Yllättäviä faktoja VW Amarokista

2023 VW Amarok

Maailma on juuri nähnyt uuden Volkswagen Amarokin, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 2010. Amarok on 2- tai 4-ovinen yksi- tai kaksiovinen etumoottorinen yksi- tai kaksiohjaamoinen kuorma-auto, jota myydään vain muutamilla markkinoilla maailmanlaajuisesti, kuten Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Lähi-idässä. Ensimmäisen sukupolven Amarok oli saatavilla myös länsimarkkinoilla, mutta VW päätti olla tarjoamatta sitä Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.

Tässä artikkelissa aiomme mainita joitakin VW Amarokiin liittyviä yllättäviä faktoja, joihin sisältyy asioita, joista et ole koskaan kuullutkaan ja asioita, joita et tyypillisesti odottaisi löytyvän VW-kuorma-autosta. Jos siis olet kiinnostunut Amarokin ostamisesta, muista lukea tämä artikkeli, sillä se saattaa paljastaa asioita, jotka voivat mahdollisesti olla ratkaisevia.

Tehokkain V6-diesel Pickup-auto

Volkswagen Amarok on yksi niistä harvoista kuorma-autoista, jotka voi ostaa V6-dieselmoottorilla, erityisesti Australian markkinoilla, joilla V6-dieselmoottorit eivät ole koskaan olleet mikään juttu. Tämä V6-moottori on myös melko erikoinen, sillä sen ansiosta Amarok saavuttaa nopeuden alle 8 sekunnissa, mikä on parempi kuin mikään muu auto luokassaan.

3,0 litran V6-turbodieselmoottorin vääntömomentti on 452 Nm, ja sen teho on 222 kW (300 hv), mikä on enemmän kuin tarpeeksi. Parasta on myös se, että uuden Amarokin 3,0 litran turbodieselin polttoainetaloudellisuus on paljon parempi kuin kaikkien muiden vastaavien autojen luokassaan.

Sisätilojen laatu

Jos tunnet VW:n, tiedät varmaan hyvin, että joidenkin VW:iden sisätilat ovat lähes yhtä hyvät kuin joidenkin Audien sisätilat. Uudessa 2023 Amarokissa on suuri muotokuvamallinen keskusnäyttö, joka tarjoaa vaikuttavan vasteajan ja on kokonsa ansiosta suhteellisen helppokäyttöinen. Ilmastoinnin säätimet on integroitu näyttöön, mikä ei ole ihanteellista, mutta kaiken kaikkiaan se on melko itsestään selvä.

  Hyundai i10 vs. VW Up - kumpi on parempi?

Loput sisätiloista on päällystetty miellyttävillä materiaaleilla, joita ei yleensä näe tämän luokan autoissa. Kojelauta on pystysuora, ja Amarokissa on myös VW:n uusin digitaalinen mittaristo, joka saa auton näyttämään ja tuntumaan todella hienostuneelta.

Jälkilämmitystoiminto

Joissakin autoissa on erityinen ”Lepo”-toiminto ilmastointijärjestelmässä, ja VW Amarok on yksi näistä autoista. Kuvittele, että poistut autosta oltuasi siinä jonkin aikaa, painat ”Lepo”-painiketta, ja järjestelmä pumppaa kaiken moottorin ja jäähdytysjärjestelmän jäännöslämmön auton sisälle pitääkseen sisätilat mahdollisimman lämpiminä.

Tämä toiminto toimii jopa 30 minuutin ajan, mikä tarkoittaa, että kun kävelet takaisin autoon, auton matkustamo on edelleen lämmin. Tämän ominaisuuden ansiosta voit säästää polttoainetta, koska sinun ei tarvitse lämmittää auton matkustamoa aina, kun jätät sen 30-60 minuutiksi. Tämä estää myös tuulilasin huurtumisen joksikin aikaa, minkä pitäisi myös auttaa polttoainetaloudessa.

Se voi hinata paljon

VW Amarok voi vetää jopa 8 000 lbs maksimikokoonpanossaan, mikä on paljon painoa joksikin, joka ei ole täysikokoinen Heavy-Duty-kuorma-auto. Ford Ranger pystyy vetämään hieman vähemmän, kun taas Toyota Tundra pystyy vetämään enintään 6300lbs, mikä on huomattavasti vähemmän kuin VW Amarok.

Tämä ei oikeastaan ole kovin suuri yllätys joillekin, sillä VW Amarok on melko suosittu ajoneuvo retkeilyn harrastajien keskuudessa, mikä tarkoittaa, että niitä voi nähdä leirintäalueilla ympäri maailmaa.

  VW Keyless Entry -ongelmat

Lastausvuode

VW Amarokin sänky on markkinoiden kilpailijoista levein, mikä tarkoittaa, että siihen mahtuu tavaraa, jota muut kuorma-autot eivät mahdu. VW:n sängyn leveys sopii esimerkiksi täydellisesti vanhalle kunnon europaletille, johon useimmat muut tämän segmentin kuorma-autot ovat liian kapeita. Itse sänky on melko suuri jopa pieneksi kuorma-autoksi, sillä se voi kilpailla isompien, suurten ja keskisuurten kuorma-autojen segmentin sänkyjen kanssa.

Pysyvä AWD-järjestelmä

Pienessä kuorma-autossa ei useinkaan ole pysyvä nelivetojärjestelmä tehtaalta, mutta VW Amarokissa on. Useimmat VW Amarokin kilpailijat käyttävät niin sanottua osa-aikaista AWD-järjestelmää, joka tunnetaan myös nimellä 4X4. Tämä tarkoittaa, että Amarokia liikuttavat aina kaikki neljä pyörää, kun taas useimpia sen kilpailijoita ei.

FAQ-osio

Mitä hyvää VW Amarokissa on?

Uudessa VW Amarokissa on melko paljon hyviä puolia, sillä se on melko hienosti pakattu kuorma-auto, joka pystyy moniin asioihin. Ensinnäkin kaikki sen moottorit ovat melko säästeliäitä, eivätkä ne ole tyypillisiä osia jakavia moottoreita, joita löytyy esimerkiksi lähtötason Golfista. Lisäksi uusi Amarok näyttää todella hyvältä, ja siinä on edistykselliset mukautuvat LED-valot ja paljon turvavarusteita, joista suurin osa on harvinainen näky tässä segmentissä.

Vetopeti on vaikuttavan suuri, se pystyy vetämään paljon painoa, ja sen sisätilat ovat hyvin varustellut ja melko tasokkaat. Kahden hengen ohjaamossa on enemmän kuin tarpeeksi tilaa kaikilla istuimilla, joten Amarokilla voi kuljettaa mielellään neljä aikuista pitkän matkan matkalla. Se on myös melko mukava auto maantiellä, sillä se tuntuu kevyemmältä kuin se on.

  Volkswagen Touareg yleiset ongelmat

Mitä huonoa VW Amarokissa on?

VW Amarokin 1. sukupolvi osoittautui suhteellisen ongelmalliseksi autoksi ajoitusjärjestelmän, polttoainelinjojen, sytytysjärjestelmän ja vastaavien osalta. Uudempi on vielä liian uusi kertomaan, mutta monet ihmiset ovat varovaisia ostamaan sellaisen juuri nyt, koska pitkän tai edes lyhyen aikavälin luotettavuustuloksia ei ole saatavilla. Amarok ei myöskään ole erityisen halpa kuorma-auto, joten on järkevää, jos se päihittää kaikki kilpailijansa.

V6 Amarokiin liittyvät huoltokustannukset ovat kaukana siitä, mitä useimmat odottavat kuullessaan sanan VW, ja vaikka sen muotoilu on saanut inspiraationsa VW Touaregista, Touareg on paljon ylellisempi ajoneuvo.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z