Yleisiä ongelmia Mercedes W140:n kanssa

W140 S-luokka on kiistatta yksi kaikkien aikojen parhaista Mercedes-sedaneista ja varmasti yksi parhaista täysikokoisista saksalaisista sedaneista. W140 oli edelläkävijä monissa tekniikoissa, jotka nykyään löytyvät tavallisemmista autoista, kuten pysäköintiavustinjärjestelmistä, ESP:stä, Xenon-ajovaloista ja jopa pehmeästi sulkeutuvista ovista.

W140 on rakennettu kuin panssarivaunu, ja siitä tulee todennäköisesti tulevaisuuden Mercedes-klassikko. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että W140 olisi täysin virheetön, sillä se on lähes mahdotonta. Yksi W140:n yleisimmistä ongelmista ovat polttoaineen ruiskutussarjan ja ilmastointikompressorin vuodot, erityisesti ennen vuotta 1996 valmistuneissa malleissa.

PSE:n (pneumaattinen järjestelmälaitteisto) tehtävänä on ohjata virtalukkoja, sähköisiä ikkunoita ja sähköistä takaluukkua, ja kaikkien näiden tiedetään ajoittain epäonnistuvan. Viisivaihteisella vaihteistolla ei ollut erityistä huoltoaikataulua, mikä tarkoitti, että vikaantumismahdollisuudet ovat suuremmat.

W140 on uskomattoman raskas auto, mikä tarkoittaa, että myös jousitus on altis ongelmille. Tämä johtuu lähinnä kuluneista etu- ja takakeloista. Kaiken kaikkiaan W140 on todellakin rakennettu kuin tankki, ja sen pitäisi kestää pitkään, mutta vain, jos pidät siitä asianmukaista huolta.

Polttoaineen ruiskutussarjan ongelmat

Ennen vuotta 1996 valmistettujen mallien polttoaineen ruiskutusvaljaat ovat alttiita ennenaikaiselle halkeilulle, koska ne on valmistettu biohajoavista materiaaleista, joiden ei ole tarkoitus kestää ikuisesti. Tällaisten ongelmien tiedetään aiheuttavan oikosulun, joka voi mahdollisesti aiheuttaa lukemattomia erilaisia ongelmia.

Tällaisia ongelmia ovat esimerkiksi tilapäinen tehon menetys, karkea tyhjäkäynti, sakkaaminen tai se, ettei autoa voi käynnistää lainkaan. Varmista, että etsit aiempia vuoden 1996 malleja, joissa käytettiin laadukkaammin valmistettuja valjaita, tai jopa ennen vuotta 1996 valmistettuja malleja, joissa on vaihdettu valjaat.

  Kuinka kauan Mersun valmistaminen kestää?

Ilmastointikompressorin vuodot

Toinen ongelma, joka on melko yleinen ennen vuotta 1996 valmistuneissa malleissa, on vuotava ilmastoinnin höyrystin. Tämä johtuu yleensä siitä, että höyrystimen liitäntöihin muodostuu korroosiota, ja ajan mittaan ne yleensä vuotavat. Tämän korjaamiseksi sinun on vietävä W140-yksikkösi koulutetulle Mercedes-asiantuntijalle, koska tämä on melko vaikea tehtävä.

Kojelauta on irrotettava, jotta tämä voidaan korjata, joten sinun on varauduttava jättämään W140-autosi korjaamolle pitkäksi aikaa. Tämä on yksi stressaavimmista W140-malliin liittyvistä ongelmista, mutta korjaus on itse asiassa melko helppo tehdä, mutta melko aikaa vievä.

Pneumaattisen järjestelmän laiteongelmat

PSE-pumpun tehtävänä on ohjata lannerangan tukea, lukituksia, takapysäköinnin ohjaimia, takaluukun avausta ja alipainetta LVI-servoille. Pumpun tiedetään kuitenkin myös vikaantuvan aika ajoin, ja yksi tapa huomata tämä on, jos ovien lukot tai sähköinen lannerangan tuki eivät toimi.

W140:ssä on täysin erillinen järjestelmä, joka ohjaa innovatiivisia pehmeästi sulkeutuvia ovia, mutta myös tämä järjestelmä on altis samanlaisille ongelmille.

Mahdolliset automaattivaihteiston ongelmat

W140-mallissa olevalle 5-vaihteiselle automaattivaihteistolle ei ollut erityistä huoltoaikataulua, minkä vuoksi et ole koskaan 100-prosenttisen varma, milloin öljy on vaihdettava. Jos et vaihda öljyä täsmälleen oikeaan aikaan, kasvatat mahdollisuuksia aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia myöhemmin.

Muista siis laskea, milloin vaihdoit edellisen vaihteistoöljyn, ja varmista, että vaihdat sen noin 40 kilometrin välein.

  Mercedes AMG E63 S Luotettavuus

Jousitusjärjestelmän ongelmat

Malliston huippumalli W140 painaa lähes 5000 kiloa, mikä tarkoittaa, että se on uskomattoman raskas auto jopa nykypäivän standardien mukaan. Kaikki tämä paino on tuettava hienostuneella jousitusjärjestelmällä, jonka on kestettävä paino kaikenlaisissa ympäristöissä, kuten huonossa tienlaadussa ja aggressiivisissa kuoppissa.

Jousituksen alarungoissa olevien holkkien tiedetään menevän noin 150 000 kilometrin välein, joten näihin järjestelmiin on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Toinen W140-mallia vaivaava jousitusongelma on etu- ja takajousituksen kelaosa, jolla on taipumus rikkoutua jonkin ajan kuluttua. Jousituksen jämäkkyys heikkenee huomattavasti, mikä tarkoittaa, että kuoppia tulee enemmän, ja auto horjuu enemmän.

UKK-osio

Onko Mercedes W140 hyvä auto?

Mercedes W140 on itse asiassa yksi kaikkien aikojen parhaista Mercedes-malleista, ja monet pitävät sitä kaikkien aikojen parhaana S-luokkana. Kun otetaan huomioon, että S-luokka on aina ollut Mercedeksen malliston lippulaiva, ja tämä on yksi, ellei jopa kaikkien aikojen paras S-luokka, on turvallista sanoa, että W140 on todellakin todella hyvä auto.

W140 tarjosi niin monia ominaisuuksia ja innovaatioita, joita ei tuolloin vielä tunnettu. Nykyään niin monet autot hyötyvät W140:stä ja siitä, että Mercedes otti käyttöön niin monia mukavuusominaisuuksia W140:n myötä.

Onko Mercedes W140 turvallinen auto?

W140 S-luokka on todellakin turvallinen auto, koska se oli ensimmäinen auto, jossa otettiin käyttöön sähköinen ajonvakautusjärjestelmä. Yksikään auto ei tuolta aikakaudelta tarjonnut läheskään yhtä paljon turvatekniikkaa kuin W140, mikä tarkoittaa, että W140 on myös nykypäivän standardien mukaan turvallinen auto.

  Mikä on paras aika ostaa Mercedes?

Useimmat törmäystestausorganisaatiot antoivat W140:lle huippuluokan 5 tähden arvosanan.

Onko Mercedes W140 tulevaisuuden klassikko?

Suuret luksussedaanit eivät ole muutaman vuosikymmenen kuluttua aivan halutuimpia autoja, mutta kaikkein parhaista autoista, kuten W140:stä, voi mahdollisesti tulla klassikoita. Niiden arvot ovat nimittäin edelleen vahvat, ja parhaiden esimerkkien arvo nousee yleensä ajan myötä.

Jos siis törmäät kunnolliseen W140-autoon, pidä se hyvässä kunnossa ja suhteellisen vähillä kilometreillä, sillä siitä voi ansaita rahaa myöhemmin. On uskomattoman vaikeaa ennustaa, nouseeko tietyn auton arvo vai ei, mutta W140 on varmasti menossa siihen suuntaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z