Yllättäviä faktoja VW Tiguanista

2023 VW Tiguan

Uusi Volkswagen Tiguan edustaa upeaa huipentumaa vaikuttavista teknisistä ratkaisuista yhdistettynä huippuluokan muotoiluun, turvallisuuteen ja mukavuuteen. Kompaktin perhe-SUV:n segmentti on tällä hetkellä poikkeuksellisen suosittu, minkä vuoksi VW yrittää parhaansa mukaan tehdä uudesta Tiguanista mahdollisimman hyvän.

Jos olet sitä mieltä, että nykyajan autot ovat kaikki melko samanlaisia ja että niistä puuttuu aitous, tutustu yllättäviin faktoihin VW Tiguanista! Tässä artikkelissa aiomme luetella muutamia faktoja, jotka erottavat Tiguanin muusta joukosta, mutta myös joitakin, jotka ovat suorastaan yllättäviä Tiguanin kaltaiselle autolle.

Nimi Tiguan

Useimmilla autonvalmistajilla on nykyään ennalta määrätty prosessi autojensa nimeämiseen. Lamborghini nimeää autonsa pelottavien härkien mukaan, BMW nimeää autonsa sen mukaan, miten ne sopivat BMW:n mallistoon, kun taas VW:llä on tapana antaa malleilleen erityinen nimi, joka ei yleensä liity muuhun mallistoon.

Nimi Tiguan syntyi, kun VW järjesti julkisen nimikilpailun, jossa yleisö nimesi kompaktin katumaasturin Tiguaniksi. Sana itsessään on johdettu kahden sanan ”tiikeri + iguaani” sekoituksesta, sillä Tiguan on voiman ja sopeutumiskyvyn tai voiman ja leikkikelpoisuuden risteytys.

Sisätilat

Nimi compact SUV kuulostaa tyypillisesti siltä, että se kuvaa maasturia, josta puuttuu tilaa. Myönnettäköön, että Tiguan on paljon pienempi kuin sen Touareg- ja Atlas-kokoisemmat veljet, mutta sisätilat eivät ole kovin erilaiset. Tiguan on kuuluisa fiksusta tilankäytöstä, ja suoraviivaisen laatikkomaisen ulkomuodon ansiosta hyödyt myös suuresta pääntilasta.

  Volkswagen Arteon yleiset ongelmat

Tiguanin saa jopa kolmella istuinrivillä, mutta se on varustettu viidellä istuimella, jotka riittävät hyvin viidelle aikuiselle. Myös tavaratila hyötyy Tiguanin neliömäisestä takaosasta, sillä sen kokonaiskapasiteetti on parempi kuin suurimmalla osalla muista segmenttinsä autoista.

Hinta

Volkswagen on yksi niistä harvoista automerkeistä, jotka onnistuvat kulkemaan taloudellisessa autosegmentissä ja edustusautosegmentissä. Tämä tarkoittaa, että VW Golfin kaltaisia malleja verrataan usein Ford Focuksen ja Opel/Vauxhall Astran kaltaisiin autoihin, mutta myös Audi A3:een ja BMW 1-sarjaan.

Sama pätee Tiguaniin, sillä Tiguanin ja sen ylellisemmän veljen, Audi Q5:n, välillä tehdään yllättävän paljon ristiinkauppoja. 27 000 dollarin lähtöhinnallaan Tiguan maksaa yhtä paljon kuin Honda CR-V, Mazda CX-5 ja Toyota RAV4, mutta monet pitävät sitä hieman näitä kaikkia kalliimpana.

Osien jakaminen

Usko tai älä, Audi Q5 ja VW Tiguan ovat huomattavan samanlaisia. Molemmat on rakennettu samalle alustalle, ne jakavat kaikki yleiset mitat, ja ne käyttävät jopa samoja moottoreita ja samoja vaihteistoja tietyillä alueilla. Toki Audi saa muutamia suurempia moottoreita huippumalleihinsa, mutta suurin osa Audi Q5 -malleista kaduilla käyttää täsmälleen samaa moottoria ja vaihteistoa kuin Tiguan.

Tämä ei rajoitu vain mekaniikkaan, sillä Q5:llä on monia muitakin yhteisiä asioita Tiguanin kanssa. Toki molempien aivan uusimmat iteraatiot ovat erilaisempia kuin mitä ne olivat ennen, mutta silmät voi helposti sulkea eikä eroa keskivertovarusteltujen vertailukelpoisten mallien välillä huomaa.

  Volkswagen Tiguan yleiset ongelmat

Se voi mennä maastoon

Ei ole yllätys, että suurin osa kompakteista katumaastureista on nykyään kaukana maastokoneista, mutta Tiguanilla on itse asiassa muutama kikka hihassaan, jotka tekevät siitä erilaisen kuin useimmat. Lisävarusteena saatavan 4MOTION AWD -järjestelmän ansiosta Tiguanissa on muun muassa omat lumi- ja maastotilat, mäkilähtötila ja muutama muu ovela temppu.

Koska useimmat luokkansa katumaasturit ovat täysin keskittyneet olemaan vain työmatkakulkuneuvoja, Tiguan antaa sinulle mahdollisuuden käyttää sitä myös jalkakäytävän ulkopuolella.

Infotainment-järjestelmä

Uuden Tiguanin infotainment-järjestelmä on yksi luokkansa parhaista, ellei jopa paras infotainment-järjestelmä. VW:n uusimmat kosketusnäytöt ovat moitteettoman reagoivia, grafiikaltaan teräviä ja suhteellisen helppokäyttöisiä. Uusi Golf tosiaan teki tästä hieman hankalampaa, mutta nykyinen Tiguan pitää edelleen ilmastointilaitteen säätimet poissa keskusnäytöstä.

Digitaalinen kojelauta on myös todella siistin näköinen ja helppotajuinen, ja sen takana voi nähdä Audi MMI Virtual Cockpit -inspiraation. Tämä on suuri kohteliaisuus VW:n järjestelmälle, sillä Audin Virtual Cockpit oli edelläkävijä tässä segmentissä ja on edelleen alan johtava digitaalisten mittaristojen alalla.

UKK-osio

Mitä hyvää uudessa VW Tiguanissa on?

VW Tiguanin hyviä puolia on se, että se sijoittuu kompaktin SUV-segmentin halvemman pään ja paljon enemmän rahaa maksavan maineikkaamman Executive Compact SUV-segmentin väliin. Tiguan nauttii jonkinlaista etuoikeutettua asemaa edellisessä segmentissä, sillä se on todella hyvä paketti edullisen tason katumaasturiksi.

  VW Bluetooth-pariliitäntäongelmat

Tarjolla olevat moottorit ovat useimmille tuttuja, kun taas DSG-kaksoiskytkin on myös yksi markkinoiden parhaista, paitsi ehkä matalien nopeuksien manöövereissä. Tiguan on tilava, edullinen ajaa, kohtuullisen luotettava ja varsin suosittu 2. käden markkinoilla.

Mitä huonoa uudessa VW Tiguanissa on?

VW Tiguan näyttää ulkoisesti vaikuttavalta, mutta sen sisätilat ovat samanlaiset kuin 10 vuotta vanhassa VW Golfissa. Tämä tarkoittaa sitä, että sen sisätilat perustuvat periaatteessa Mk7-Golfin sisätiloihin, mutta ne on sittemmin peitetty muutamalla päivityksellä, jotka eivät suoraan sanottuna muuttaneet yleistä muotoilua juurikaan.

Muita Tiguanin huonoja puolia ovat se, että se on hieman tylsä ja innostamaton, sekä se, että hyvin varusteltujen mallien hinnat ovat yhtä korkeat kuin joillakin premium-luokan kompakteilla katumaastureilla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z