Volvo C40:n yleiset ongelmat

Volvo C40

Volvo C40 Recharge on upouusi Volvo coupe/crossover SUV, joka perustuu nykyiseen XC40-alustaan. Se on enemmän tai vähemmän Volvo XC40, mutta se on täysin sähköistetty ja muotoiltu uudelleen näyttämään tyylikkäämmältä ja virtaviivaisemmalta. Yli 400 hv:n tehollaan C40 on yksi tehokkaimmista Volvo SUV:ista, joka on koskaan tullut markkinoille.

Luotettavuuden osalta meillä ei todellakaan ole liikaa valittamista, koska C40 on enemmän tai vähemmän upouusi auto. Meidän on kuitenkin puhuttava joistakin sähkö- ja latausongelmista, Apple CarPlay -järjestelmästä ja turvallisuusjärjestelmästä. Tähän mennessä näyttää siltä, että nämä ongelmat eivät ole liian vakavia ja että useimmat niistä on/on hoidettu tai tullaan hoitamaan hetkessä.

Jotkut sanovat, että C40 Recharge kärsii/ tulee kärsimään melko lailla samasta ongelmien paljoudesta kuin tavallisessa XC40:ssä, koska nämä jakavat paljon osia keskenään. Oli miten oli, C40 Recharge vaikuttaa yhdeltä siisteimmistä Volvon katumaastureista, joita on koskaan tullut markkinoille, ja siksi sinun kannattaa harkita sitä, jos pidät Volvon ylellisyydestä ja muotoilusta.

Kaiken kaikkiaan C40 on melko luotettava auto (tähän asti), ja se todennäköisesti paranee, koska useimmat ongelmat liittyvät ohjelmistopuolelle.

Volvo C40 – Sähköongelmat

Volvo C40:ssä on lukuisia sähköisiä ominaisuuksia, joista osa on suunniteltu pitämään sinut turvassa ja osa pitämään sinut mukavana. Siinä on esimerkiksi sisäänrakennettu Google-avustaja, joka on yksi alan parhaista puheentunnistusjärjestelmistä, mutta muutamat omistajat ovat valittaneet, että järjestelmä voi tulkita väärin, mitä sanot, ja valita täysin erilaisen vaihtoehdon.

  2022 Mercedes GLA vs. Volvo XC40

Koska C40:ssä ei ole käynnistyspainiketta, jotkut omistajat sanoivat, että auto ei kytkeytynyt päälle, kun he käänsivät sen ajoon ja halusivat pysähtyä. Kojelauta syttyy ja kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta pyörät eivät saa voimaa.

Muita sähköongelmia ovat muun muassa BECM (battery energy control module) -ongelmat, jotka aiheuttavat auton jarrujen lukkiutumisen ja sammumisen. Tämä on yleinen ongelma useissa EV/hybridiautoissa Volvoissa.

Volvo C40 – Latausongelmat

Latausprosessin osalta muutamat omistajat valittivat, että auto latautuu aivan liian hitaasti, niin että auton latausaste on ollut vain noin 60 % yli 15 tunnissa. Jotkut sanovat, että tämä ongelma voidaan ratkaista käynnistämällä Volvon toimittama EVSE-laturi uudelleen, mutta tämä ei ole täydellinen korjaus, koska ongelma voi ilmetä myös sen jälkeen.

Toiset ovat kertoneet, että latauksen tila ei näy keskinäytössä, mikä voi olla hankalaa, kun lataus alkaa heti alusta. Tämä ei kuitenkaan ole yhtä yleistä, ja se voidaan yleensä ratkaista kytkemällä laturi uudelleen.

Volvo C40 – Turvallisuusjärjestelmäongelmat

Volvo-autot ovat tunnetusti nykyään turvallisimpia autoja maanteillä, mikä on järkevää, sillä Volvo on ollut edelläkävijä monissa maailman merkittävimmissä autojen turvajärjestelmissä, kuten turvavöissä. Ongelma ei kuitenkaan liity turvavöihin, vaan pikemminkin ohjelmallisiin turvallisuusominaisuuksiin, jotka voivat toisinaan pettää.

Esimerkiksi kaistalla pysymisen avustin ei tunnetusti toisinaan pysty tunnistamaan kaistoja, vaikka kaistat olisi merkitty selvästi. Etutörmäyksenestojärjestelmä voi myös usein olla useimmille ihmisille hieman liian herkkä, sillä se voi piippata, vaikka ajaisit tavallisessa puskuriliikenteessä.

  Tekeekö Volvo hybridiautoja?

Volvo C40 – Apple CarPlay -ongelmat

Jotkut Volvo C40:n omistajat ovat raportoineet ongelmista auton Apple CarPlay -järjestelmän kanssa, joka ei vain käynnisty silloin, kun sitä halutaan. Lisäksi Apple CarPlayn tiedetään myös joskus katkeavan ilman näkyvää syytä. Molemmat ongelmat voidaan ratkaista vain käynnistämällä auto uudelleen ja kytkemällä järjestelmä uudelleen.

FAQ-osio

Pitäisikö minun ostaa Volvo C40 Recharge?

Jos pidät Volvon muotoilusta ja siitä, miten he lähestyvät luksusautojen suunnittelua ja valmistusta, pidät todennäköisesti uudesta C40 Recharge -autosta. Se näyttää paremmalta kuin XC40, koska sen etuosa on siistimpi ja takaosa paljon modernimpi ja nuorekkaampi. Coupé-henkisen kaltevan kattolinjan ansiosta C40 herättää paljon enemmän huomiota kuin XC40.

Oli miten oli, C40 on suhteellisen kallis auto, mikä tarkoittaa sitä, että C40:n sisäänpääsyhinnalla voi ostaa erittäin hyvin varustellun XC40 Recharge -mallin. Tämä on melko yleistä, sillä täyssähköautot ovat kalliita. Sinänsä, jos pidät siitä, ei ole mitään syytä olla ostamatta C40:tä.

Kuinka paljon toimintasäde Volvo C40:llä on?

C40:n lattian alla on kunnollinen 75 kWh:n akku, jonka toimintasäde riittää antamaan noin 225 kilometrin toimintasäteen täydellä latauksella. Volvo arvioi, että täyteen ladatulla C40:llä voi ajaa 270 mailia, mutta käytännön testit ovat osoittaneet, että se riittää noin 220-230 mailiin.

  Onko Volvoissa etäkäynnistys?

Kaiken kaikkiaan toimintasäde on ihan hyvä, mutta se ei ole läheskään niin hyvä kuin joillakin kilpailijoilla. Tesla Model Y:n toimintasäde on 330 mailia täydellä latauksella, mikä on melkoinen parannus C40:een verrattuna. Hyundai Ioniq 5 pystyy myös yli 300 kilometriin, kuten myös Kia EV6.

Onko Volvo C40:ssä puhelinsovellus?

Kuten useimmissa nykyaikaisissa sähköautoissa, myös Volvo 40:ssä on puhelinsovellus, jolla voi ohjata lähes kaikkia ajokokemuksen osia. Mukana toimitetun sovelluksen avulla auton voi käynnistää etänä, esilämmittää tai esijäähdyttää auton tarvittaessa, ja se voi aina kertoa, missä auto on, ja antaa lyhyen tilapäivityksen kantomatkasta.

Lisäksi siinä on kaikki tarvittavat käyttöohjeet ja erilaiset pikavalinnat palveluiden varaamista varten.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z