ja älykkäämpiä kuin toiset. Oli miten oli, konseptina on asentaa tällainen seinään, jolloin voit ladata autoa haluamallasi tavalla.

Kuten aiemmin todettiin, jotkin seinärasia-laturit voivat ladata nopeammin kuin toiset, ja 7 kW:n laturi on vähimmäisvaatimus, jota sinun pitäisi harkita. Seinälaatikkolaturin asentaminen maksaa merkistä ja mallista riippuen 500-1000 dollaria.

Hyvä asia on se, että monet maat ympäri maailmaa tarjoavat kaikenlaisia valtionavustuksia sähköautojen käyttöön liittyvään teknologiaan. Esimerkiksi Yhdistyneessä kuningaskunnassa olet oikeutettu valtionavustukseen, joka kattaa 75 prosenttia seinälaatikon laturin asennus- ja ostokustannuksista.

Lataaminen liikkeellä – riskialtista, mutta ajallisesti tehokasta

Jos pysäköit sähköautosi kadulle tai et yksinkertaisesti halua ladata sähköautoa kotona, voit tehdä sen joko työpaikallasi tai tien päällä. Monet yritykset ympäri maailmaa tarjoavat sähköautoille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja, ja jos olet töissä jossakin näistä yrityksistä, sinun kannattaa käyttää niitä aina kun voit, varsinkin jos ne ovat ilmaisia.

  Auttaako neliveto sateella?

Oli miten oli, on silti ajallisesti tehokkainta käyttää pikalatureita, jotka sijaitsevat yleensä vilkkaiden valtateiden ja kaupunkien lähellä. Jos omistat Teslan, on parasta luottaa Teslan superlatauslaitteisiin, mutta myös muut yritykset, kuten ChargePoint, ABB Ionity ja monet muut tarjoavat pikalatausta.

Jos olet yksi näistä ihmisistä, sinun ei pitäisi koskaan antaa akun prosenttiosuuden laskea alle 40 prosentin, sillä kantaman mittaaminen voi joskus olla hieman hankalaa, jos et lataa autoasi kotona. Sähköauton elämäntapa ei ole niin kätevä eikä helppo kuin miltä se saattaa vaikuttaa, mutta jos noudatat kaikkia latauksen välttämättömyyksiä, sinun pitäisi pystyä ottamaan siitä kaikki irti.

UKK-osio

Mikä on seinärasian älylaturi?

Älykkäässä seinärasia-laturissa on joko Wi-Fi tai Bluetooth, jotta se voi aina olla yhteydessä puhelimeesi. Tämä mahdollistaa sinulle monenlaisia erikoisominaisuuksia, kuten autosi etälataamisen ajankohtina, jolloin latausnopeus on edullisin, tai latauksen asettamisen täsmälliseen prosenttiosuuteen ja ajankohtaan.

Valitsemalla tällaisen laturin voit optimoida lataustapasi akun käyttöiän maksimoimiseksi. On olennaista etsiä valtion älykkään seinälaatikkolaturin avustuksia, koska ne voivat joskus olla monien avustustyyppien suosima toimintatapa.

Minkä tehoinen seinälaturi minun pitäisi valita?

Vastaus tähän kysymykseen riippuu kotisi johdotuksesta ja auton sisäisestä lataussovittimesta. Useimmissa tapauksissa 3 kW:n laturi on kaikista hitain, ja sitä tulisi välttää, jos voit valita tehokkaamman laturin. Vertailun vuoksi mainittakoon, että 3 kW:n laturi lataa Audi e-Tronin vasta 24 tunnin yhtäjaksoisen latauksen jälkeen.

  Mikä on paras auto kajakkien kuljettamiseen?

Useimmat seinälaatikkolaturit on kuitenkin asetettu 7 kW:n teholle, joka on kaksi kertaa nopeampi kuin 3 kW:n laturi, mikä tarkoittaa, että Audi e-Tronin lataaminen 7 kW:n laturilla kestää noin 12 tuntia.

Mikä on nopein tapa ladata sähköauto kotona?

Jos haluat maksimoida latausnopeuden, sinulla on oltava käytettävissäsi kolmivaiheinen liitäntäjärjestelmä, mikä tarkoittaa, että saatat joutua päivittämään kotijohtosi. Kolmivaiheinen liitäntäjärjestelmä on yleensä mitoitettu noin 22 kW:n teholle, mikä riittää 40 kWh:n Nissan Leafin lataamiseen hieman yli kahdessa tunnissa.

Jos haluat selvittää, onko sinulla mahdollisuus kolmivaiheiseen liitäntään, muista soittaa pätevälle sähköasentajalle, joka arvioi kotijohtosi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z