Yleiset Ford Ranger 3.2 moottorin ongelmat

Ford Ranger ongelmat

Ford Ranger on yksi kaikkien aikojen suosituimmista Fordin kuorma-autoista, koska se on riittävän suuri useimmille ihmisille, mutta ei ole jättiläismäinen, kuten jotkut Fordin F-sarjan kuorma-autot ovat. Kaiken kaikkiaan Ford Ranger on hyvä auto, sillä se tarjoaa todella monipuolisen keskikokoisen kuorma-auton kokemuksen erinomaisella vetokyvyllä ja suorituskyvyllä. Jotta Ranger pystyisi tähän, se tarvitsee tehokkaan ja luotettavan moottorin, joten mitkä ovat yleisiä Ford Ranger 3.2 -moottorin ongelmia?

Yleisimpiä Ford Ranger 3.2 -moottorin ongelmia ovat vialliset öljypumpun tyhjennykset, kaksimassavauhtipyöräongelmat, polttoaineen ruiskutusjärjestelmän ongelmat, välijäähdyttimen vuodot, letkujen hajoaminen ja EGR-ongelmat. Nämä ongelmat ovat suhteellisen yleisiä monien Ford-kuorma-autojen sukupolvien ja Mazda BT-50:n kanssa, joka myös käyttää tätä moottoria.

Kaiken kaikkiaan 3,2 litran moottori on vankka ja melko luotettava, mikä tarkoittaa, että voit odottaa sen kestävän todella pitkään, jos huolehdit siitä asianmukaisesti. Tämän sanottuaan on kuitenkin mainittava, että monet tämän moottorin omistajat eivät ole erityisen ajoissa huolissaan sen huollosta, minkä vuoksi se on saattanut saada huonon maineen joissakin Fordin sisäpiireissä.

Käymme nyt perusteellisesti läpi kaikki nämä yleiset Ford Ranger 3.2 -moottorin ongelmat, joihin kuuluu myös se, mistä ne johtuvat ja miten voit korjata ne.

Viallinen öljypumpun tyhjennys

3.2L-yksikkö on varustettu muuttuvavirtaisella öljypumpulla, joka käyttää erityisesti suunniteltua siipipyörätyylistä järjestelmää, joka eroaa paljon tavallisesta pumpun rakenteesta, jolle on ominaista hammaspyöräveto. Syy, miksi Ford teki tämän, oli tehdä moottorista tehokkaampi, mutta haittapuolena on, että tämä järjestelmä kärsii luontaisesta viasta.

  Ford Focus Ecoboost yleiset ongelmat

Nämä järjestelmät eivät pysty käynnistämään itseään, minkä vuoksi öljynvaihto voi olla valtava riski niille, jotka eivät ole tietoisia tästä. Jos päätät ajaa Rangerilla ilman esikäynnistettyä öljypumppua, se voi aiheuttaa koko järjestelmän sekoamisen ja valtavat vahingot.

Kaksoismassavauhtipyöräongelmat

Yksi monien 3.2L:n omistajien rakastamista seikoista on se, että tämän moottorin mukana toimitetaan manuaalivaihteisto, jota monet pitävät parempana kuin automaattivaihteistoa. Tämä vaihteisto on varustettu kaksoismassavauhtipyörällä, joka on suunniteltu suojaamaan voimansiirtojärjestelmää kaikilta tärinöiltä, joita dieselvoimansiirto yleensä aiheuttaa, ja samalla se tekee vaihteistosta tasaisemman.

Koska nämä järjestelmät kuitenkin kestävät kaiken kitkan, ne kuluvat suhteellisen nopeasti, ja jos siitä ei huolehdita välittömästi, se aiheuttaa lisäkuormaa myös kytkimelle. Helpoin tapa todeta, onko kaksoismassavauhtipyöräsi syyllinen, on kuulla kolisevia ääniä, kun painat poljinta alas.

Ruiskutusjärjestelmän ongelmat

Fordin dieselmoottorit ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmän ongelmat ovat todella yleisiä. Tämän 3,2 litran moottori on altis vikakoodille P1280, joka on yleinen myös Fordin suuremmissa Heavy Duty -moottoreissa. Näistä ongelmista seuraa tarkastusmoottorin merkkivalo ja moottorin hidas suorituskyky. Useimmiten ongelma liittyy vialliseen ICP-anturiin (Injection Control Pressure).

Ongelman korjaamiseksi on tarkastettava auton koko polttoainejärjestelmä ja todennäköisesti vaihdettava muutama huonokuntoinen letku ja mahdollisesti jopa itse ICP-anturi. Kaiken kaikkiaan on parasta olla välittämättä tällaisista ongelmista, sillä ne pahenevat ajan myötä.

  Hyundai i10 vs. Ford Fiesta - kumpi on parempi?

Välijäähdyttimen vuodot

Huonolaatuiset letkut eivät ole harvinaisia joissakin Fordin moottoreissa, mikä tarkoittaa, että ne voivat kulua ajan myötä, haurastua ja lopulta rikkoutua. Tämä aiheuttaa paljon ongelmia joissakin auton järjestelmissä, erityisesti välijäähdytinjärjestelmässä, joka vuotaa, jos näin todella tapahtuu.

Jos Rangerisi suorituskyky alkaa heikentyä jopa normaaleissa ajo-olosuhteissa tai menee jopa täysin Limp Mode -tilaan, on hyvin mahdollista, että ongelma liittyy välijäähdyttimen vuotoon. Voit korjata tämän käyttämällä kuumuutta kestävää teippiä ja sulkemalla vuodon, mutta letku on parasta vaihtaa.

EGR-ongelmat

Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin tehtävänä on lisätä auton tehokkuutta, auttaa polttoainetaloudessa ja jäähdyttää pakokaasuja. 3.2L-moottorin EGR-järjestelmä jäähdytetään vedellä, mikä tarkoittaa, että se on sama kuin itse moottori.

Ongelma syntyy, kun jossakin tapahtuu vuoto, joka aiheuttaa kaiken veden vuotamisen ulos. Jos et huomaa tätä tarpeeksi ajoissa, on hyvin todennäköistä, että päädyt puhjenneeseen tiivisteeseen tai jopa jäähdytysnestevuotoon. EGR-venttiili on parasta vaihtaa, kun näin tapahtuu, sillä et halua ottaa riskiä järjestelmän lisävahingoista.

FAQ-osio

Kuinka kauan Ford 3.2 Ranger kestää?

Jos huollat sitä tarpeeksi hyvin, tämän 3.2L Rangerin pitäisi kestää 20 vuotta tai jopa pidempään. Ford mainostaa ylpeänä, että sen kuorma-autot on suunniteltu ja rakennettu lujiksi, jotta ne kestävät kaiken kuorma-autoelämän mukanaan tuoman väärinkäytön ja kestävät samalla todella pitkään.

  Ford EcoSport luotettavuus

Ranger on hyvin pitkälti samanlainen, mutta vain jos teet kaiken tarvittavan. Jos näin ei tapahdu, ongelmat alkavat kasaantua ja johtavat lopulta hengenvaarallisiin ongelmiin, jotka varmasti tappavat Rangerisi ennenaikaisesti.

Onko Mazda BT-50 Ford Ranger?

Mazda BT-50 jakaa juuri tämän moottorin Ford Rangerin kanssa, mutta on mainittava, että Ford ja Mazda tekivät nämä erikseen. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka ne jakavat melko paljon osia keskenään, ne ovat tarpeeksi erilaisia, jotta ne tuntuvat erilaisilta tiellä.

Vanhemmat Mazda B-sarjan kuorma-autot ovat kuitenkin itse asiassa Ford Rangereita, joissa on Mazdan merkit, mikä tarkoittaa, että ne ovat lähes identtisiä.

Pitäisikö minun ostaa käytetty Ford Ranger?

Käytetyn Ford Rangerin ostamiseen liittyy joitakin etuja ja myös muutamia haittoja. Ensinnäkin Rangerin ostaminen käytettynä säästää melko paljon rahaa, sillä Rangerit eivät ole immuuneja arvonalennukselle, vaikka ne eivät muutu rajusti vuosien mittaan.

Jos onnistut löytämään kunnossa olevan auton ja jos sinua ei haittaa se, ettei käytössäsi ole uusinta tekniikkaa, käytetty Ranger on todella hyvä ajatus.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z